Galopperen op asfalt of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 19:21

sorry hoor maar je bent helemaal verkeerd bezig als je op de weg gaat galoperen!
gras veert mee en asfalt niet, dan kan je nog beter niet rijden !

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:43

Maar maya,WAAROM ga je dan in galop over de weg? Dat hoeft toch helemaal niet? Waarom? Je kan het beter niet doen! Wacht dan tot het voorjaar...Ik heb nog nooit op de weg gegaloppeerd.Ben er als de dood voor,en ik heb GEHOORD dat paarden er peesklap of spat van kunnen krijgen,maar of dat waar is Verward

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:59

Mensen die veel harlopen op de harde weg hebben speciale schoenen nodig met schokdempers, dat is niet zomaar. Ik heb het vroeger wel eens op gewone trainingsschoenen gedaan en ik kreeg behoorlijk last van knieën en enkels.
Een paard in galop komt een stuk harder neer dan een hardlopend mens met op den duur flinke slijtage tot gevolg.

Misschien dat een paard niet direct kreupel gaat lopen maar je moet niet vreemd opkijken als zo'n paard op relatief jonge leeftijd een dusdanige slijtage opgelopen heeft dat het dier afgemaakt moet worden. Het is inderdaad funest voor de gewrichten.

Ik ben zelf een keer vreselijk onderuit gegaan op het asfalt met mijn paard. Ik was beslist niet vrijwillig in galop gegaan maar helaas. Het vervelende er aan is dat ik ook heel hard neerkwam omdat asfalt nu eenmaal niet meegeeft. Daar heb ik een blijvende schouderblessure aan overgehouden.

Twee redenen om vooral niet op asfalt te gaan galopperen dus.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:33

maya..doe het aub niet als het paard valt krijg je er echt zo veel spijt van..en ook als ie niet valt en een blessure op loopt..
en als je even aan je zelf denkt..ztrax ligt je ernaast en asfalt is echt niet lekker om op te vallen..

hebben jullie daar helemaal geen zandwegen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:48

Omdat we denk ik allemaal verwachten dat je toch nog wel een beetje logisch na kunt denken, maar aangezien je het niet kunt;
asfalt is veel gladder dan gras, omdat het gelijk is, zand is stroef namelijk, en gras groeit op zand!!!

Verder is het heel slecht voor pezen, banden en botten, het is ronduit LEVENSGEVAARLIJK, en ik verklaar je ook werkelijk voor gek als je dit soort dingen doet.
Maya schreef:
Leg me dan eens uit, waarom ik van mijn paard af wil en zelfmoord wil plegen enz. Ik zie absoluut niet waarom je sneller onder uit zou gaan dan op het gras, ik vind het eigenlijk logischer als je op gras sneller onderuit kan gaan, omdat dat als het nat is spekglad is.
Waarom is het gevaarlijk om op asfalt te galopperen? Waarom ga je dan sneller onderuit? Jullie zeggen dat allemaal, maar niet WAAROM dat zo is.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:50

Het lijkt me heel onverstandig. Ik heb het 1 keer gedaan omdat Once toen gigantisch aan de kletter ging. Ik kon er niks meer aan houden! Ik heb d'r daarna heel goed afgespoten en ze had er gelukkig niks aan over gehouden, maar ik zal het noooit doen!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:51

Niet doen!!!
het is heel slecht maar dat hebben de meeste hier al gezegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:56

Hij hoeft er idd niet nu meteen kreupel van te worden, maar je moet ook vooruit kijken.
Als je paard dan kreupel is omdat jij zonodig moet galloperen op de asfalt Lips are sealed
Persoonlijk is dat egoisme in mijn ogen.

En verder kan ik rijden in een buitenbak, maar daar betaal ik dan ook een hoop stalgeld voor, die keuze kun jij ook maken als je graag wilt rijden.
Het is of betalen en in de winter rijden
of goedkoper staan en dan in de winter alleen maar stappen.

