Welke veulenbrokken moet ik nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Welke veulenbrokken moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 10:04

Het gaat om een merrie van 1 jaar. Ik wil graag dat ze genoeg en de juiste voedingstoffen binnenkrijgt. Ze staat dag en nacht op een schaarse wei.

Nu heb je dus van Havens:
Ferto-LAC 3 kan ook probleemloos aan het veulen worden gevoerd. Beter is het echter om veulens vanaf enkele weken voor het spenen (tot ca. 1,5 jaar) op te fokken met HAVENS Veulen-Korrel, een speciaalvoer met extra energie, hoogwaardige eiwitten, veel melkprodukten en een dubbele hoeveelheid vitaminen en mineralen.
HAVENS Veulen-Korrel bevat ook het Multi-Calcium-Complex voor een sterk en gezond beenwerk. Dat is vooral bij veulens erg belangrijk voor de vorming van het bot- en beenderstelsel en kan bekende aandoeningen als OCD bij het veulen voorkomen.


En van Pavo:
PAVO Veulenbrok PODO
PAVO Veulenbrok is afgestemd op de voedingsbehoefte van veulens vanaf 5-6 maanden tot ca. 2½ -3 jaar. Dit hoogwaardige product is rijk aan granen en melkproducten en bevat een uitgebalanceerde hoeveelheid bouwstoffen en vitaminen voor een evenwichtige groei en ontwikkeling van uw veulen.
Eigenschappen
- rijk aan granen
- speciale homeopathische mineralen toegevoegd
- verrijkt volgens het PODO-concept
- rijk aan bouwstoffen (aminozuren)
- met zuiver lijnzaad
- geringe krachtvoergift
Toepassingen
- voor veulens vanaf 5-6 maanden tot de leeftijd van 2½ - 3 jaar


Dit staat er ook nog bij van pavo:
Bij opgroeiende paarden is het advies geen enkelvoudige granen of producten ervan bij te voeren.

Wat betekend dat? Mag je er dan niets bijvoeren zoals een mueslie ofzo?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en misschien hebben jullie nog andere suggesties?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:08

Meestal is gewoon basisbrok en goede hooi voldoende, eventueel nog wat extra granen ofzo. Zo doen wij het altijd, niks geen speciale veulenbrok meer op die leeftijd.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:09

Ik heb geen ervaring met veulenbrokken. Maar wel met de merken Pavo en Havens. Persoonlijk ben ik een echte Havens-fan.... Dus ik zal voor Havens gaan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:05

ze zijn beide goed. pavo heeft alleen podo wat ocd en dergelijke voorkomt of tegen gaat. verder zijn ze beide goed.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:58

Ik geef tot 2 jaar altijd Pavo veulenbrok. Na 2 jaar gaan ze over op een onderhoudsbrok.

Bij enkelvoudige granen is de verhouding calcium/fosfor niet goed.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:06

die van mij heeft vanaf 5 maanden pavo veulenbrok gehad hij is nu 1 jaar oud en ben sinds kort overgestapt naat havens onderhoudsbrok. daarnaast staat hij nu dag en nacht op het land en krijgt hij nog extra kuil van mij. p/d 1.5 kilo onderhouds brok en 1/2 musli. tegen het eind v/d middag(16 uur) en 'savonds rond 21 uur