Vraagje over ervaring met gras, over energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Vraagje over ervaring met gras, over energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 15:27

Mijn paard is een energieke tante, nog lang niet te dik (eerder andersom).
Dus in de wei ermee, kan ze lekker rennen....

Maar mevrouw staat nu in een wei waar het gras tot kniehoog komt.
Vrij veel ruimte, en heel veel eiwitjes! Vingers aflikken
's morgens krijgt ze een halve kilo muesli zonder haver en daarna hup, de wei in.
Om ongeveer 18.00 uur krijgt ze een halve kilo brok en een halve kilo muesli.
's avonds krijgen ze oud hooi, ik had gezegd twee plakken, maar volgens mij zijn ze dit vergeten en krijgt ze 1 plak.

Van de brok wordt ze al helemaal snel hyper, maar de laatste tijd (sinds ze in die volle wei staat en 's avonds ook nog eens de wei op mag) is ze helemáál niet te houden... Frusty
Ik rijd of longeer haar dus zoveel mogelijk, ze krijgt maar 1, hooguit 2 rustdagen per week.

De brok ga ik vanaf morgenavond helemaal weg laten want het kan zo niet langer.
Ik heb al gevraagd om ander voer, dat hebben we geprobeerd maar de pensionstal voert liever het voer wat ze eerst hadden...
Mijn paard (en meerdere paarden die ik via de club ken) wordt er echter snel heet door en daardoor kun je haar nauwelijks voeren!
Daarom heb ik zelf maar muesli zonder haver gekocht, dat wilden ze haar dan wel geven.

Vraagje: kan het zijn dat mijn paard nu wat extra heet is door de vele eiwitten die in het gras zitten op het moment? Omdat ze in zo'n volle wei staat, zo'n 8 of 9 uur per dag?
Ze gaat er met een vrij lege maag in, dus ze eet er wel veel van haha.
Wordt een paard wat heter met een grote wei vol met jong gras?
Of is dit onzin?


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:49

Over het gras weet ik niet, maar welke brokken krijgt ze? Er zit namelijk nogal wat verschil tussen een onderhoudsbrok en een sportbrok voor paarden die echt topprestaties moeten leveren.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:54

ik weet niet was voor ras je hebt,maar als hij de hele dag op het land staat heeft hij zeker wijzig brokken nodig en ook geen musli daar zit meestal alleen maar extra energie in.

Wodan en ik onderweg in de M2

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:06

Andrew werd vorig voorjaar ook pittiger toen hij in de wei op goed gras kwam. Dit jaar heb ik er nog niet zo veel van gemerkt.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:42

Brok schrap voorlopig maar van het menu, zeker als het meer dan een eenvoudige basisbrok is, geeft alleen maar problemen. Met kniehoog gras zou ik toch ook wel uitkijken, een hoef- of spierbevangenheid ligt dan ernstig op de loer. Mocht je toch willen voeren, denk dan eens aan Equisanum, die heeft een voerlijn met voor elk wat wils tegen een normale prijs.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 19:21

Wodan: ze is een trakhener, vrij pittige dus, en krijgt dan ook 2x een halve kilo muesli per dag, maar ZONDER haver, speciaal voor dit soort paarden.
Bij de stal waar ze staat kreeg ze deze winter een kilo brok 's morgens en kilo 's avonds, wat ik halveerde toen ze twee weken terug de wei op ging.
Ze moest eerst nog wat aankomen, was vrij mager, en die mensen hadden ook nogal oud hooi, dus ik heb de brok in eerste instantie alleen maar gehalveerd.
Toch is ze nu erg heet, dus vanaf morgenavond: alleen nog maar de muesli zonder haver en nog maar een kilo per dag. Geen brok meer.

Maar mijn vraag was dus of ze ook door veel groen jong gras heter kunnen worden.
Ik dacht namelijk zelf van wel, dat dit zeker meewerkte, maar een kennis van mij zei van niet, dus vandaar mijn vraag.
Nog meer meningen?

Ikke, deze brok (Agruniek) staat bekend om bij hete paarden alleen maar voor 'nog heter' te zorgen.
Dus opgefokte beestjes.
De stalhoudster echter voert het aan haar Belgen, een fries en een vrij rustige kwpner, en verwacht dan dat mijn paard (trakhener) er ook goed op draait. NOT.. Boos!
Ik mag ook zelf voer erbij kopen, dat ze dit ervoor in de plaats geeft.
Dat deed ik dus ook, muesli zonder haver van Havens, waar Cerise goed van opknapte en meteen de verkoudheid weg ging.
Ze werd er ook weer wat dikker van.

Sinds twee weken staat ze op een overvolle wei, echt heerlijk om haar zo te zien genieten, maar het is wel een beetje veel...
Ik wil haar graag wat 'voller' hebben, maar niet zo vlug dat ze dagelijks uit haar vel knapt van de energie en niet te houden is.
Ze is ook vreselijk onrustig op stal en met opzadelen klierig...

Ik heb al gezegd dat mijn paard vanaf morgenavond geen brok meer krijgt, alleen nog maar muesli.
Wie weet dat dit wat helpt...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:30

Die Trak die ik nu nog thuis heb staan was ook zo broodmager, we zijn nu bezig met zadelmak maken en ik wil dus niet dat hij met teveel energie rondtloopt Haha!
Ik voer hem niet al te veel bix, zo rond de 2 kilo, maar daarbij geef ik hem minstens zoveel mais en maak ik slobber van zemelen, lijnmeel en wat muesli.
Daar is hij enorm van opgeknapt.

Van gras worden ze lang niet allemaal dikker, ik ken zat mensen die hun paard zomers een maand op het land zetten en je wilt niet weten hoe die terugkomen!

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 20:50

Ik zou nu in het voorjaar oppassen met haar in zo'n hoog gras te zetten. Voorjaarsgras is nl. erg energierijk. Het beste kan ze maar kort, een uur ofzo, in het lange gras staan, daarna kan ze beter op een kaler stuk staan.
En dan wel wat brok bij blijven voeren, en meer hooi als dat kan.
Wil ze niet wat van het stalgeld afdoen als je zelf de brokken zou kopen?
Succes ermee!

Sprakeloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 11:06

Wat minstens zo zwaar telt is het feit dat Cerise nog een erg jong paard is en volop aan het puberen is. Natuurlijk kan voeding wel een rol spelen in haar gedrag maar nu Cerise iets sterker wordt in haar bespiering en een betere conditie krijgt kan ze af en toe ook wat meer volhardender worden in haar eigen standpunten Knipoog
Paarden die hele dagen op de weide staan lopen doorgaans al een deel van hun energie weg op de weide, dit i.t.t. paarden die dagelijks op stal staan.
Ik zou wel erg goed uitkijken met die vette weide, het jonge grasbevat erg veel eiwit en daarvan kan een paard snel bevangen raken. Er is vast nog wel een sukje schraler land waar ze op kan staan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers