Wat zou jij doen? Slager of in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:56

Ik denk dat veel paarden tegen de tijd dat het zover is, ze stijf staan van de medicijnen, en al zou je het willen, ze mogen dan niet meer geslacht voor consumptie. Overigens krijgen ze dan geen "spuitje" hoor, daar is een paard iets te groot voor.

Het lijkt me erg moeilijk om bij een oud paard waar je de keuze nog wel hebt, die beslissing te nemen. Ik denk dat het mij niet eens zoveel uitmaakt, het gaat meer om de beslissing op zich.

Wij hebben thuis een nog altijd vitale heer op leeftijd staan. De laatste tijd merk je aan hem dat hij toch echt een beetje oud begint te worden en dan ga je er wel eens over nadenken. Ik hoop hem eigenlijk gewoon een keer 's middags dood in het land te vinden.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:08

Ik hoop natuurlijk dat Sheril oud wordt en het liefst een natuurlijke dood heeft. Is alsnog lastig met ophalen enzo, maar wel het mooist. Anders zou ik toch voor inslapen gaan. De belangrijkste reden is dat ik, zoals meerdere hier, niet wil dat mijn paard door een ander wordt opgegeten. Ik ben zelf vegetarisch, waarom zou ik dan mijn paard naar de slacht brengen? Het geld is voor mij geen criterium. Bovendien hebben de meeste medicijnen een flinke wachttijd (Equest, de wormenkuur heeft een wachttijd van 32 dagen. Dat betekend dat je je paard 1/3 deel van het jaar niet eens mag laten slachten). Ik zou nooit mijn paard met pijn van de pijnstillers afhalen, om hem dan 2 weken later ofzo te mogen laten slachten. Laat dan de dierenarts maar komen, of eventueel zelf daarheen. Wel ben ik wat bang van de verhalen die je hoort over het vechten van paarden, ik wil het eigenlijk eens met de dierenarts er over hebben, hoe ze dat doen enzo.

Wel een onderwerp waar je voorlopig nog niet aan wilt denken. Sheril is pas 12, daar mogen nog minstens 20 jaren bijkomen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:15

In laten slapen. Ik heb overigens begrepen dat gebruikspaarden niet op mensen hun borden terecht komen maar in hondenvoer etc etc....
Als je een paard dat medicatie heeft gehad wil laten slachten moet je de wachttijd in acht nemen, staat meestal vermeldt op verpakking medicijn... wordt je altijd zo vrolijk van Haha!

Ik laat mijn paard inslapen, de kosten van de slager worden dan ingehouden op het uitkeringsgeld van de verzekering.
Overigens is er een speciale paardencrematie mogelijkheid, die je paard wel respectvol de laatste eer bewijzen volgens mij liggen de kosten ongeveer rond de 750 euro ofzo?

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:57

De eigenaar van de stal waar ik sta is tevens eigenaar van Dierencrematiorium Kollenweidehof en ze zijn bezig met een crematorium voor paarden dus daar gaat Nikita dan heen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:22

Absoluut laten inslapen. Zo is het met mijn vorige paard ook gegaan, en daar heb ik prettige herinneringen aan over gehouden. Het ging rustig, vriendelijk, op eigen stal en met de goede begeleiding. Nooit zal mijn paard naar de slacht gaan, voor geen goud.

Charaz

Berichten: 24300
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:55

Inslapen,

Je gaat je beste vriend die jarenlang meestal, alles voor je heeft gedaan enz. oplaten eten. Klinkt misschien raar, maar waar zou je paard blijer mee zijn. Gecremeerd te worden of in een pakje in de supermarkt liggen. No way niemand krijgt ooit MIJN paard te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:43

orri schreef:
Overigens is er een speciale paardencrematie mogelijkheid, die je paard wel respectvol de laatste eer bewijzen volgens mij liggen de kosten ongeveer rond de 750 euro ofzo?


Waar kan dat op het moment in NL?
ik hoop ook dat ik het nog lang niet nodig heb, maar je weet natuurlijk nooit Verdrietig

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 15:59

Eleonoor schreef:
Het ging rustig, vriendelijk, op eigen stal en met de goede begeleiding. Nooit zal mijn paard naar de slacht gaan, voor geen goud.


Ja zo ging het met mijn paard bij de slager ook, dus daar zit het verschil niet. Ik denk dat als het allebei goed gebeurd, dat het voor het paard echt niet stressvol hoeft te zijn.

Wat ik niet zo goed snap is dat hier veel mensen roepen "nooit naar de slager", maar vervolgens wel naar de snackbar gaan om een frikandel te scoren waar weet ik veel wat voor een afval vlees in verwerkt zit.

Ik kan heel goed begrijpen dat iemand het idee niet leuk vind dat je paard door iemand anders wordt opgegeten, ik sta daar persoonlijk niet zo bij stil, maar is verbranden dan zoveel beter?

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:06

ik heb het er laatst nog over gehad met een vrouw die zelf ook paarden heeft .. ze zei dat het naar de slager gaan eigenlijk veel paard-vriendelijker is want met een spuitje vechten ze voor hun leven, ze willen niet dood maar het kan niet meer anders. met de slager gaan ze op de trailer en gelijk als ze naar buiten komen zijn ze al dood. dan weten ze dus niet wat ze te wachten staat dus.. ik weet niet wat ik een vriendelijkere manier vind.. bij de ex-pony van de eiugenbaresse van isatie heeft ze haar ook een spuitje gegeven (de pony heette mira) en die moesten ze een stuk of 3 spuiten geven en ze gaf maar niet op ze wou maar blijven leven en vechten maar op een gegeven moment ging ze toch dood.. ja en dat is het banketstaaf ervan.. ik weet het niet ik denk dat ik uiteindelijk wel voor schieten zou kiezen maar niet naar de slager en gewoon begraven ofzo..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:06

ik heb ooit een paard naar de slager laten brengen. ik zou het noooooooooit meer doen. phoenix is lekker rustig met mij naast hem ingeslapen. een paard wat niet meer kan weet dat en als je hem dan in de steek laat hem naar een vreemde omgeving stuurt veel stress dus nee. dat vind ik niets. rustig inslapen is het vreedigste voor paard en mens vind ik.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 18:46

Hoi,

Ik heb helaas ook 1 keer voor de beslissing gestaan om mijn paard te laten inslapen of te laten schieten. We hadden geen idee wat er precies aan de hand was, maar ze kon niet meer op staan, haar achterhand deed het niet meer. We besloten toch de slager te bellen en nadat hij haar geschoten had en haar verder heeft 'bewerkt' (hoe noem je dat?) bleek dat ze haar rug gebroken had. Het deed me erg veel verdriet omdat ik haar best wel gestraft had, omdat ze niet aan het werk wilde, terwijl achteraf bleek dat ze dat dus van de pijn niet kon. Maar ik wist wel dat ik de goede keus had gemaakt, om haar van de pijn te verlossen.
En het gaat idd ook sneller dan een spuitje.
Uiteindelijk ben ik via deze slager ook in contact gekomen met mijn huidige pony, dus er was toch nog een positief puntje aan het verhaal.

Groetjes,
Judith

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:03

Hmmz had ik toch gelijk dat er ook crematoria zijn voor paarden. Ik wil dat absoluut doen. De prijs is hoog, maar ik zou het er absoluut voor over hebben. Jurga is toch niet van de verzekering. Hoop alleen dat ze me nog lang niet alleen laat, ik heb haar nog veel te hard nodig! Lovers

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:46

Ik zou mijn paarden NOOIT NOOIT NOOIT naar de slager doen.Alleen al de gedachte dat je in de winkel bent en dat misschien je paardje daar ook ligt.NEE!Da zou ik echt nie willen.En trouwens je paard is misschien direct dood,maar denk eens aan de minuten tervoor.Hoe hij/zij moet wachten op de dood!En als je ze een spuitje geeft ben je er tenminste bij!En mensen die hun paard naar de slager doen gewoon om er een beetje geld voor te krijgen daar heb ik geen woorden voor!!!!!!!want dat noem ik geen paardemensen!
Groetjes Julie

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:54

In laten slapen van een paard gaat niet meer zo dmv een spuitje en dan het paard laten 'vechten' tegen zijn dood. Dat was vroeger zo. Nu krijgt het paard een verdovend middel, daarna spierverslappers waardoor hij gaat liggen, dan pas een narcose (tot nu toe zoals bij een operatie van een paard) en als hij diep in de narcose is, dan pas krijgt hij zijn 'fatale' spuit toegedient. Het gaat rustig, vriendelijk, zonder protest en geleidelijk. Ik kies nooit meer voor schieten, omdat je een paard vlak voor het schieten wel in de stress brengt door bij een slager te staan met vreemde dode geuren en daar kunnen paarden behoorlijk van in de stress raken.

Maar, kies jij voor de slager, even goede vrienden hoor, het is jouw keuze. Iedereen is vrij om te kiezen wat hij/zij wil, zolang het belang van het paard voorop staat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:17

toen ik mijn paard naar de slacht bracht, is er van stress geen moment sprake geweest.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:22

Ik heb Dimple een weekend naar de dierenarts gebracht waar ze 3 dagen erna in zou slapen. Ik heb daar heel bewust voor gekozen omdat ze al vaker bij die DA was geweest en het allemaal prima vond. Ik heb haar dat weekend goed op de pijnstillers gehad en ze heeft dat weekend echt een opleving gehad. Ze heeft genoten en gedaan.
Maandagmorgen heb ik haar laten inslapen op een stukje gras onder een boom. Ik ben er niet bij geweest want dat kon ik niet aanzien. Daarna heb ik afscheid van haar genomen terwijl ze al dood was. Dat was heel naar, maar het wat toen mijn Dimp al niet meer.

Ik heb de grijparm en vrachtwagen neit gezien want toen was ik al naar huis. IK heb er zelf een heel goed gevoel over en zou het paard nooit naar de slacht doen. Het idee dat ze bij iemand op de boterham ligt is absoluut om gek van te worden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:04

Ik zou mijn paard nooit naar de slager brengen. Het idee alleen al... daar met een trailer aankomen. Al is je paard half dood, hij voelt het. Hij voelt de geur van dode dieren. Brrr... nee ik zou niet willen dat mijn paard vlak voor zijn einde de dood ruikt van zo nabij. En dan hem terug zien opleven en de angst in zijn ogen zien. Wees gerust dat een paard zoiets aanvoelt, of hij moet al schijndood zijn, maar dan vervoer je hem toch niet meer?

Dan laat ik hem liever vredig inslapen, op zijn eigen wei, met zijn vriendjes in de buurt en wij. Ik denk ook dat het niet onverstandig is de andere paarden eens te laten ruiken als het paard eenmaal heen is gegaan. Die dieren hebben toch ook iets te verwerken en als je ze naar de slacht brengt, is het voor hen het paard niet echt dood. Natuurlijk is dat de hoofdreden niet, het is uiteindelijk maar bijkomstig.

De hoofdreden blijft bij mij: een paard moet vredig inslapen, in een vertrouwde omgeving en niet in het slachthuis waar er al 1000-den paarden hem voor gegaan zijn en de geur van het slagersmes rondhangt.

Als hij dood is, mogen ze hem nog op een hoop rottende kadavers leggen, daar merkt ie toch niets van. Uiteindelijk begraven paarden in het wild hun soortgenoten ook niet. En het evrbanden is uiteindelijk wel hygiƫnisch.

Of iemand nog iets eetbaars haalt uit een oud paard (dat waarschijnlijk al een tijd op medicatoie zal gestaan hebben), betwijfel ik. Ik denk niet dat de slager er erg veel aan heeft. Misschien wordt er wel veevoeder van gemaakt (van het beendermeel) Lips are sealed . Maar dat stoort me niet zo.

Voor mij gaat het om de periode waarin hij nog leeft. Die wil ik zo vredig mogelijk doorbrengen en ik denk dat dat het beste kan door hem te laten inslapen thuis.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:42

ik heb het al helemaal uitgestippelt.
Op het moment dat het zover is, wil ik bram in de wei in laten slapen. Zijn vertrouwde plekje, het plekje waar hij voor leeft. Als hij op de wei staat is hij zo'n kleuter en helemaal in zijn nopjes. Die plek wil ik hem het laatst zien. Op het moment dat hij inzakt, wil ik het niet zien, ik weet dat ik het niet aankan, daarna hoop ik rustig afscheid te kunnen nemen.
Hoe het verder gebeurt wil ik ook niet weten, ik kan regelen met iemand dat die op het moment alles afhandelt. Zodat ik alleen een rustig paard in de wei aantref. Waarom ik het zo wil, kan ik hier niet vertellen, dat is iets persoonlijks, maar zo word het allemaal geregeld.!
Hij wordt dus ingeslapen,en niet afgemaakt.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:06

ik zou mijn pony zeker in laten slapen !!!!
niet dat ik een pony heb
mar ik wil het dan mijn pony niet aandoen om die bloedgeur en andere paarden die worden geslacht te zien
ik bedenk me al helemaal zo een slachthuis een wit hokkie van 3 bij 3 met allemaal rode vlekken van bloed enz. op de muur (ik denk dat weet ik veel of het ook zo is )
en dan ze vast staan aan hun halster met twee touwen aan beide kant 1
wat zal een paard zich dan bang voelen
en dan PANG valt hij met zijn hoof hangt hij nog aan zijn halster
nee als het zo werkt dan weet ik het helemaal zeker in laten slapen en als nog niet de slager in slapen

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:28

Ik zal mijn paard, als het kan, naar de slager brengen. Ze is 1 keer geopereerd en moest onder narcose. Ze heeft zich toen hevig verzet, ze wilde echt niet gaan liggen. Het was vreselijk, de hele kliniek weet het nog precies. Verder heeft ze een pesthekel aan prikjes, ze gaat al over de rooie als ze geent moet worden. Dus ook dat is een extra reden om - als het kan - te kiezen voor de slager. Inslapen lijkt paardvriendelijker, maar er zijn dus ook omstandigheden te bedenken waarin je juist uit liefde voor je paard kiest voor de slager.

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:59

Mijn pony zou je dus echt NEVER NOOIT bij een slager vinden!
Ik kies toch echt voor inslapen!
Naar de slager.. bah het idee al dat iemand anders m'n paard op z'n bordje heeft en er lekker van zit te smullen IEL!
Ik moet er niet aan denken!
Nou ik laat haar lekker in slapen als ik zou moeten kiezen!!
Verdrietig

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:15

Ik heb 2 paardjes gehad die geen levenswaardig bestaan meer konden hebben.
De eerste heb ik ook in laten slapen, deze stond bij een boer, volgens de da hoefde het niet gelijk te gebeuren en konden we eerst een afspraak maken met de ophaaldienst, ze had een zeer ernstige vorm van droes en kon alleen met veel moeite staan, maar ze at en dronk nog wel liggend.
Turijn echter stond bij ons achter thuis (we wonen in een dorp en hebben de stal en weide achter het huis) en er was geen mogelijkheid om hem bij stal te laten inslapen en zou dan op de oprit afgemaakt moeten worden, hij had veel pijn door een nare wond op zijn achterbeen en met de vliegen in de zomer, en konden dus niet wachten tot waneer de ophaaldienst tijd had. Wij hebben toen gekozen voor de slacht, mede op advies van de DA. Ze hebben hem opgehaald en de man heeft mij beloofd te bellen wanneer het gebeurd was, slachthuis is 30 minuten rijden als alle verkeer tegen zit en hij belde na 35 minuten dat het gebeurd was. Voor het geld hoef je ze niet naar de slacht te brengen, wij kregen 2.25 gld per kilo geslacht gewicht.
Bij de destructie wordt er meestal honde en/of kattevoer van gemaakt en krijg je wat voor het vel.
Wat betreft het opkopen door de verzekering, je kunt het vast laten leggen dat het dier naar de slacht moet en/of ingeslapen wordt.
Een kennis heeft na de overname van haar paard het dier terug gekocht voor de "slachtprijs" en het toen zelf naar de slager gebracht zodat ze zeker wist dat ze niet verder zou leven.

Slacht of inslapen is mede afhankelijk van de situatie: medicijnen, kan het nog vervoerd worden. En overal zijn "spookverhalen" over, ook over dierencrematoria, veel betaalt voor een crematie en toch naar de destructie.
ik denk dat wij, mensen, blij moeten zijn dat we een keuze kunnen maken voor een dier om aan verder lijden een eind te maken en niet afhankelijk zijn wat betreft inkomen of anderzins.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:08

Ik zou mijn paard laten inslapen, hij gaat echt niet naar de slager!
Ik heb hier hele nare verhalen over gehoord dat paarden gewoon doorverkocht worden als ze er nog goed uit zien!en hoe moet een paard zich voelen als hij daar heen gaat, doodsbang natuurlijk!!
Bij mij op stal is er net een ingeslapen en dat is heel netjes gebeurd, hij heeft 1 dag bij ons op het pad gelegen en s'morgens werd hij opgehaald en dat werd echt heel netjes gedaan....
En voor dat beetje wat je minder terug krijgt..Ze gaan kijken wat je paard waard is qua vlees en daar wordt de prijs op gebasseerd, meestal rond 800-1000 gulden nou, ik denk dat je paard dat wel waard is, na alles wat ze ons geven!bij mij in ieder geval wel.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:37

Citaat:
Ik heb hier hele nare verhalen over gehoord dat paarden gewoon doorverkocht worden als ze er nog goed uit zien


En daarom moet er altijd iemand mee om te controleren.
Ik zal mijn paard dus ook nooit daar levend achterlaten. Hij gaat dan voor de dood dus zal ik hem dood achter laten ook.