is het erg halster om in het weiland.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:15

Percy schreef:
Met het verschil dat een halster vaak fataal is. Dan hoeft er in elk geval niet meer gehecht te worden.


Natuurlijk! Alleen is denk ik onze oproep richting Rianne aan dovemans-oren. Misschien zal ze de volgende 15 levensjaren de nodige ervaring opdoen. Alleen ten koste van wat...

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:24

SuperPepeijn"]
[quote="Percy schreef:
Met het verschil dat een halster vaak fataal is. Dan hoeft er in elk geval niet meer gehecht te worden.


Natuurlijk! Alleen is denk ik onze oproep richting Rianne aan dovemans-oren. Misschien zal ze de volgende 15 levensjaren de nodige ervaring opdoen. Alleen ten koste van wat...
[/quote]

ik denk dat je mening nu wel duidelijk is, laat dat meisje gewoon, als ze niet wil luisteren dan niet...er eindeloos over doorzagen verbeterd de sfeer ook niet echt..

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:26

Rianne en dovemansoren?? Ze heeft 1 keer gezegd dat ze altijd de halsters omlaat, en dat ieder z;n eigen mening moet hanteren.
Ik oordeel verder niet over haar, ook niet over anderen, ik vind ook dat ze het zelf moet weten (al zou ik m ook goed nadenken om de halsters af te doen). Maar het is gewoon waar, dekens zijn algemeen geaccepteerd, hier kunnen ook erge dingen mee gebeuren (gebroken benen) en dat kan met een halster ook (gelukkig knappen de meesten), maar halsters zijn niet bij iedereen geaccepteerd.
Laatst bijgewerkt door germie op 21-05-02 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:27

Tjonge jonge zeg wat een verhalen.

Als ik me allemaal kan gaan wat er allemaal kan gebeuren met mijn paard op stal of in het weiland maar ook tijdens het rijden kan ik beter HELEMAAL GEEN paard houden. Bij ons brak er een zijn been gewoon door te lopen in het weiland tja die dingen gebeuren die kan je bij niet voorkomen. Zelf in stal kan een paard zijn been breken enz...

Halster op in het weiland is geen probleem als je een normaal gedrag in het weiland hebt. Ik heb mijn vorige paarden JAREN met halster op in het weiland gehad en er is nooit wat gebeurt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:31

Ik ben het helemaal met je eens Pris.
Wij hebben ook gewoon halsters aan in de wei. Je zou ook kunnen zeggen dat áls ze in een sloot terecht komen (dat kan bij ons gelukkig niet echt) dat je dat een halster hebt om ze meteen aan vast te pakken, en ook als ze ontsnappen etc. Ik zie geen problemen in het omlaten van een halster. Je kan ook óveral gevaren in zien hoor.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat als er een keer een ongeluk is gebeurd dat je dan geen halster meer om laat. Maar een ander doet weer altijd peesbescherming om, omdat ie iets heeft meegemaakt. En weer iemand anders doet het weer op een andere manier. Dus gewoon doen wat je denkt dat goed is. Onze wei heeft trouwens geen gevaarlijke dingen, waar ze aan kunnen blijven hangen. Als je wei dat wel heeft zou ik ook geen halster omlaten.
Laatst bijgewerkt door Jura op 21-05-02 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:36

Als het dan toch moet om wat voor reden dan ook: zorg dan dat je halster breekt in noodgevallen.
Kwestie van ipv de sluiting te gebruiken die sluiting er af te slopen en er een touwtje voor in de plaats te doen. Bij voorkeur vervang ik ook een van de ringen van de neusriem door een touwtje, kan er helemaal niets gebeuren. Blijft je halster prima zitten zolang er geen druk op staat, maar als er iets gebeurt is het zo af. (Heb het in de praktijk zien gebeuren dat een paard gered werd doordat het halster brak, eigenaar in kwestie vond het nog zonde van het halster ook....)
Alleen irritant als je een paard hebt dat ontdekt heeft dat het kan ontsnappen als je 'm aan de hand hebt door gewoon maar hard genoeg te trekken, maar dat is weer de bekende opvoedingskwestie.

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:51

wij laten al jaren de halsters om en er is nog nooit wat gebeurd.....
zonder halster zal dan wel veiliger zijn maar als de paarden vaak in en uit de wei moeten als ze op stal gaan of gaan rijden dan is een halster toch wel handig..... Ik denk dat de gevaren niet zo groot zijn, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen... op stal doen we ze wel altijd af, hier is de kans (bij onze stal) veel groter dan in de wei, ik zou bij ons eigenlijk niet echt veel dingen kunnen bedenken waar ze zouden kunnen blijven hangen. De wei is keurig afgerasterd met een stevige houten omheining, dus....bovendien hebben wij altijd zicht op de wei... als je prikkeldraad hebt wordt het alweer een ander verhaal....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:58

