Paard wordt dik van wortelen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Paard wordt dik van wortelen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 17:41

Hallo Bokkers,
Een meisje bij ons op stal beweerd dat paarden dik worden van wortels. Ik had het idee dat er bijna alleen maar water in zit en weinig voedingstoffen. Verward Ze hebben gewoon wat lekkers om op te knabbelen Haha! Vork

Wie kan mij vertellen hoe dat zit met wortels............

Ik geef hem zo'n 3 a 4 keer per week een 1/4 tot 2/4 emmer wortels. Is dat teveel, kan het zijn dat hij daardoor dikker wordt (niet te vergeten dat de eigenaresse hem 4 dagen stil heeft laten staan, wat naar mijn mening eerder een oorzaak is van het dikker worden maar oke Schijnheilig )

Ik ben erg benieuwd.

Alast bedankt voor je reactie!!!

Op zoek naar de zon!!!


xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 17:46

nou van wortels worden ze echt niet dik hoor!! dat is idd meer om wat op te knabbelen of voor na het rijden!

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 17:48

Wortelen bevatten idd vooral veel water. paarden worden er dus niet dik van.
Vaak worden wortelen ook aan paarden gevoerd die "verteerings" problemen hebben ( bv. vaak koliek krijgen van opstopping). het stimuleert de verteerings systeem namelijk vw het grote vocht gehalte.
Wat dat meisje zegt is dus echt niet waar. Deze paarden krijgen dan vaak zo'n 2kilo wortelen per dag

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:15

wortele zijn toch heel goed voor de ogen? en ik ken genoeg paarden die er veel krijgen,en dat zijn geen dikzakskes Haha!

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:02

van peen gaan ze alleen maar meer van plasse en valle ze dus eerder af dan dat ze dik worde

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:46

ik heb eens gehoord dat je wortels kan voeren ipv brokken maar dan moet je wel heeel veel wortels voeren. dus er zit wel meer in als alleen water.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:36

IK denk toch niet dat ze van wortels dik worden hoor.Het is eerder van het stilstaan(zoals je zei)!
GRoetjes JUlie

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:05

Volgens mij worden paarden idd niet dik van wortels.
Mijn tinker is erg koliekgevoelig en zolang er winterpenen en suikerbieten te koop zijn, krijgt hij die elke dag een emmer vol. Wel gewassen natuurlijk, anders krijgen ze weer teveel zand binnen.
Yorghos doet het er heel goed op, hoor!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 13:51

Wortelen zijn in de paardenvoeding vooral als vit. a-verstrekking in tekort schietende rantsoenen van belang. Eeen nadeel van wortelen is de vereiste hoeveelheid extra werk; de wortelen moeten schoon zijn en rottende wortelen moeten worden verwijderd. Slecht etende paarden kunnen worden gestimuleerd door wortelen te verstrekken. Ook wortelen heben, wanneer ze in grote hoeveelheden worden gevoerd een laxerende werking.Wortelen bevatten veel vit.A en hebben een gunstige invloed op de vruchtbaarheid.

Wortelen VEM 130/ 7 gvre/0.5 g Ca/g P o.4/ 12000-24000 vit.A

Hm lijken mij geen dikmakers dus.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 20:10

Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf dus gewoon lekker wat wortels bijvoeren en ben er van overtuigd dat ze er niet dik van worden! (het wortelseizoen is toch over, dus ik moet maar weer op zoek gaan naar een ander extraatje...........nog tips??)

Thanx Haha!

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 20:44

Grappig genoeg heb ik het 4 weken geleden aan de assistente van de DA gevraagd die toen op stal was. Ze vertelde dat wortelen erg veel suikers bevatten. Ze had zelf pony's gehad die bevangen waren geraakt van de wortelen.
Ik kon het me ook niet voorstellen, maar dat werd er verteld.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

wortelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:37

Wat mijn ervaring is, is dat wortelen zorgen dat je paard er goed uitziet (niet dik)
maar dat ze er veel extra energie door krijgen!!!
Bok bok etc. *LOL*

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:50

Wat ik bijvoer nu de wortelen over zijn is:

Roggebrood (zo droog mogelijk) voor met het poetsen vóór het rijden en zemelen en muesli-mix (met maismeel, want Nikita kan er behoorlijk wat bijhebben) als beloning voor ná het rijden.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 12:43

Wat je ook kan doen is naar een bakker gaan en vragen of ze nog oud brood hebben. Mijn zusje haalt dat altijd voor haar pony: 1 plasticzak vol voor 0,50 euro. Haar pony krijgt 1 heel brood te eten per dag. Dit brood is over het algemeen nog supervers! (we eten er soms thuis ook nog van Kwijl )

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:22

Mikey schreef:
Wat je ook kan doen is naar een bakker gaan en vragen of ze nog oud brood hebben. Mijn zusje haalt dat altijd voor haar pony: 1 plasticzak vol voor 0,50 euro. Haar pony krijgt 1 heel brood te eten per dag. Dit brood is over het algemeen nog supervers! (we eten er soms thuis ook nog van Kwijl )


Vers brood is schadelijk voor paarden, kunnen ze koliek van krijgen!
Oud brood is beter!

Je suis Charlie.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:31

Idd Brood kan je beter even 2 dagen laten liggen.

Ik zeg altijd alles waar TE voorstaat is niet goed. Ik ben gestopt met wortelen omdat hij teveel ging plassen en er een zooitje van maakt in stal. Plus dat zo´n zak echt op moet in een week anders rotten ze weg.

Wat dat schoonmaken betreft vind ik onzin. Ik zie mensen bij ons appels schillen maar ook wortelen. Ja zeiden ze anders krijgt hij zand binnen en krijgt hij zandkoliek ??????? Dus ik zie of ze ook ieder grassprietje waste want daar zit ook zand op. Toen waren ze stil.

Rotte wortels kunnen ook geen kwaad ik geeft het gewoon goed voor zijn afweer systeem. Mensen en dieren leven op dit moment zo absurt schoon dat we allemaal ziek, zwak en misselijk zijn ?? raar he?.

Bij ons zeggen ze dan altijd: Is het te slecht voor je eigen paard je maakt er een manege paard of pony DOL blij mee. Zo zonde als hele zakken met wortelen in de prullenbak verdwijnen Huilen .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, Googlebot, N_B_N, RobinSputnik en 36 bezoekers