langeteugelen met 2,5 jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:03

hallo

ik ben nu ook een ponytje aan het inrijden maar niet voor mezelf maar voor de manege!
de pony was 3 jaar toen ik er voor het eerst op mocht en we dachten dat het wel een bijdehandje zou worden want dat is der moeder ook maar nee hoor ze is super lief!
tis alleen wel een beetje rare pony want ze wil niet lopen
het eerste kwartier loopt ze als een speer en wil ze niet langzamer en na een half uur wordt ze moe omdat ze dan vervelend gaat doen!
sindsdien rijd ik een uur op der
ik ben pas ook een uurtje mee gegaan naar het park en ze was super braaf!
springen doe ik niet echt op der! ik heb wel al balkjes gelopen en dat vindt ze super gaaf!
en een heeeeeeel klein sprongetje gemaakt! en dat vindt ze heel leuk!


xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:04

o ja en nog wat!
ik rijdt der alleen op dinsdag donderdag en zaterdag!
anders wordt het te zwaar voor der en de rest van de dagen staat ze lekker in het paddock!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:52

Bo schreef:
Citaat:
Ik heb ze juist het liefst met 3 jaar zo uit de wei.
Geen gezeur, paar keer longeren, zadel erop en meteen erop. Sturen leren ze ook als je erop zit...


Tjonge zeg, het prototype van hoe het NIET moet !
Een klein beetje paardvriendelijker zou niet verkeerd zijn.
quote]
mijn pony is met 6 jaar uit het wild gehaald paar keer gelongeerd zadel erop en rustig aan inrijden. nou je wilt niet weten hoe lief ze is en hoe euk ze het vind om te werken hoor. dus dat het zo neit moet vind jij maar IS niet zo dat is een groot verschil.

en je mag pas hoog en veel gaan springen na zo'n anderhalf jaar als zijn pezen sterk zijn geworden (kan ook langer duren) ik spring met mijn pony zo'n een a 2 keer in de maand omdat ze nog helemaal geen sterke pezen heeft en ik spring dan ook maar 5 keer als ze braaf is en dan mag ze op stal. maar idd niet beginnen voor zijn 3de hoor. en jij bent tenminsten wel zo verstandig dat je naar ons advies luister (hoop ik) want ik ken mensen....

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Iedereen heeft the freedom to speak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 20:34

maar van sommige berichtjes gaan mijn tenen toch echt even krom staan. Misschien moet ik mij er ook niet mee bemoeien, maar ik heb al te vaak gezien dat een paard te vroeg werd ingereden. Die beesten zijn niet uitgegroeid voor hun 3de jaar en om ze dan al te belasten. Laat een jong paard lekker paard zijn op die leeftijd. Hij moet nog jaren mee. Renpaarden worden vaak te vroeg ingereden om dat men er zonodig geld mee moet verdienen. Ik heb een tijd in the UK gewerkt en ik heb gewoon gezien dat paarden met 1,5 tot 2 jaar veel te vroeg werden belast. Voldoen ze niet om geld binnen te halen dat gaan ze naar de slager. Lekker dan mogen de honden ze in brokken vlees terugvinden. Gelukkig zijn er ook organisaties die die beesten opvangen en een goed thuis geven, maar meerendeel beland toch bij de slacht. En waarom? Niet omdat ze zich uit de naad moeten werken om geld in het laatje te brengen voor eten voor de baas zoals in bijv. Egypte of het Midden Oosten, maar om dat een of andere eigenaar er rijker van moest worden. Het gebeurt trouwens niet alleen met paarden maar ook met windhonden. Maar goed dat is een heel ander onderwerp.

Persoonlijk vind ik dat je best wat leuks met je paard kan doen rond die leeftijd maar zorg wel voor de nodige begeleiding en ervaring! Anders kan het goed misgaan en heb jij straks een knotsgek beest eraanovergehouden die dan weer verkocht wordt omdat hij niet aan het idee van het baasje voldoet. Sorry Boogie-girl dit was geen aanval naar jou toe ook al komt het misschien zo wel over, maar meer voor iedereen. Je paardje moet er lol in hebben en je moet hem niet te veel belasten op zo'n jonge leeftijd. Zelfs het braafste makke paard dat op jonge leeftijd onwijs veel leert en snel kan de kolder in zijn kop krijgen. Ik wil alleen maar zeggen pas op, niet overbelasten, geniet van je paardje op zoveel mogelijk verschillende manieren.

Verder hou ik nu mijn mond. Excuses voor de uitbrander. Lips are sealed

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 00:04

Steef schreef:
Ik vraag me altijd af als ik zo'n topic als dit lees of die mensen die reageren uberhaupt ooit wel eens een paard zadelmak of aangereden hebben?


Geen idee of dit 'toevallig'op mij gedoelt is, maar JA ik heb een pony aangereden en dat is op mijn manier erg goed gegaan. zowel erop als erachter (op de kar).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 08:17

Steef schreef:
Ik vraag me altijd af als ik zo'n topic als dit lees of die mensen die reageren uberhaupt ooit wel eens een paard zadelmak of aangereden hebben?