Bij ons laten we de halsters altijd af. Het is ook niet nodig om ze om te laten ook al worden moeten bijna 20 paarden elke dag door de stalhouders binnen- en buitengezet worden.
Ze hebben gewoon een berg halsters op stal hangen en hebben zo'n vast ritueel de hele dag dat de pony's en paarden precies weten wat er nu gaat gebeuren en duwen zelf de neus al in het halster.
Als ze uit de paddock gehaald worden 's middags hoef je het halster maar te laten zien of ze gaan allemaal bij het hek staan, ze staan in groepjes van max. 4 per paddock dus met 2 personen haal je in 1x een paddock leeg.
Moeten ze uit de wei gehaald worden, zelfde verhaal.
De paarden zijn gewoon allemaal erg makkelijk en daarom is het bij ons niet nodig een halster om te hebben.
Sloten kunnen ze niet bij, door het draad wordt ook een moeilijke opgave met ons dikke koord en het erf is altijd afgesloten met een hek dus al loopt er eens een los bij het openen van de paddock dan is dat nog geen probleem.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:23

Ik ga met prisca mee. pff als we met zijn allen in een kamer hadden gezeten waren de gemoederen erg hoog opgelopen denk ik.

Mijn paarden staan nu zonder halster op de wei. Maar soms ook met, zeker in de winter want dan zijn ze niet te hanteren(2 andere paarden klopen dan de hele boel op te fokken bij het draadje, zonder deze paarden kun je mijnes rustg pakken hoor, opvoeding he).

Ik koop altijd de goedkooste halsters(breken dus ook regelmatig) met een lrene halster zet ik ze nooit buiten.
Ik vind het zelf wel 2 strijdig , als ze een keer uitbreken zijn ze zonder veel moeilijker te pakken en dat heeft niks met opvoeding te maken.
Maar ja als je ze omlaat heb je dus weer dat andere risico.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:37

Onze paarden staan dus met halster in de wei zoals ik al eerder zei. Bij twee van deze paarden is het echt nodig, anders zou je ze nooit kunnen krijgen. Een van hen heeft ook een poosje met een touw aan in de stal gestaan (goh, wat zullen we hier voor reacties op krijgen...) omdat het echt niet anders kon. Hij is net een paar weken bij ons en we hadden al lang mazzel dat we hem niet in de wei hadden gezet, dan hadden we hem nooit gekregen. In de stal keerde hij zich om en bokte hij achteruit, knappe persoon die zo'n beest dan kan krijgen. In de wei is ie nog steeds moeilijk te krijgen, dus zonder wil echt niet.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:39

Nou, ik heb toevallig net meegemaakt dat een paard in de sloot zat, en wat was het handig dat het halster er in de wei omzat Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:52

Ik zet Tiko zelf eigenlijk ook nooit in de wei met halster om. Al is het maar omdat hij altijd met andere paarden speelt en de paarden daarbij elkaars halster pakken en vasthouden. Ik weet niet hoe het komt, maar dat doet hij bijna met elk paard. Hij staat dus alleen wel eens met halster in de wei als hij door iemand anders (die hem dan meestal ook weer binnen haalt) in de wei wordt gezet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:38

germie schreef:
Nou, ik heb toevallig net meegemaakt dat een paard in de sloot zat, en wat was het handig dat het halster er in de wei omzat Haha!


En was het niet mogelijk om dat halster alsnog om te doen terwijl hij in de sloot lag?

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:42

Nou, dit zijn van die ondiepe sloten in het veen, het gaat om jonge parden, dus dan zijn die halster reuzehandig. Het gaat hier om jaarlingen, de sloten zijn eigenlijk ongevaarlijk, en gewoon met stoeien in de kudde (opfok) gebeurt het dan. Echt in handen zijn ze niet geweest, alleen in de winter dan, en daarna gaan ze de hele zomer het land in met toezicht, dus makkeljik te vangen zijn ze niet. En bovendien ga je niet even in de sloot staan om een halster om te doen, dan ben je allang blij dat je een touw ana het halster kunt krijgen en heen touw achter de kont langs.
Nee hoor, die halster zijn/waren in dit geval super makkelijk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:20

Jeetje... Wat zullen jullie wel niet van mij zeggen?
*LOL* mijn paarden staan zelfs met halsband in de wei, aan tuur. Vast dus.

Sja, eigelijk ben ik het wel een klein beetje met Prisca eens. Een halster is natuurlijk geen moordwapen Haha!
Maar goed, als je een paard hebt wat gewoon los in de wei kan staan, dan zou ik ook het halster afdoen. Normaal gesproken lopen Isolda en Berber dus ook zonder halster rond.
Ivm met het "Big-diet" staan ze dus vast in de wei, met halsband. En op het moment ook nog eens met halster, dubbelop dus!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:09

ik doe zn halster eigenlijk altijd uit. hij laat zich gemakkelijk pakken dus daar hoef ik het niet voor aan te laten. met een halster om loop je het risico dat hij ergens achter blijft haken ofzo, of dat hij het ergens verliest...

