Scheervraag

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tiko

Scheervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 20:45

Hallo!

Oke, het is misschien wat vroeg om deze vraag te stellen, maar ik vraag het me af.

Ik wil Tiko zeer waarschijnlijk scheren dit jaar. Hij heeft elke winter een hele dikke vacht (afgelopen winter iets minder dik, nu hij beter in conditie was). Hoelang duurt het voor dat zijn vacht zich zo herstelt heeft na een of twee keer scheren, dat hij weer zonder deken de winter doorkomt???
En wat is het beste tijdstip (maand? of bijv, eerste keer tempartuur onder de ? graden??))
om je paard te scheren?

En hoe veel kans heb je dat hij een echt dunne vacht houdt als je vroeg een deken opgooit??
Ben benieuwd.
Misschien wat vroeg om te vragen, maar dan weet i khet vast!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:20

Ik begin meestal al weer vrij snel met een zomerdekentje op te doen. Onze paarden staan overdag ook buiten dus meestal eind augustus/begin september gaat er een dekentje op. Eind september/begin oktober een warmer dekentje (helpt de vachtgroei te voorkomen). In oktober/november (afhankelijk van de vacht en het weer) scheren we de paarden en zetten ze dan onder een dikkere deken. Wij laten dekens de hele winter op. Ik weet ook niet of het verstandig is om ze na een x aantal weken weer zonder deken te zetten, lijkt me een beetje koud. Vachtgroei wordt ook bepaald door de hoeveelheid licht die de paarden krijgen. Laat dus eventueel het stallicht 's avonds een paar uurtjes aan dat scheelt.
Probeer vanaf januari niet meer te scheren aangezien de zomervacht dan al weer "aangemaakt" wordt. Cool

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:26

wil je je paard goed in het vacht houden, en dan bedoel ik kort, dan moet je begin september al een deken opdoen en op stal zetten. Een dikke winterdeken nemen. Dan is je paard in maart weerhelemaal glad.
Dat had ik nu ook, en hoewel m'n verzorgpaard tot 15 november buitengelopen heeft zonder deken, en daarna met deken op stal, is het nooit een echt dikke wintervacht geworden, heb gewoon gereden. Voor wedstrijden was de vacht wel wat dik, maar die ben ik toch pas eind januari gaan rijden.
Dus: vroeg die deken erop, dan hoef je waarschijnlijk niet te scheren.

Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is een ander verhaal.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie