koker schoon maken ja of nee?En hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

koker schoon maken ja of nee?En hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:54

ik vroeg me af of jullie de koker van jullie ruin/hengst schoon maken wanneer deze erg vies is.. en vooral ook hoe. al zijn lichaams vet gaat nammelijk in en rond zijn koker zitten.. heel vies karwijtje, maar wie weet een manier om het te doen? en is het volgens jullie nodig?

xxJacqyxx

Re: koker schoon maken ja of nee?En hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:13

Mijn ruintje is inmiddels al 17 jaar oud, en ik moet zeggen dat ik heel af en toe de kans krijg om een vel eraf te trekken, en verder is zijn koker nog nooit schoon gemaakt!

Constant als hij alleen al denkt dat ik eraan wil zitten, begint hij te draaien en te trappen, dus ik heb de moed opgegeven!

Tot op heden heeft hij er nog nooit last van gehad (afkloppen!!)

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:29

Hier is al eens een topic over geweest met hele goeie tips die zou erg handig zijn.....zou eens even zoeken...

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:27

Nog nooit gedaan eerlijk gezegd.

doerakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 09:30

ja kan m niet vinden dat topic...

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:08

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:58

heb het doorgelezen, maar vraag me af.. waarom moet je het eigenlijk schoon maken ,heb nog nooit gedaan, maar in de natuur doen ze het toch ook gewoon zelf goed?! of hoe gaat het dan?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:59

willemijn143 schreef:
heb het doorgelezen, maar vraag me af.. waarom moet je het eigenlijk schoon maken ,heb nog nooit gedaan, maar in de natuur doen ze het toch ook gewoon zelf goed?! of hoe gaat het dan?

Nou in de natuur zijn watergebieden om over te steken, merries om te dekken en de meesten worden niet zo oud dat het een probleem zou kunnen worden.

Dus, ja schoonmaken is nodig. Wij ontnemen de ruinen/hengsten de mogelijkheid om het zelf te doen, dus moet je die taak van moeder natuur ook overnemen.
Daarbij bestaat het vermoeden dat ruinen meer vet produceren op die plek, waardoor het ook veel smeriger zou worden.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:05

Vooral dat merries dekken is heel handig..
Daar word het nog het schoonste van
(Mijn ruin springt erop zo gauw hij de kans krijgt, en ja dat kan hij nog)

Sommige (paarden)mannen hebben ook velltjes,
ga daar aub niet aan peuteren en scheuren want de boel is zó ontstoken.
En dat wil je écht niet hebben!

Verder kun je er als hij en keer 'in ontspannen toestand' is een flinke scheut babyolie erop spuiten,
dan worden de velletjes wat zachter.
Dan vallen ze er ook vanzelf af.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:34

Ik was zijn koker alleen als hij dik is..
Voor derest nooit en de laatste tijd is hij niet meer dik dus was ik hem ook nietmeer

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:41

meestal doe ik heel zachtjes de grote chips eraf peuteren en zo vaak mogelijk de warme zachte straal erin spuiten zodat de troep los raakt, als ze hem er dan uithangen om te plassen valt het meeste eraf. soms haal ik er wel een babydoekje door.

Nodig is het zeker. Het is niet alleen onfris maar ook uiterst onhygienisch. als het niet ook maar een beetje schoon is en ze krijgen een wondje is de kans super groot op een ontsteking.

in de natuur zwemmen paarden van nature om zich te ontdoen van vele zaken, zoals overtollig vuil, beestjes en parasieten en voor hun plezier. vaak hangen ze hem dan eruit.
Plus ze krijg bij ons de bagger van het bewegen. Ze zweten en er komt vuil in wat de benen opgooien. In de natuur hebben ze dat minder omdat ze grotendeels stappen buiten.

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:15

Ik vind het er al heel vies uitzien ( Qua tekst en zO )
Ik heb het zelf nooit geprobeerd
bij mij verzorg hengst maar die was ook zo bokkerig
je kon amper bij zn achter benen komen
Laatst bijgewerkt door Djilna op 11-05-06 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 4 posts tot 1 samengevoegd...

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:17

Uitwassen van de koker
Bij paarden in de vrije natuur wordt de koker van de hengsten door het dekken gereinigd, maar bij onze paarden is het nodig de koker regelmatig uit te wasssen.
Indien het paard zich niet erg vuil maakt volstaat het om de koker 2 tot 3 maal per jaar te reinigen, bij "vuile" paarden is het soms zelfs maandelijks nodig.
Om de koker uit te wassen, gebruikt men lauw water (geen heet), Sunlight zeep (omdat deze zuiver van structuur is) en een stukje van een spons (een andere dan deze voor de neus en de mond gebruikt wordt).
Deze handelingen voorzichtig en rustig aanpakken bij paarden die dit niet gewoon zijn, men neemt er best de tijd voor. Ook hier houdt de andere hand best contact met het paard om te voelen hoe hij reageert. Paarden die dit gewoon zijn laten dit rustig toe.
Men begint in de eerste kamer. Dit is de holte waar zich al die rimpels bevinden (uiterlijk gedeelte van de koker). De handen worden natgemaakt en ingewreven met zeep (dit wordt voortdurend herhaald zolang men de koker wast) en men verwijdert het vuil en de korsten. Het is niet nodig om het helemaal van de huid af te trekken, men weekt het best eerst een beetje los.
Vervolgens duwt men de hand wat verder en komt zo in een gladder gedeelte waar meestal weinig vuil aanwezig is. Gewoon een paar keer met de vuist doorheen gaan (zeker niet vergeten om telkens de handen te spoelen en in te zepen).
Daarna bereikt men de laatste kamer via een kleine opening achteraan. Men moet helemaal deze kamer binnengaan tot men voelt dat de sluitspiervan deze kamer rond de pols zit. Dit is de plaats waar de penis zich bevindt en waar meestal vrij veeel vuil zit dat dan ook verwijderd dient te worden. De huid in deze kamer is heel kwetsbaar, men mag zeker geen lange nagels hebben of ringen dragen, anders wordt het paard vanbinnen gekwetst.
Tenslotte neemt men de kop van de penis en tast men even om de urineleider te vinden, waar men echter niet binnen gaat. Wel worden de holten errond gereinigd, met een vingertop. Hier treft men meestal grijs, nogal papperig vuil aan, wat eventueel al hard kan geworden zijn. Voorzichtig weghalen, waarna de koker kan gespoeld worden.
Om te spoelen gebruikt men steeds vers water en begint men in de laatste kamer. Een stukje spons met proper water wordt uitgeperst in die kamer. Dit wordt herhaald tot de kamer volledig gespoeld is, waarna dezelfde handeling wordt verricht voor alle andere kamers. Men kan ook met de tuinslang voorzichtig de koker uitspuiten, tenminste als de slang op warm water kan aangesloten worden.
Tot slot wordt de buitenkant met een handdoek afgedroogd.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:39

Ik heb mijn ruin nu bijna 4 jaar en heb hem nog nooit schoongemaakt. Hij is gewoon schoon dus kom ik er niet aan. Echter heeft je ruin van die vieze dikke vellen eraan hangen wat je weleens ziet dan moet je er wel wat aan doen maar vooralsnog blijf ik er bij die van mij van af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:45

Rashja: Dat is overduidelijk een Belgische tekst Maare, het klopt wel, al heeft deze werkwijze niet mijn persoonlijke voorkeur, i.v.m. grote handen en een niet zo grote pony.
Ander punt: waarom trekt iedereen aan die velletjes?? Als je er gewoon met je hand langswrijft, komen de losse delen er goed af en krijg je er ook meer vanaf in een kortere tijd, zodat het effectiever is.
Nog iets: als je paard het niet toelaat dat je bepaalde delen aanraakt, train er dan op! Het zal je maar gebeuren dat je een verwonding moet verzorgen op die plek!!

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:16

ik maakd e koker echt niet schoon.

Pas heeft een stalgenoot dat wel gedaan bij haar paard.
Ze had hem cedeline ofzo gegeven zodat hij zijn geslachtsdeel uitschoof en zo schoongemaakt.

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:02

Bestaan er ook nadelen aan het schoonmaken van de koker? Ik heb wel eens gehoord dat als je het schoonmaakt, er ook sneller vet en andere troep weer in komt, klopt dat?

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:57

oke, dus je moet zo'n 2 tot 3 keer per jaar (heb heb nog geen jaar dus nog niet gezondigd ) schoonmaken met lauw water en evt die zeep... geen velletjes ofzo eraf trekken.. want dat hoor ik heel vaak dat je juist die velletjes eraf moet halen, en bedankt voor de reacties want had echt niet door dat ze dat zelf niet deden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:15

Ik heb zelf een merrie, dus dat klusje hoef ik mooi niet te doen
Ik zou het overigens wél doen mocht ik een ruin of hengst hebben..

De_Poep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:23

Wij hebben thuis 2 ruinen, en doen dit zo elke keer voor een wedstrijd, dit is om de 2 weken, soms vaker, vooral in de zomer.. En het is niet echt een aangenaam werkje!! Stank stank stank, ze vinden het zelf zelfs vies ruiken, halen er hun neus voor op als je ze dan een klontje of eender welke lekkernij moeten ze het niet hebben.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:25

Ik heb dit ook nog nooit gedaan hoor!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 07:03

Miirthe schreef:
Ik heb zelf een merrie, dus dat klusje hoef ik mooi niet te doen
Ik zou het overigens wél doen mocht ik een ruin of hengst hebben..

Maak je je eigen edele delen ook niet schoon dan??

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:05

ik heb het ook nog nooit gedaan heb mn ruin nu 1,5 jaar

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:39

iik heb het nog nooit gedaan, maar het is ook niet nodig.

als ik hem zomers afspuit of was. dan spuit ik er wel altijd ff water op enz. maar hij is eigenlijk nooit vies.

iemand opstal doet dat wel, met van die handschoenen aan.
en je hebt speciale middeltjes voor kokers.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:43

ik doe het wel, met warm water en een zachte spons, mijn ventje vindt het helemaal te gek,