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:31

Het ligt er ook aan wat voor paard je hebt.

Mijn pony laat zich makkelijk vangen zonder halster, maar we hebben er ook een bij die zich 1 niet makkelijk laat vangen en 2 in de stal krijg je al amper het halster om dus laat staan in het weiland (hij is 1.75(als t niet nog hoger is) en kop schuw... ) dus die laten we het halster in de wei om, op stal doen we altijd alle halsters af.
Mijn pony zowieso, toen we haar kochten had de vorige eigenaar het halster veel te lang om laten zitten en dat veroorzaakte dus kale en open plekken op haar hoofd, ze is dus heel gevoellig op haar hoofd wat dat betreft en dus zo weinig mogelijk het halster om en dan ook nog een die super zacht is en goed past.
Maar ik ben ook voor het halster afdoen als het kan!
En als je een goed afgericht paard hebt die jou vertrouwd dan moet dat geen probleem zijn. dacht ik zo. Party!!

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:45

Als je je bedenkt of je je paard een halster om doet in t weiland, moet je je wel bedenken wat er kan gebeuren.
Naast mij huis stonden twee paardjes met allebei halsters om. Op een gegeven moment waren ze aan elkaar (met het halster) vast komen te zitten, ze waren veel aan t spelen. Grote paniek en toen we t eindelijk bemerkten, had de een helemaal niets en de ander zat vol met schrammen en onder aan z'n buik hing een heel groot stuk huid. Tis allemaal weer goed gekomen gelukkig.
Dus als ik zou kiezen, zou ik zonder halster doen, als je paard samen met een ander paard staat.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:52

SuperPepeijn schreef:
misschien verandert jouw mening als je het 1e dode paard van het land haalt wel.


Nou dit vind ik toch wel erg overdreven hoor. Ik weet dat het fijner is om je paard zonder halster in de wei te zetten maar dat is niet bij iedereen mogelijk. Zo staat mijn paardje al 10 jaar met halster in de wei en op stal omdat dat een eis is van de manege-eigenaar anders is het hem te lastig binnenhalen en buitenzetten. Tot nu toe heb ik alleen profijt gehad van dat halster. Hij is twee keer uitgebroken en zo de dijk op gewandeld. Door dat halster kon ik hem snel weer te pakken krijgen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:58

missy_m"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
misschien verandert jouw mening als je het 1e dode paard van het land haalt wel.


Nou dit vind ik toch wel erg overdreven hoor.
[/quote]

Je bedoelt misschien "NU vind ik dat toch wel erg overdreven hoor", omdat je er NOG geen slechte ervaring mee gehad hebt.

repelsteeltje
Berichten: 41
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: leiden

domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 14:52

Boos! tuurlijk is dat erg Boos! ze kunnen ergens aan blijven haken of iets dergelijks stom als je dat doet maar je moet dat natuurlijk zelf beslissen het is uiteindelijk je eigen keuze maar ik zou dat dus nooit doen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 15:18

Pffff, ik begon me al schuldig te voelen toen ik de reacties van iedereen las hoe slecht et wel niet was, ik verbaasde me er gewoon over, Bij ons staan alle paarden in et land met halster. Dan heb je ze gewoon 10 x sneller te pakken wat gewoon veel en veel makkelijker is als er wat met een paard gedaan moet worden. Ik vind et ook nog eens zonde van mijn tijd als ik een uur aan et vangen ben.

Voor de rest sluit ik me bij pris aan!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Re: domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:14

repelsteeltje schreef:
:( tuurlijk is dat erg Boos! ze kunnen ergens aan blijven haken of iets dergelijks stom als je dat doet maar je moet dat natuurlijk zelf beslissen het is uiteindelijk je eigen keuze maar ik zou dat dus nooit doen


ze kunnen ook met een deken ergens aan blijven haken, en zonder halster kunnen ze ook verwondingen oplopen, goed je vergoot de risico's als ze met halster in het weiland lopen, maar je lost ze ook weer op als er eentje in de sloot ligt, of uitbreekt dan is het wel handig als hij een halster om heeft *LOL*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:25

Rianne schreef:
... maar je lost ze ook weer op als er eentje in de sloot ligt, of uitbreekt dan is het wel handig als hij een halster om heeft *LOL*


als een paard in de sloot ligt kan je een halster alsnog omdoen.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Re: domme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:27

SuperPepeijn"]
[quote="Rianne schreef:
... maar je lost ze ook weer op als er eentje in de sloot ligt, of uitbreekt dan is het wel handig als hij een halster om heeft *LOL*


als een paard in de sloot ligt kan je een halster alsnog omdoen.
[/quote]

het is wel jammer als het dan te laat is! *LOL*