En is er verder ook geen bos te bekennen of een zandpad waar je dan wel veilig kunt galoperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 20:03

Okay, ik wist dat ik aangevallen zou worden, maar goed ik zal het allemaal proberen uitleggen.
Als ik niet over de weg rij, dan kan ik dus 6 weken in de zomer rijden, als er geoogst is, en het land nog niet omgeploegd is. Dan kan ik dus op het stoppelland rijden, vind ze vreselijk, en struikelt om de haverklap, dat doe ik dus niet, op het graszaadland, mag ik maar een paar weken, anders loop ik het in de vernieling.
Ik heb geen geld om mijn pony elders te stallen, ik kan haar juist houden omdat ik op een boerderij woon. Er zijn hier geen bakken in de buurt die ik kan huren, behalve 1 van 12 bij 18 waar de hoefslag 30 cm lager dan de rest ligt, waardeloos dus. Verder heeft mijn pony trailerangst dus nog een reden om niet weg te gaan.
Bossen hebben we hier op 50 km afstand, beetje ver om haar daar naar toe te laten lopen en dan te gaan galopperen, zeker als we nog terug moeten wandelen. Zandwegen, heb ik nog nooit gezien hier. Er zijn hier ook geen ruiterpaden.
Ik heb nog eens gekeken naar de polderwegen, en ik denk dat ik op een ander type asfalt rij dan jullie, dit is geteerd en dan is er grind opgestrooid, dit is behoorlijk ruw, en eigenlijk niet glad, het is alleen glad op de slecht onderhouden delen waar het grind weg is. Bovendien hebben wij hier bulten (verkeersremmers), dat is van dat zwarte asfalt, daar hebben jullie gelijk mee dat is spekglad (weet ik van met de brommer rijden). Dit asfalt ligt alleen maar bepaalde plaatsen van de grote wegen, en op enkele goede fietspaden. Ik heb de indruk dat jullie het over dit asfalt hebben, en niet over het asfalt waar ik aan denk.
Onder asfalt versta ik trouwens, de wegbedekking van de wegen, ik heb hier geen verstand van.
Enfin, ik wacht wel op de volgende reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 21:25

Asfalt is asfalt, en het blijft een te harde ondergrond om op te galopperen.

Rij ergens in de wei als je geen bak hebt, galoppeer in de berm, en als die te nat is heb je maar een oplossing, NIET galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 21:38

Citaat:
Ik heb geen geld om mijn pony elders te stallen, ik kan haar juist houden omdat ik op een boerderij woon


Geen geld is een waardeloze smoes.
En is er op een hele boerderij dan geen stukje van 20 x 40 m dat je als bak kunt gebruiken, kan het me eerlijk gezegt niet voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 14:14

Ow, nu word ik persoonlijk aangevallen, dat valt me toch tegen, dat van geen geld dat klopt ik heb het niet, ik moet soms geld lenen voor de hoefsmid, weet je wel hoe vreselijk dat is? Okay runningkawa, geef jij mij 12.000 gulden? Dan leg ik die bak aan, das goed geen probleem hoor, ow nee, dan moet ik nog eerst een stuk van mijn vader kopen, want ik heb het al zo vaak gevraagd of ik een stuk land mag, maar dat mag niet, want hij heeft het zelf nodig, wij zijn akkerbouwers, dus daarom heeft hij nodig. Ik ben behoorlijk pissig, ik heb inderdaad geen geld, ik zit op school, en ik werk anders bij maar nu niet want ik zit in de examens. Enfin laat ik maar stoppen voordat ik echt uit mijn dak ga.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 14:45

Ik vind het zielig voor je hoor, al die mensen die zo zeiken tegen je, ik weet zeker dat jij goed voor je paard bent ! en hoelang heb je m al? en hoelang rijd je al op asfalt ??? en als die niet vaak kreupel is wat is er dan verkeert als jij de benen van je paard gewoon goed verzorgt,
goed warm stappen goed uitstappen en lekker flink de spuit erop elke keer zal t vast wel meevallen !!!

En ze moet t toch lekker zelf weten wat ze doet ! het is haar pony !

xx Linda

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:11

Maya, is ga even iets zeggen wat misschien erg gemeen overkomt: als je het niet kan betalen, moet je geen paard kopen.

nou slijten de gewrichten ed. van jou paard dus veel harder en heeft hij meer kan op kreupelheid, alleen voor jou plezier?

zou ik niet op mijn geweten willen hebben!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:19

grassie schreef:
Maya, is ga even iets zeggen wat misschien erg gemeen overkomt: als je het niet kan betalen, moet je geen paard kopen.


Helemaal mee eens!
Bij mij reden nummer 1 om nog geen eigen paard aan te schaffen.
Een paard houden moet je niet van je laatste centen doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:19

grassie schreef:
Maya, is ga even iets zeggen wat misschien erg gemeen overkomt: als je het niet kan betalen, moet je geen paard kopen.


Helemaal mee eens!
Bij mij reden nummer 1 om nog geen eigen paard aan te schaffen.
Een paard houden moet je niet van je laatste centen doen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:28

grassie schreef:
Maya, is ga even iets zeggen wat misschien erg gemeen overkomt: als je het niet kan betalen, moet je geen paard kopen.

nou slijten de gewrichten ed. van jou paard dus veel harder en heeft hij meer kan op kreupelheid, alleen voor jou plezier?

zou ik niet op mijn geweten willen hebben!


Ook ik ben het er helemaal mee eens. Ik vind het nieteens gemeen zeggen hoor Grassie, het is gewoon de keiharde waarheid.

Maya, ik vind dat je echt heel egoïstisch overkomt nu. Verschrikkelijk. Waarschijnlijk weet jij niet welke schade je aanricht. Wil jij eens wat boeken bij mij thuis komen lezen over benen, beenproblemen, enz...? Ik heb me er behoorlijk in verdiept, en echt waar; je vernachelt je paard hiermee. En het maakt dan echt niet uit of je een 'sterke' haflinger of een 'gevoelig' paardje hebt. Je maakt het dier echt helemaal kapot.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:29

Margreet"]
[quote="grassie schreef:
Maya, is ga even iets zeggen wat misschien erg gemeen overkomt: als je het niet kan betalen, moet je geen paard kopen.


Helemaal mee eens!
Bij mij reden nummer 1 om nog geen eigen paard aan te schaffen.
Een paard houden moet je niet van je laatste centen doen.
[/quote]

En daar doelde ik dus ook op.
Je kan dan wel pissig worden maar een paard alleen voor eigenbelang is niet echt eerlijk.
Wat als hij nu eens naar Utrecht moet Verward Lips are sealed

Ik heb mijn paard ook pas gekocht toen ik een stuk ouder was dan jij, om precies diezelfde reden. Ik had toen het geld ook niet. En ik heb dus ook altijd op paarden van anderen gereden.

Nu weet ik dat ik niet mijn paard de vernielig in rij, omdat ik zonodig wil galloperen, ik weet nu ook dat ik de DA kan betalen.
En daarom ook nu pas een eigen paard.

En ik denk dat je daarom ook pissig word, omdat ook jij in je hart weet dat we gelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 17:53

