Gewicht 1,5 paard trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Gewicht 1,5 paard trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 13:02

Een paar trailervraagjes, wil toch eens vervoer gaan regelen.

Onze auto mag 1250 kg. trekken. Wat weegt een gemiddelde 1,5 paards trailer en wat mag hier in, m.a.w. mag onze auto die trekken? Ik hoorde wat over lichte trailers, iemand hier ervaring mee, ook qua wegligging enzo? En vanaf wanneer moet je ook al weer een E-rijbewijs hebben (ben ik toch wel van plan dan, je leert er wel van).

Hoe weet je hoe zwaar een trailer is, staat zeker in de papieren? Waar moet ik allemaal op letten bij de aankoop?

Wie hebben er ervaring met vrachtwagentjes die je met B mag rijden?


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:05

goed, e bij b moet je hebben als je met een aanhanger van meer dan 750 km wilt gaan rijden, of waarvan de auto+aanhangwagen zwaarder zijn dan 3500 kg of waarvan de aanhangwagen + laadvermogen (dus ook al is ie leeg) zwaarder is dan de auto.
Verder, een trailer weegt nogal wat, stat meestal op de dissel. Hier staat ook het laadvermogen, want ook nu moet je weer naar het ledig gewicht+ laadvermogen kijken.
Als dit boven de 1250 kg uitkomt, dan mag je er niet mee rijden, ook al zit er geen paard in.
Een 1 paard trailer zou jullie auto mogen trekken, maar een 1.5 paard??? ligt er maar net aan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:33

Onze 1,5 paards trailer weegt 580 kg (voor het gemak ff 600)
Het totale ledig geweicht + laadvermogen was 1600 kg.
Naar dit gewicht moet je kijken of je auto het mag trekken, of de trailer nu met of zonder paard achter de auto hangt maakt niks uit.

Wij hebben onze trailer dus terug laten keuren naar 1200 kg.
Onze auto mag met E 1500 kg trekken en zonder E 1210 Kg. Dit staat op het inlegvel wat bij de auto hoort, moet je dus ook hebben.

En mijn kwpn-er hebben we op 600 Kg geteld wat hij waarschijnlijk niet haalt.

De auto is op geel kenteken, heb je grijs kenteken dan moet je het laadvermogen van de auto ook mee tellen, en mag je er dus minder achter hangen.

Dus wij mogen het op deze manier zonder E
600 voor het paard
600 voor de trailer
dat is de 1200 kg waarnaar wij het laadvermogen hebben terug gekeurd.
En mag dus ook achter de auto die 1210 mag trekken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 14:33

Onze trailer weegt 520kg en ledig+laadverm = 1100-1300kg.
Het is een 1.5paards.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 14:39

Ik weet dat je altijd uit moet gaan van het laadvermogen en niet van wat er echt in staat. Ik heb zelf een Haflinger, hoef dus geen grote trailer te hebben. Ik zat op marktplaats al te kijken naar ponytrailers, misschien ook wel een optie. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 14:42

runningkawa schreef:
De auto is op geel kenteken, heb je grijs kenteken dan moet je het laadvermogen van de auto ook mee tellen, en mag je er dus minder achter hangen.


Met grijs kenteken mag je idd het laadvermogen van de auto meerekenen, dit is juist gunstig want je mag daardoor meer achter de auto hangen dan met geel kenteken omdat het eigen gewocht van de auto meer wordt.
Dit is gedaan omdat auto's met grijs kenteken (de echte grijze, niet de omgebouwde gele) gemaakt zijn op veel laad/trek vermogen, kunnen dus meer hebben.

vb:
geel kenteken: gewicht auto 700kg laadv=500 kg : gewicht auto voor bepalen gewicht aanhanger: 700kg

grijs kenteken: gewicht auto 700kg laadv=500kg: gewicht auto voor bepalen gewicht aanhanger 1200kg.

Bij grijs kenteken is het wel zo: hoe zwaarder de auto (incl laadv) hoe minder je erachter kunt hangen voor je B, meestal heb je hiervoor toch je E nodig omdat je met het maximum van 3500kg totaal zit.


Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 16:25

Het hangt heel erg af per trailer. Onze 2 paards weegt 800kg, maar sommige luxe 1.5 paards wegen nog meer. Ik zou als ik jou was dan voor een lichte (aluminium bijv.) trailer gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 16:58

Citaat:
Bij grijs kenteken is het wel zo: hoe zwaarder de auto (incl laadv) hoe minder je erachter kunt hangen voor je B, meestal heb je hiervoor toch je E nodig omdat je met het maximum van 3500kg totaal zit.


Dat bedoel ik dus Haha!
ik ben altijd zo'n held in dingen uitleggen.

Wij mogen met een geel kenteken zonder E rond rijden
Met een grijs dus niet. Maar veel mensen weten dit "kleine" verschil net niet.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 17:25

Kijk op www.rijbewijs.pagina.nl,
daar staat de link waarin het allemaal uitgelegd wordt.
Niet alle agenten weten trouwens hoe het zit.
Is er al eens iemand aangehouden met B + aanhanger en onterecht een boete gekregen???

fryslân boppe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2 en 105 bezoekers