Paardrijden vs. rugklachten (nogmaals)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:45

Paardrijden is GOED voor je rug, je rug komt in een natuurlijke houding recht, de buikspieren en de spieren in de rug worden getraind. Verder wordt alles los, doordat je ontspannen op je paard moet zitten (moet je dat natuurlijk ook doen).
Ik heb een spier in m'n rug gescheurd, maar met rijden had ik het minste last. Opzadelen was veel lastiger, mesten ging wel, maar de kruiwagen duwen niet. Gaat steeds beter, trek me nu nergens meer wat van aan, en als ik 5 paarden op 1 dag gereden heb, het ik natuurlijk nog we llast, maar goed.
Dus voor iedereen die last van z'n rug heeft: train ook de buikspieren, die heb je nodig om een geode houding aan te nemen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:04

Even ter toevoeging van mijn eerste bericht;
ik heb op mijn 16de een baantje gehad waarbij ik niet kon zitten, dus stond 9 uur op zo'n dag, doordat ik scheef ging staan...
je kent het wel meer leunen op 1 been dan het andere, kreeg ik last van mijn onderrug, de spieren werden aan 1 kant meer getrokken dan de ander. Als ik thuis kwam en ging zitten deed het behoorlijk zeer en met paardrijden schoot de pijn vaak door naar boven over mijn ribben.
Naar de chiropractor, die me vertelde dat het echt heel miniem was van die spieren en dat anderen er wrs zo mee doorliepen echter door het paardrijden rechte ik mijn rugspieren waardoor ik pijn kreeg.
Dat was dus niet slecht Haha!
Ik heb daar 2 maanden 4x in de week heen geweest en toen was het verholpen, echter moet ik erg opletten dat ik niet in de gewoonte verval om te veel stil te staan op 1 plek en/of op 1 been leun.
Dan heb ik daarna namelijk wel last, maar dat komt ook door de lichte bekkeninstabiliteit. Verder verhindert het me gelukkig niet.

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:16

Germie, wat jij zegt is zeker waar, als je buikspieren goed zijn kan je in je rug een hoop compenseren, maar houdt er rekening mee dat een scheve stand oid niet iets is wat te compenseren valt en je moet daarmee wel erg voorzichtig zijn wil je geen verdere schade aanrichten. Zolang botten/zenuwen ed geen schade hebben is paardrijden dus meestal wel goed, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

daarnaast vraag ik me af: hoe kan het dat iedereen wel kan uitmesten? als ik ook maar een beetje buk en overeind kom doet het al pijn, laat staan als er extra gewicht bij zit! k zou graag ook weer wat meer kunnen doen, want ik baal dr wel es van dat iedereen druk bezig is en ik alleen maar sta te kijken.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:44

Op mijn 18 heb ik een ongeluk gehad, waarbij ik met paard en al ondersteboven in een hindernis ben beland. Eerst dacht men dat ik de rug had gebroken, maar dit bleek en zeer zware kneuzing te zijn. Sinds die tijd heb ik regelmatig last van mijn rug. Bij mij helpt paardrijden wel, behalve bij de onverwachte bewegingen, dan schiet het mij in de rug. Op dit moment zit ik nu weer in zo'n periode. Afgelopen zondag ben ik (gewoon thuis) weer eens door mijn rug gegaan en nu zit ik dus thuis. De laatste weken voelde ik het al aankomen, maar juist door het paardrijden had ik het idee dat het weer wat losser kwam allemaal. Wanneer ik nu weer kan rijden ga ik het ook meteen doen. Dat lukt nu alleen nog niet, dus nu probeer ik wel wat in beweging te blijven door kleine stukjes te lopen. Het gaat alwer wat beter gelukkig. Bij mij hebben de dokters/fysio's ook gezegd dat paardrijden in mijn geval goed was voor de rug en ik merk ook wel dat wanneer ik bijvoorbeeld op vakantie ben geweest en geen paard heb gereden, ik last van een stijve rug heb. Overigens, dansen helpt ook. Wandelen door de bossen helpt bij mij weer minder, omdat het terrein niet effen is denk ik. Je ziet dat het heel verschillend is wat helpt. Het heeft echter wel met beweging te maken. Voor jezelf moet je uitzoeken wat het beste is.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:44

