missmiekie schreef:je pakt een pluk manen, zo'n 10-12 centimeter breed(afhankelijk van de manenkam van het paard en de lengte in de hals. Bij een lange hals-> minder, grotere knotten.. Bij een korte hals->meer, kleinere knotten) dan vlecht je het gewoon, de eerste 2 slagen altijd iets losser als de rest zodat dat ''omhoog'' kan komen, dan krijg je een roosje als je het opsteekt
Dan als je allemaal vlechtjes hebt, pak je een stuk pektouw(lekker lang, dan kun je meerdere knotten achterelkaar doen.) je haalt het draad van onder naar boven door de onderkant van het vlechtje, totdat er nog een klein stukje pektouw onder het vlechtje zit, dan steek je de naald nog een keer van onder naar boven door het vlechtje, dit keer ietsje(halve cm) hoger dan de eerste keer. dan trek je hem voorzichtig aan en dan hoort ie stevig te zitten. dan steek je de naald iets over de helft van het vlechtje, van onder naar boven, er doorheen. Dan klapt het vlechtje een soort van dubbel. Dan prik je de naald van boven naar de onderkant van het dubbelgeklapte vlechtje. Dus door het dan bovenste stukje vlecht(door het dubbelklappen heb je nu 2 stukjes vlecht opelkaar en daarvan de bovenste) en dan door naar helemaal onderaan(onderaan is het punt waar het vlechtje dubbel zit ) dan steek je de naald door de manen die bovenaan, op de manenkam zitten, dan rolt het vlechtje zich vanzelf op, of je moet even zelf vormen, en dan steek je gewoon heen en weer, totdat het vlechtje goed vast zit.
Zo dat was even een kleine uitleg
Komt uit een eerder topic over dressuurknotten; even zoeken en je had er denk ik ook wel een gevonden. Ik vond het iig erg duidelijk uitgelegd (evt. kun je de manen nog vochtig maken) en bij mij kwamen er op deze manier mooie knotten uit!