Macho cursus voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Macho cursus voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 09:28

Nee, net voor Pablo Cool Die vind zichzelf al helemaal "Tha Man" Haha!

Maar wel voor Pieke. Pieke is namelijk nogal een softie, niet echt een stoere fjord. Hij is heel lief en leuk maar eigenlijk moet hij wat meer zelfvertrouwen krijgen.
Hij heeft altijd met andere fjorden op wei gestaan maar hij is veel te onderdanig. Mijn moeder moet hem soms uit de wei halen waar hij met 2 fjordenmerries staat want die jagen hem teveel op. Hij laat allse toen en wordt soms dus flink gepest door de dames. Hij staat nu dus in een eigen wei (wel links en rechts andere paarden) alleen als mijn moeder erbij is gata hij bij de dames. Vaak gaat het wel goed maar als die zo hun buien hebben is Pieke echt de pineut.
Hij is wel verkeersmak maar toch heel bang voor alle verkeer wat veel herrie maakt. Eergisteren is hij heel erg geschrokken van een crossbrommer die veel herrie maakte. Hij was daarna helemaal gespannen. Gisteren was hij ook nog helemaal gespannen en schrok in de bak van van alles.
Vandaag ga ik er even heen om op hem te rijden want mijn moeder vind het een beetje eng als hij zo doet.
In de omgang is Pieke heel goed gemanierd en heel volgzaam. Je moet hem (ook met het rijden) heel veel belonen en hem goed laten weten dat hij goed bezig is. Daar reageert hij echt op.
Maar het lijkt mij voor zijn welzijn beter als hij wat minder angstig wordt en wat minder onderdanig. ik weet niet hoe oud hij was toen hij gecastreerd was maar hij is nu 7. Maar geestelijk lijkt hij wel 3 (met rijden ook want hij kan nog maar heel weinig).
Pieke is fjordenruin, zoon van Grandar, bij zijn vorige eigenaren heeft hij het heel goed gehad, altijd met andere fjorden samen en goed behandelt. De vorige eigenaren zeiden wel ook dat hij behoorlijk onderdanig is.
Wie heeft een tip?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 09:29

Een tijdje tussen een groep zeer hengstige merries zetten Haha!
Beetje de man in hem aanwakkeren Lachen
En tijd, ik zag het aan mijn skeet en aan een andere jonge ruin dat ze van onderdanig naar steeds dominanter gaan.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 09:43

Zet hem eens een tijdje apart met 1 van de merrie's.
Ik heb een zeer bange (bejaarde) ruin. Hij heeft een keer een seizoen met mijn dominantste merrie samen gelopen en na een paar weken konden ze prima samen lopen en stonden ze zelfs te kroelen.
Tegenwoordig loopt hij gewoon in de kudde. Hij is nog steeds de laagste in rang maar laat zich niet meer slaan o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 09:44

orri schreef:
Een tijdje tussen een groep zeer hengstige merries zetten Haha!
Beetje de man in hem aanwakkeren Lachen


Bij die arme Pieke werkt dat dus niet. De fjordendames waren laatst alle 2 heel erg hengstig en alle2 helemaal in love met Pieke. Maar Pieke werd bang van ze... En is uiteindelijk uit die wei gehaald omdat de dames maar achter hem aan bleven rennen omdat ze een "spelletje"met ze wilden spelen.

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 09:48

Misschien met zijn tweeen in de wei, een shet of zo. Maar misschien is het beste als je hem voortaan alleen in de wei zet. Ik ken een pony die altijd bang om bij andere pony's in de buurt te komen. die is toen apart gezet met een shetlander en daarmee kon ie het heel goed vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 10:12

Hij is niet echt bang van andere paarden. Ook niet van de merries maar hij laat gewoon alles met zich doen. Als zij hem willen opjagen dan laat hij dat gewoon toe. Ze kroelen ook samen maar een half uur later zijn de dames hem weer aan het pesten.
Maar het gaat dus ook om het rijden enzo. Daar mag hij ook best wat stoerder worden.

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 12:04

Je wilt dus dat hij meer zelfvertrouwen krijgt en zich wat trotser gaat gedragen .......

Zorg dat 'ie zich stoer voelt ,
laat 'm allerlei dingen doen die hij eigenlijk een beetje eng vind ,
bv. langs flapperende zeilen lopen ,
lastig uitziende dubbelsprongetjes die eigenlijk toch wel meevallen (los) Haha!
of wat dan ook .

En dan goed belonen , daar dacht ik meteen aan en verderop in je stukje zei je dat zelf ook al dat dat gunstig werkt,
dan voelt 'ie zich goed.
+ het feit dat 'ie een angst overwonnen heeft dat geeft wel zelfvertrouwen !

Bij Marena speel ik vaak met haar Jolly-balletje om haar even uit te laten stressen en bangen ,
dan schop ik het balletje richting haar en geeft ze er een paar spelende doch vuile klappen naar en is ze helemaal trots op zichzelf.

Als ze lekker bezig is geweest en relaxed is kan het balletje haar weinig schelen , maar ze vind het schitterend om de bal op z'n donder te geven Knipoog .

Misschien dat je ook zoiets hebt dat bij de jouwe werkt om z'n bok te trainen ? Leert 'ie in ieder geval dat 'ie niet alles hoeft te pikken ,
en kan zich afreageren zonder gelijk een pak slaag te krijgen.

Of misschien een vervelend geitje erbij , dan wordt 'ie die zo zat dat hij die wel aan durft te pakken ?

Als hij maar ergens begint met niet alles pikken dan groeit dat misschien...

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 20:44

pmarena schreef:
Zorg dat 'ie zich stoer voelt ,
laat 'm allerlei dingen doen die hij eigenlijk een beetje eng vind ,
bv. langs flapperende zeilen lopen ,
lastig uitziende dubbelsprongetjes die eigenlijk toch wel meevallen (los) Haha!
of wat dan ook .

En dan goed belonen , daar dacht ik meteen aan en verderop in je stukje zei je dat zelf ook al dat dat gunstig werkt,
dan voelt 'ie zich goed.
+ het feit dat 'ie een angst overwonnen heeft dat geeft wel zelfvertrouwen !


Katrien, ik ben het volledig met Pmarena eens; gewoon stoere dingen met 'm doen en dan flink belonen zodat hij zich ook stoer gaat gedragen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 21:52

Ik denk dat het vanzelf wel komt.
Iets wat heel goed helpt om bange muisjes wat 'stabieler' te krijgen is bijvoorbeeld een trektocht te maken met andere paarden. Dan wordt alles heel snel gewoon en als ze zichzelf steeds moeten overwinnen (niet te veel ineens) merk je ook dat ze zich goed gaan voelen.
Zo ken ik een ponietje die ook een beetje een doetje was, niet bang maar ook geen held en altijd een beetje in de achterhoede.
Ze hebben hem met trektocht een tijd voorop laten lopen en het lieve beestje voelde zich stoer!!! Eenmaal terug van die trektocht was het beestje blijvend veranderd, in positieve zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 10:42

Dat van die bal is misschien wel leuk om eens uit te proberen.
Met uitrijden loopt Pieke meestal voorop, dat vind hij leuk. Doet dan heel stoer maar owee als er een motor of vrachtwagen langs komt dan duikt hij meteen achter een ander.
Mijn moeder gaat nu vaak met hem wandelen op een industrieterrein als er bijna geen verkeer is want daar staan heel veel vrachtwagens en zo went hij er al wat aan. Het is alleen vooral het geluid waar hij bang van is.
Hij is door die crossbrommer echt 2 dagen van streek geweest. Helemaal in paniek was hij. Als hij werd gepoetst en hij hoorde in de verte wat, stond hij meteen helemaal strak. En in de bak schrok hij opeens van alles. Voelde ook helemaal strak van de zenuwen aan.

Mijn moeder werkt ook steeds met beloningen. Als hij iets stoers doet wordt hij meteen beloond.

Hij heeft wel gewoon ook een echt heel lief karakter. Met rijden is hijook heel lief want hij vindt alles leuk. De galop vond hij eerst moeilijk maar hij protesteerde niet. Hij gaf geen bok maar gallopeerde gewoon verkeerd aan. En op een dag begreep hij het opeens en sinds die dag springt hij wel goed aan.

Ik denk dat hij gewoon aan alles moet wennen en dat het dan wel goed komt. Misschien wordt hij dan ook wel wat stoerder na verloop van tijd.
Gisteren ben ik er even geweest en was niet meer gespannen. Ik heb heel fijn op hem gereden.