Zadelmak/aangereden: welsh pony's (B en cobs) en KWPN (rij en tuigpaarden).
Betuigd: welsh (B en cobs), KWPN (rij en tuigpaarden), haflingers en dravers.

Zadelmak maken meestal tot ze een beetje te sturen waren, daarna werden ze vaak door anderen overgenomen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 20:34

Steef schreef:
Ik vraag me altijd af als ik zo'n topic als dit lees of die mensen die reageren uberhaupt ooit wel eens een paard zadelmak of aangereden hebben?


ja ik heb ook een pony ingereden en ben er nog mee bezig en het gaat heel erg goed en is erg braaf.

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 08:19

WAt ik al niet heb ingereden::
shetlander, d-pony, arabier, andere d-pony (nrps), e-pony (nrps, stermerrie), NF kleine maat, NF grote maat, NF hengst grote maat, Megan (epony), k-welsh (volledige zus van orchard d'avrances is mij verteld, helaas is ze op de zuidlaardermarkt!!!doorverkocht), ander k-welsh, 2 dravers, c-pony welsh, c-pony nrps, Goldy (die bonte in m'n profiel), een GlennridgeXpalfrenier, een PuriosoXpalfrenier, 3-jarige NRPS merrie, andere nrps ruin.
En nu ben ik vast nog wel wat vergeten, dus hoezo nooit een paard ingereden???? Boos! Boos! Boos!
Nee hoor, niet te snel oordelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Heb je het zelf dan wel gedaan, dat vraag ik mij af.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:40

Steef schreef:
Ik vraag me altijd af als ik zo'n topic als dit lees of die mensen die reageren uberhaupt ooit wel eens een paard zadelmak of aangereden hebben?



Tja, ik heb voor het eerst in mijn leven een paard zowel zadelmak gemaakt en aangereden en wel mijn eigen paard. Tevens ben ik met hem op 3 jarige leeftijd begonnen met lange teugel lopen, zonder dat ik dat ooit had gedaan!!!! Via wat advies van Piet Bakker, veel kijken bij demonstraties en een heel leuk boek dat ik heb gekocht ben ik toch al een heel eind gekomen. Ik ben zelfs eerst met langeteugel werk begonnen voordat ik erop ging zitten Haha! Ik moet zeggen, het was niet makkelijk om mee te beginnen. Toch heb ik Nappie er niet mee verpest al zeg ik het zelf Haha! en als ik kijk naar het feit dat een Lipizzaner niet vroeg mag worden ingereden was dit dus een ideale manier om hem toch te laten wennen aan hulpen en commando's. Ook vindt ik dat als je licht Langeteugelwerk doet, het veel minder belastend is voor een jong paard dan hem longeren of zelfs al een zadel erop gooit!

Trouwens in de klassieke rijkunst zien ze het langeteugelwerk als basis voor het aanrijden, je kan namelijk alle hulpen al aan je paard leren zonder dat je hem belast met een zadel en gewicht van de ruiter!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:48

Ja dat klopt, je kunt een paard L dressuur maken, zonder dat je er ooit op gezeten hebt, alleen al aan de longe.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:14

Laura schreef:
Boogiegirl, heb je al ervaring met 'langeteugelen' ? Dit is ongelooflijk belnagrijk, vooral als het om een jong paard gaat. Als je iets verprutst heb je jezef en het paard ermee voor de rest van de tijd. Tot dat je beestje 3 is zou ik dus ervaring opdoen hiermee, met een meer ervaren paard.


ik neem aan dat Laura (boogiegirl) bedoelt erachter lopen en niet de dubbele longe..

Maargoed, ik weet hoe ik moet mennen en wist niet precies hoe ik moest lange teugelen, heb bonanza gewoon een hoofdstel omgedaan, shabrack + longeersingel en 2 longeelijnen en gaan emt die banaan, nou eventjes de longes goed in je handen en zooo moeilijk ishet nou ook weer niet, gewoon er wat scheef achter lopen en sturen, meer was het voor mij niet... Bovendien pikte Bonanza het (zoals gewoonlijk Tong uitsteken ) heel snel op en deed het keurig...

Verder ga ik met Pinky_girl mee, zie jij dat je pony eraan toe is ga bezig, en marije enzo, zij heeft 1 pony en dan is het toch moeilijk om niks met je ponybeesje te kunnen doen...?
Verder vind ik het zelf handig/goed als je pony de commando's stap/draf/halt al kent voor je erop gaat...
Veel minder heisa dan al dat gerotzooi met de teugels trekken en je paard na een half jaar een hekel aan het bit heeft en je een heeeeerlijk teugelkreupel paard hebt.. Frusty
zo denk ik erover

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, joyce83, Malenka, rocky_1995, Sjors050, su72 en 156 bezoekers