Pessoa? Voor,- nadelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

Pessoa? Voor,- nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 19:09

Haaii..

Ik ben van plan een pessoa hulpteugel te gaan kopen, mijn pony heeft namelijk een nogal slappe achterhand. Die moet hij gewoon meer gaan gebruiken. Ik weet wel dat het onder het zadel ook moet kunnen maar ik heb zelf nogal wat lichamelijke klachten dus daarom doe ik het oplossen liever aan de longeerlijn.

Ik ben bereid geld uit te geven aan dit soort dingen. Maar even een aantal vragen:

Hoe werkt het, en werkt het goed?
Wie gebruikt het, en merkt verschil na gebruik?
Maakt het uit of ik 1 neem van 100 euro, of van 50 euro?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips enzo..

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:41

Er zit een band om de achterhand die uiteindelijk doorloopt naar het bit. Daarom loopt het paard ontspannen naar beneden met de achterhand eronder. Als ik het de dag ervoor gebruikt heb is mijn paard de dag daarna lekker los. Natúúrlijk maakt de prijs niet uit, het zijn maar touwtjes hoor

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:54

die van mij had er een gloeiende hekel aan. ze werd er helemaal gek van dat ze elke keer in haar mond werd getrokken als haar achterbenen bewogen. ze ging er ook in hangen, en mee klieren. geen succes dus!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:24

Ik ben echt super tefreden over het werken met een pessoa teugel, mijn paard is er onder het zal ook veel lekkerder van gaan lopen!!!

Misschien heb je als je nog nooit met pessoa hebt gewerkt de eerste keer wel hulp nodig van een ervarener persoon die even uitlegd hoe alles vast moet en wat het beste is voor jou pony om hem te verbeteren.

natuurlijk maakt het niet uit welke je hebt, zelf het ik die van Impereal Riding en naar mijn mening is die even goed als die van €100

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:30

Ik gebruikte eerder ook vaak de pessoa bij paarden met een slappe achterhand. Tot ik met een paard voor rugproblemen bij Schriel kwam (misschien onder sommige bokkers wel bekend).
Ik moest dat paard longeren en lekker over de rug laten lopen, lekker diep. Ik vroeg of hij de pessoa bedoelde.
Maar hij zei NEE. Die werkt voor paarden die de achterhand al goed gebruiken. Voor paarden die op concours bijvoorbeeld net wat te gespannen zijn. Dat het daar heel geschikt voor is.
Als training voor een ervaren paard. Maar niet voor een slap dier dat je sterker wilt krijgen.

Ik wist dit niet. Wel wist ik dat het voor een jong paard te zwaar is, maar ik dacht altijd dat het was om het ruggebruik te verbeteren.
Ik longeeer op het moment zelf helemaal niet meer met die pessoa, maar dat is meer omdat de paarden of nog jong zijn, of de pessoa niet bij hun past.

Het is niet zo dat ik er tegen ben, helemaal niet zelfs maar ik wilde je dit toch niet onthouden...

lotttttttt

Re: Pessoa? Voor,- nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:19

ik hoor op school dat die band na een tijdje eigenlijk helemaal geen werking meer heeft

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:20

ik hoor er dus geen goede verhalen over op school, beter een andere hulpteugel

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:46

Als je nog nooit met een pessoa gewerkt hebt, zou ik eerst me daar eens in gaan verdiepen als ik jou was. Aangezien het bij verkeerdgebruik ook schade kan aanrichten aan je paard. Alleen bij goed gebruik levert het een goed resultaat op.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 11:11

Bedankt voor de reacties..

Ik zal maandag even aan mijn instructrice vragen of het verstandig is om te kopen. Anders doe ik het niet. Ga niet onnodig geld uitgeven

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:34

Het effect van de dubbellonge is veel groter bij goed gebruik dan het effect van de pessoa.

Sanne86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:05

germie schreef:
Het effect van de dubbellonge is veel groter bij goed gebruik dan het effect van de pessoa.

hoe werkt een dubbellonge dan? als ik vragen mag

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:19

Het is een hele goede teugel, heb em zelf ook; ik vind het om doen alleen een nadeel, maar dat went al vrij gauw hoor

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:24

Ik longeer mijn paard alleen maar met de pessoa teugel, vindt het een super ding
Deze foto's zijn van twee dagen terug: viewtopic.php?f=10&t=559657&hilit=

Hierboven staat ook de dubbele longe genoemd. maar dat werkt dus totaal niet bij mijn paard. Ze gaat al stressen als er een lijn achter langs gaat, terwijl dit met de pessoa niet zo is.. Nou dan maar even over de rug. En ookal zette ik er maar een beetje druk op, kwam ze onwijs er achter de teugel, en wou wegrennen. Maargoed als ze rent komt er natuurlijk nog meer druk op. Is dus geen succes bij mijn merrie

Ik denk dat je gewoon moet proberen wat het beste werkt

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:37

Ik heb de pessoateugel een tijdje gebruikt bij mijn pony en heb er nooit problemen mee gehad.