Okee ik ga reageren, weet alleen niet hoe, dus ik zal bij het begin beginnen. Het meeste is eigelijk al gezegd, het kan goed zijn maar ook slecht om te gaan rijden.
In mijn hele bekken en onderrug heb ik geen kraakbeen meer, dus je krijgt bij elke beweging bot op bot en dus slijtage. Daarbij heb ik wat beschadigde ruggenwervels, buikspieren die het voor 25% doen (klink heel dramatisch), veel bewegingspijn en breng grotendeels van de tijd door in mijn rolstoel.
Door mijn doorzettingvermogen rij ik af en toe weer paard en dat heb ik echt moeten opbouwen. Het is voor mij ook een keus die ik maak, rijden is 4 dagen extra pijn en veel rusten.
Nu is het bij mij zo dat ik niet nog meer schade kan aanrichten want een stoel heb ik al. Daarom wil ik zeggen, overleg wel eerst heel goed met je arts wat die er van vind en wat het risico is als je tegen het advies in toch op je paard klimt.
Ik kan niet op elk zadel zitten en doorzitten gaat me ook heel slecht af, maar een westernzadel zit voor mij toch het beste. Daarbij heb ik zowel een bekkenband als een rugband om en als je ziet hoe ik een overgang maak dan lig je in een deuk bijv van draf naar stap, dan lig ik zowat op de nek van het paard hihihi. Maar dat maakt mij allemaal niets uit, zolang ik maar geniet van het op de rug zitten van een paard en het paard van mij geniet.
Sorry voor het hak op de tak springen Haha! .
Kijk in godsnaam uit met je rug, je heb er maar een. Dat is eigelijk mijn advies.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:49

Sibold schreef:
Waar heb jij die rugband vandaan? En heb je dan geen kans dat je spieren verslappen, of heb je hem alleen met rijden aan/om?


Heb het ook aan de dokter gevraagd, die heeft het me geweigerd omdat de spieren idd zouden verslapen. Goed navraag naar doen hoor!

Ik heb spit en scoleose en slik valium en meer troep tegen de pijn. Toen ik twee jaar geleden Nikita kocht was ik best bang dat het steeds slechter en slechter zou gaan. Maar het lijkt wel dat de spieren juist sterker geworden zijn, heb nog wel last, maar niet zoveel meer als voorheen!

Ik hoop dat je snel iets vind waardoor de pijn minder wordt!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:41

Ik heb ook jaaaaaren met pijn in m,n rug rond gelopen en gereden tot het echt niet meer ging ,mijn man is fysiotherapeut en kon me ook niet meer helpen .Smorgens kroop ik naar de douche om pas dan weer te kunnen gaan staan .Paardrijden was onmogelijk geworden omdat ik er niet eens meer op kon komen.
Toen ben ik van het kastje naar de muur gestuurd door allerlei orthopeten en chiropractor.
De ene zei dat ik een hernia had en dat ik geopereerd moest worden .de andere dat ik een scheef bekken had enzo,hij kon er eigenlijk ook weinig aan doen. De laatste waar ik geweest ben vertelde me dat t slijtage is en dat ik er maar mee moest leren leven en ik kreeg staaaaaaaapels pillen mee ,die een paard vellen.
Hier liet ik t niet bij zitten (ik ben nogal een volhouder en geloof niet in het je neerleggen bij een onmogelijke situatie )en ik was niet van plan een van de adviezen van deze heren op te volgen .
Ik ben toen via via bij een orthomanueel therapeut terecht gekomen die al mijn wervels weer recht boven elkaar gezet heeft door prikkels te geven aan de zenuwbanen ,zodat die het werk doen. (zoals iemand hierboven al schreef )en hij vertelde me dat ze scheef boven elkaar stonden door een eventueel ongeluk of paardrijval (vallen bij mij dan)waardoor mijn bekken scheef was gaan staan (waarschijnlijk van de pijn) en na een behandeling of 8 (na 3 was ik misselijk van de pijn) werd t alsmaar beter en beter en nu ben ik helemaal klachtenvrij .Ik heb in totaal 10 behandelingen gehad .Ik moet wel oppassen met wat ik doe ,zoals hooi lossen ,spitten ed .Maar ik rijd gewoon weer rond en doe alle stalwerkzaamheden zonder pijn!!!!!!!!! Het is nu 3 jaar geleden dat ik voor t laast geweest ben.
Ik wens je veel wijsheid.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:59

Ik heb vorig jaar een Welsh K uitgeprobeerd die ik mocht leasen.
Beestje had 3 maand stilgestaan op stal en was uiteraard behoorlijk opgefokt. Aan de longe ging ik erop. Ik heb werkelijk 10 a 15 minuten op een bokkend en stijgerend paard gezeten. Het ging er behoorlijk hard aan toe, maar ik ben blijven zitten en zodoende heb ik behoorlijk last van mijn rug gekregen.
Mijn vader (fysiotherapeut) heeft me toen een tijdlang behandeld, waarna het wel beter ging maar met rijden krijg ik soms weer last.
Wat bij mij dan helpt is het zadel eraf gooien en zonder zadel verder te rijden omdat ik dan beter kan zitten. Kan mijn onderrug ontspannen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 17:18

Wat voor mij heel belangrijk zou zijn is in hoeverre jouw therapeut verstand heeft van paardrijden.

