Rondom beslaan of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Rondom beslaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 16:22

Razinda staat nu alleen voor op ijzers. Over een paar weken ga ik met haar starten (op gras meestal) en zondag gaat ze mee op vakantie naar ons oppashuis in Heerde. Daar gaan we in het bos rijden en op de hei, je moet eerst 100 meter over een heel rustig weggetje rijden (met bermen) voor je in het bos aankomt.

Maar nu komt vrijdag de hoefsmid. Ik zit zo te twijfelen wat ik zal doen, rondom op ijzers of zo laten? Zou ze er anders door gaan lopen? Wat zouden jullie doen?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:25

Ik zou een wedstrijd proberen om te kijken hoe ze loopt en dan kan je het altijd nog doen voor de volgende.

Bij mijn vorige paard liet ik in de zomer altijd achter ijzers zetten ook omdat ik dan meer op het harde liep maar ook ivm de wedstrijden die we hadden. In de winter gingen ze er achter weer vanaf ze had daar verder ook geen problemen mee.

Leysander staat rondom op ijzers dus dat is makkelijk Tong uitsteken .

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:27

Hoi,

Ik denk niet dat het echt nodig is om haar rondom te laten beslaan. Vraag het voor de zekerheid gewoon even aan de hoefsmid. Hij kan aan de hand van de hoeven wel beoordelen wat het beste is. Mijn paard is wel rondom beslagen, dat was hij al toen ik hem kocht en ik heb er eigenlijk verder nooit zo over nagedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:52

Als het niet hoeft zou ik er zeker niet aan beginnen.
Ik zie trouwens op concours heel veel paarden lopen met alleen voor ijzers. En dat gaat zo te zien altijd goed.
Met Kawa ben ik begonnen met rond om ijzers doordat ik dat met springen wel veilig vond.
2 jaar gelden heb ik eens geprobeerd Kawa zonder te zetten, maar dit ging dus helemaal niet meer. Hij was zo overdreven gevoelig, stond met 4 benen kreupel. Dus als het niet hoeft zou ik het niet doen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:58

s
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 17:45

Niet doen als het niet nodig is. Voor de grip op gras is het over het algemeen niet nodig, tenzij je gaat springen maar dat was je niet van plan toch. Blote voetjes blijven nou eenmaal toch het beste.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:43

Vooral als je weinig over het verharde rijd lijken achter ijzers mij tamelijk onnodig!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 14:16

Bedankt voor de adviezen, dan laat ik het lekker zo denk ik. Scheelt ook weer in de kosten. Tong uitsteken