Wat ik eigenlijk niet wist, maar wat heel logisch is.
Je paard/pony moet er wel actief bij lopen met de pessoa anders werkt hij nog niet zoals hij werken moet, een paard dat niet actief loopt met pessoa om, zou de achterhand er ook niet goed bij gebruiken.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:55

Ik heb dus 1x alleen het bontje achter mijn paard gehad, dus zonder voorkant, maar hij reageerd er totaal niet op, geen bokje kon eraf. Zijn achterhand treede ook geen cm beter onder, sinds die keer twijfel ik dus enorm aan de werking ervan. Ik ben wel benieuwd op de pesoagebruiker verschil merkt tussen met touwtjes bijzetten of met het pessoatuig?

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:00

ja dat merk ik zeker. Als ik der gewoon bijzet oid dan loopt ze van voor wel 'mooi' maar achter sleept er achteraan En dan kan je zeggen dat je actiever moet longeren, maar dat heeft geen nut bij die van mij. Ze gaat alleen maar harder inplaats van actiever. Met de pessoa wordt der achterhand geactiveerd en dan loopt ze super ermee

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:53

Barvrouwke schreef:
Ik heb dus 1x alleen het bontje achter mijn paard gehad, dus zonder voorkant, maar hij reageerd er totaal niet op, geen bokje kon eraf. Zijn achterhand treede ook geen cm beter onder, sinds die keer twijfel ik dus enorm aan de werking ervan. Ik ben wel benieuwd op de pesoagebruiker verschil merkt tussen met touwtjes bijzetten of met het pessoatuig?

Als jij alleen de pessoa omdoet en de voorkant niet vastmaakt (wat ik voor een 1e keer heel logisch vind hoor!!) kan je ook niet meteen wonderen verwachten.

Wees blij dat je paard er goed op reageerde en er niet op bokte. Volgede stap is de voorkant vastzetten. Pas dan kan je gaan oordelen of het werkt. Als je de voorkant niet vast hebt, is de werking van het bontje achterlangs weg, omdat voor en achter met elkaar in verbinding staan...

Succes ermee. Zou nog niet meteen opgeven...

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:00

ik longeer sinds een paar weken ook met pessoa..
ik vind het echt een heel fijn ding.. vanity word is lekker soepel van en gaat der achterhand ook lekker gebruiken

Biebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:49

Ook ik ben er dik tevreden over! Longeer er al onze paarden mee en ze verbeteren er allemaal stuk voor stuk in ruggebruik en balans door! Ook de jonge dieren...

En er is wel degelijk verschil tussen de goedkope en de dure!!!! Het is niet voor niks een goedkopere! Het systeem mag dan wel hetzelfde werken maar de duurzaamheid is een ander verhaal!!! Heb nl met de goedkope maar ongeveer een jaar gedaan en toen was ie tot op de draad toe versleten! Letterlijk!!! De originele heb ik inmiddels alweer bijna een jaar, ben nog meer paarden gaan longeren en deze vertoont nog niet eens tekenen van slijtage!!!! Bovendien is de originele gebruiksvriendelijker is mijn ervaring, lees: makkelijker te verstellen op een snellere manier.

Maar als je niet veel longeert en de teugel altijd op dezelfde stand laat staan is de goedkopere uitvoering een prima alternatief! Mits natuurlijk goed bevestigd en goed gebruikt

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:51

ik ga dit volgen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:54

Ik gebruik hem ook en ben er tevreden over. Het is hard werken voor een paard, meer dan alleen maar rondjes lopen, wel of niet bijgezet. Mijn paard gaat er zijn achterhand beter door gebruiken. Ideaal ding!

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 00:06

Denk er over na om hem ook te gaan gebruiken voor mn merrie.
Heeft ze nog nooit eerder op gehad.

Hoe is verstandig om de eerste keer hier mee om te gaan? Wat wel
en niet te doen bij een jong paard.
Ik longeer haar al een tijd met zadel, overigens is ze al zadelmak.

*Edit heb hier eerder mee gelongeerd met een ouder paard deze
pikte het allemaal.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 09:14

@ Kath_ : Wauw! Die reageert er goed op!

Bedankt voor alle reacties,!

Is de pessoa ook geschikt voor paarden die last van de rug hebben, en een spierblessure hebben..?

Ik twijfel hier namelijk nogal aan!

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:13

Die van mij heeft een tijdje last gehad van der rug door een slecht passend zadel.
Daardoor heb ik der ongeveer een maand alleen maar gelongeerd. Ene keer gewoon met bijzet andere keer met pessoa, gewoon voor de afwisseling.
Het heeft heel goed geholpen, want na die maand drukte ze der rug niet meer weg, als er ook maar iets druk op kwam
Volgens die fysio toen mijn merrie toen behandeld heeft was de pessoa ook een goed middel om mee te longeren, en om je paard losser en soepeler te krijgen.

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:20

Kath_ schreef:
Die van mij heeft een tijdje last gehad van der rug door een slecht passend zadel.
Daardoor heb ik der ongeveer een maand alleen maar gelongeerd. Ene keer gewoon met bijzet andere keer met pessoa, gewoon voor de afwisseling.
Het heeft heel goed geholpen, want na die maand drukte ze der rug niet meer weg, als er ook maar iets druk op kwam
Volgens die fysio toen mijn merrie toen behandeld heeft was de pessoa ook een goed middel om mee te longeren, en om je paard losser en soepeler te krijgen.

Ik heb hetzelfde probeem ongeveer. Alleen heb ik er nog geen fysio bij gehad..