Jeetje, wat word ik nu aangevallen, en nee daarom ben ik niet perse zielig.
Maar goed, ik heb mijn pony nu 3 jaar, ik heb haar gekregen van mijn vader en ik zorg er zelf geheel voor (ook financieel). Ik rij ongeveer 2 keer per week, soms 3 keer soms 1 keer. Ik doe het niet van mijn laatste centen, ik zorg ervoor dat ik altijd €200 op reserve heb voor als er ooit iets gebeurt. Maar mijn totale kosten zijn gewoon laag, ik hoef geen stallingsgeld te betalen, dus mijn kosten bestaan uit de periodieke hoefsmid, de DA 1 kee per jaar en 4 wormenkuren per jaar, en 's winters nog wat brokken. Dat bedoel ik, met ik kan haar houden omdat ik op een boerderij woon, als ze op de manege stond ofzo, ik heb daar het maandelijkse geld niet voor.
Als de klappen dan zo schadelijk zijn, waarom wil ze dan nooit in de berm lopen? Ik wil dat ze daar vooral loopt omdat dat minder schokt voor haar, maar dan moet ik altijd tegensturen en tegenhouden, want ze wil altijd op de weg lopen, als het pijn zou doen, elke keer het neerkomen zou ze dat toch niet doen? Ze is nog nooit kreupel of onregelmatig geweest.
Verder, dus nu ben ik egoïstisch omdat ik haar op de weg laat lopen? Dus niet ik, maar ook al die duizenden menners, dus Buitenzorg, Jaqueline, Warren, Pinky-girl, Stef, en weet ik veel wie hier nog meer zijn ook paardenmishandelaars? Want menners rijden ook altijd op de verharde weg, en maken tochten, sommige rijden wel meer dan 30 km per keer, dat is wel heel erg he?

Maar goed dit gaat een grote ruzie worden, dus laat het hier maar bij zitten, als het moet dan laat ik haar gewoon op de weg galopperen, en jullie kunnen me daar toch niet vanaf brengen. Dus nu kunnen jullie gaan reageren, zo blijf je egoïstisch enz. het maakt me niet uit wat jullie vinden, ik vind dat ik goed voor mijn paard zorg.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 17:58

ik weet nou niet wat iedereen loopt te janken over haar paard ! zij verzorgd m vast wel goed en ja met dan mennen is wel waar en ik denk ook dat als dat paard op het asfalt loopt en het zeer zou doen dattie dan zelf wel in de berm zou gaan lopen en dat doet ie ook niet dusse.......

xx Linda

ps ik hoef nou helemaal geen ruzie maar dit vin ik ervan

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:11

ik vindt het maar gevaarlijk!!!
als je paard valt dan ben je de l*l
en ik vindt het ook slecht voor de benen en de hoeven zelf!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:13

Het is vreselijk slecht voor de pezen en gewrichten.
gewoon een vraagje he...
waarom staan politie paarden op ijzers met schokdempende zooltjes?
zij moeten wel eens over een verharde weg galloperen en als dat niet schadelijk is voor de pezen hoeft er niet zo'n schokdemper tussen toch?

Maar bij de politie zetten ze de paarden juist op ijzers met zooltjes omdat het galloperen op astvalt zo onwijs slecht is voor gewrichten etc.
Waarom zou het bij jouw paard dan niet schadelijk zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:16

Niet alle politie-paarden hebben speciaal beslag, iemand hier van bokt heeft het gevraagd en als antwoord gekregen dat ze op gewone ijzers stonden.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:17

Het verschil is met mennen dat deze mensen niet over de weg galopperen. Het gaat niet zozeer over het rijden op asfalt waar men op tegen is, maar over het galopperen op asfalt.

En 200 euro is echt niet genoeg als je een operatie moet betalen ofzo, maar misschien bedoelde je dat anders, dat je iedere maand 200 euro opspaart, dan heb ik hierover niks gezegd.

verder vind ik inderdaad dat je egoïstisch bezig bent, galopperen op asfalt is gewoon niet goed en waarom moet je persé galopperen?? Je kan toch ook gewoon blijven stappen en draven??

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 20:22

je hoeft toch niet persé te galloperen..
ik snap alleen ook niet dat je wel een paard van je vader krijgt en dat je vader er een probleem van maakt als je om een klein stukje land vraagt..maarja..daar kun je ook nix aan doen..

is er dan ook nergens een bak op een veldje bij jou in de buurt?niet banketstaaf bedoeld hoor..maar dan woon je toch ergens in the middle of nowhere?