Invlechten met touw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkuh15

Invlechten met touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:15

Ik weet niet of hier al een topic over is maar ik heb even jullie hulp nodig.
Ik heb laatst pektouw en een naald gekocht, met het idee om mooie knotjes te maken. Nu wil het nog niet zo goed lukken.
Zijn er verschillende manieren om met touw in te vlechten, en wat geeft het mooiste resultaat. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het wel moet. Alvast bedankt.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:20

missmiekie schreef:
je pakt een pluk manen, zo'n 10-12 centimeter breed(afhankelijk van de manenkam van het paard en de lengte in de hals. Bij een lange hals-> minder, grotere knotten.. Bij een korte hals->meer, kleinere knotten) dan vlecht je het gewoon, de eerste 2 slagen altijd iets losser als de rest zodat dat ''omhoog'' kan komen, dan krijg je een roosje als je het opsteekt
Dan als je allemaal vlechtjes hebt, pak je een stuk pektouw(lekker lang, dan kun je meerdere knotten achterelkaar doen.) je haalt het draad van onder naar boven door de onderkant van het vlechtje, totdat er nog een klein stukje pektouw onder het vlechtje zit, dan steek je de naald nog een keer van onder naar boven door het vlechtje, dit keer ietsje(halve cm) hoger dan de eerste keer. dan trek je hem voorzichtig aan en dan hoort ie stevig te zitten. dan steek je de naald iets over de helft van het vlechtje, van onder naar boven, er doorheen. Dan klapt het vlechtje een soort van dubbel. Dan prik je de naald van boven naar de onderkant van het dubbelgeklapte vlechtje. Dus door het dan bovenste stukje vlecht(door het dubbelklappen heb je nu 2 stukjes vlecht opelkaar en daarvan de bovenste) en dan door naar helemaal onderaan(onderaan is het punt waar het vlechtje dubbel zit ) dan steek je de naald door de manen die bovenaan, op de manenkam zitten, dan rolt het vlechtje zich vanzelf op, of je moet even zelf vormen, en dan steek je gewoon heen en weer, totdat het vlechtje goed vast zit.

Zo dat was even een kleine uitleg

Komt uit een eerder topic over dressuurknotten; even zoeken en je had er denk ik ook wel een gevonden. Ik vond het iig erg duidelijk uitgelegd (evt. kun je de manen nog vochtig maken) en bij mij kwamen er op deze manier mooie knotten uit!

ikkuh15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:25

Dank je wel. Ga het proberen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:07

ik doe altijd een klein beetje gel vanaf de helf naar onderen ipv water. paard heeft nogal piek manen. anders help water ook.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:50

www.anky.nl en dan webtips staat het heel duidelijk uitgelegd..

ik heb het eerst ook geprobeerd zo en dan kun je een beetje gaan kijken hoe je het mooier krijgt enz

succes

Karin_deB

Re: Invlechten met touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:00

Staat heel erg duidelijk uitgelegd op die site van Anky, ik denk dat ik het zaterdag ook eens ga proberen. Mocht het niet lukken kan ik altijd nog iemand anders laten knotten of gewoon met elastiekjes doen

*edit, weet iemand toevallig hoe duur pekdraad ongeveer is?
En als je het de dag van te voren al invlecht, blijft het dan gewoon goed zitten? Niet dat als ze een keertje schuren ofzo dat er overal touw ligt in stal en dat ze het opeten.

Pasha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:10

hey maar wat ik me nou afvraag he...

Hoe blijft dat draadje dan zitten, je maakt er een knoopje in en steekt die aan het eind door het vlechtje?
In de buurt van het elastiekje? en blijft dat dan gewoon zitten dat knoopje.. gaat dat er niet zo doorheen als je t aantrekt?

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:11

je legt een knoopje in het draadje die je bij de eerste 'steek' erdoor doet.. daarvan blijft nog een stukje over ja

Dan ga je er een paar keer door heen en de laaste steek doe je een beetje schuin dat je bij dat draadje uit komt die van het begin.

haal je de naald eruit, pak je 2 de uiteindes en leg je 2 of 3 knoopjes in en knip je het kort af, gaat niet meer los!

Hoop dat het een beetje duidelijk is

Het blijft gewoon zitten hoor, ik steek het meestal 'door' het elastiekje heen en dan blijft het super zitten! mits je niet met je volle gewicht eraan gaat hangen haha

Karin_deB

Re: Invlechten met touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:13

@ Pasha: volgens mij is de knoop best dik en als je niet te hard trekt moet die blijven zitten.
Op de site van Anky lijkt de knoop iig vrij groot.
Ik snap alleen dit stuk niet :

Haal de naald door het uiteinde van een vlechtje. Steek de naald nu door de manen heen dicht tegen de manenkam. Rol het vlechtje op (2 x dubbelvouwen). Steek de naald vervolgens van bovenaf weer door de manen dicht bij de manenkam heen. Ga zo nog 2 a 3 keer heen en weer. Je vlechtje zit nu stevig vast.

Kan iemand mij dit uitleggen ? De foto's op de site zijn namelijk ook niet heel erg duidelijk. (mag via pb)

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:15

ik had ooit een keer heel duidelijk uitgelegd met foto's erbij in stapjes..
zal zoeken en kijken of ik het weer kan vinden..

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:16

magic_lover schreef:
ik had ooit een keer heel duidelijk uitgelegd met foto's erbij in stapjes..
zal zoeken en kijken of ik het weer kan vinden..

Als je het kan vinden heel erg graag

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:20

Ik doe het altijd zo.

Je maakt een vlechtje, en slaat die één keertje dubbel naar beneden.
Daarna rijg je hem aan de onderkant vast, zodat de onderkant van het vlechtje aan het begin van het vlechtje vastzit. Laat wel een stuk van het touw naar beneden hangen!
Daarna vouw je hem nog een keertje naar beneden dubbel en rijgt een paar keer erdoorheen.
Als je knotje goed vastzit rijg je hem voor de laatste keer naar beneden, zodat de naald naar beneden wijst.
Dan pak je de 2 touwjes, en leg je daar een knoopje in, zo gaat je knotje niet los.

Zo doe ik het, en het ziet er altijd netjes uit én het blijft goed zitten!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:41

kan het zo 1,2,3 niet meer vinden het staat op de andere pc zodra ik hem weer hem kan ik de foto wel sturen maar zal straks nog even weer kijken

Pasha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:13

hum 2 touwtjes?

Je gebruikt toch één lang touw voor een knotje?
maar hoe knoop je welke uiteindes dan aan elkaar?
want dat knoopje is toch een uiteinde en die gaat toch door het elastiekje?

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:16

Pasha schreef:
hum 2 touwtjes?

Je gebruikt toch één lang touw voor een knotje?
maar hoe knoop je welke uiteindes dan aan elkaar?
want dat knoopje is toch een uiteinde en die gaat toch door het elastiekje?

haha klopt

Je heb een touwtje waar het knoopje in zit die door het elastiekje gaat in het begin

en als je een paar keer door het knotje bent gegaan heb je ook nog een uiteinde over van het touw ja ? die door de naald zit

Die 2 knoop je dan aan elkaar.

snap je het nu ? of nog niet haha