Ik heb een instabiele tussenwervelschijf wat kansen vergroot op hernia, en stond scheef in mijn ruggegraat. Ik ben nu weer recht, maar die tussenwervelschijf is redelijk verrot aan 1 kant. Volgens zowel de fysio als de manueel is het goed als ik rijd omdat het mijn rug- en buikspieren verstevigd wat voor en sterker spierkorset zorgt. En dat is weer fijn voor mijn ribben, want ik ben nogal 'mobiel' dus die verplaatsen zich ook nog wel eens (zucht Slapen ). Verder vooral naar je lichaam luisteren, ik weet inmiddels redelijk wat wel en niet kan. En in mijn geval is het dagelijks oefeningen doen en fytnessen onder begeleiding om mijn spieren zo sterk te houden dat mijn lichaam het aankan (ook zucht maar is niet anders).

Die band helpt mij geen sikkepit, want als ik ga rijden schuift hij over mijn heupen omhoog.. Verdrietig

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 17:53

Wat vreselijk vervelend voor je zeg! Ik weet hoe je je voelt. Ik zou ook goed naar oorzaken zoeken, dat heb ik ook gedaan.

Ik heb dus ook erg veel last van rugklachten. En al een hele tijd.
Ik reed op een gegeven moment op mijn nieuwe paard toen met een heel gespannen rug, beide instructeurs zeiden dat.
Voorheen had ik dat nooit, maar op het toen nieuwe paard kreeg ik daar last van.
Dat paard gooide heel hoog op, en 'wierp'mij in feite naar voren.
Mijn houding werd op een gegeven moment slechter, en ik ging naar voren zitten, maar verkrampte mijn rug op het zelfde moment.
Ik kreeg steeds meer last van mijn rug.

Op een gegeven moment is dat paard verkocht (om andere redenen) en reed ik even een poosje niet meer. Veel rust voor mijn rug dus. Ik had er ook veel minder last van.

Toen ging ik op een gegeven moment een paar paarden rijden voor iemand. Van een van hen ben ik zó hard afgevallen, ik viel op mijn hoofd, en vervolgens op mijn rug. Het schoot echt in m'n rug.

Sindsdien zijn de klachten alsmaar erger geworden. Fysiotherapie gehad, en het ging weer lekkerder. Op een gegeven moment had ik Pompidou gekocht, maar merkte al gauw dat het rijden echt niet ging.

Veel onderzoeken gehad (nieren, ruggewervels etc.) en dat bleek allemaal prima in orde, gewoon gezond dus. De dokter was n.l bang dat ik ingezakte ruggewervels had (net als mijn vader). Dat bleek gelukkig niet zo.

De dokter vertelde mij, dat dit puur om houding ging. Hij vertelde me dat ik een lange tijd altijd in een verkeerde houding heb gezeten. Ook met gewoon zitten en lopen en zo.
Nu moet ik weer speciale fysiotherapie volgen, mensendiek etc. en ik moet er weer af kunnen komen.

Ikzelf ben eens gaan wroeten in m'n geheugen. Al gauw stuitte ik op mijn vorige paard, en mijn houding etc.
Ik kon me herinneren dat m'n intructeurs vonden dat ik mijn rug niet ontspande, maar gewoon verkramte.
Om een houding te zoeken waarschijnlijk.
We hebben toen ook nog een nieuw zadel gekocht van topkwaliteit, met extra diepe zit en zweetbladen etc.
Dat zat echt stukken beter.

Ik weet nu dus heel zeker dat het aan mijn houding gelegen heeft, en ik mijn eigen rug dus naar de fillistijnen gereden had.
Gelukkig is het nog te herstellen.

Ik heb dat fijne zadel nog steeds, en het past op Pompidou. Pompidou gooit niet zo hoog op, dus dat scheelt al stukken voor mij.

Ik moet nu dus intensief aan de fysio, mensendiek, veel privélessen en zitlessen nemen, en goed op mijn houding letten.

Veel gedoe dus, maar ik kan er dus afkomen.

Ik raad jou ook aan goed alles na te gaan, oorzaken te zoeken.
Kijk naar je paard, zadel, houding, etc. Wie weet kan het aan nog meer dingen liggen aan wat je aangeeft.

Veel sterkte ermee!!