In mijn optiek

Ik vind de reactie in dit topic wel weer helemaal doorslaan... Pfff... Dat je niet toe zou zijn aan een springwedstrijd omdat je met pessoa en/of mexicaanse neusriem rijdt...
Ik reed met een pessoabit (nu niet meer) en met mexicaanse neusriem. Niet omdat ik mijn paard niet onder controle heb, maar omdat jhij het zo leuk vind en zo heet kan worden in een parcours, dat ik op momenten dat dit nodig is, net iets meer controle wil kunnen (lees: wil kunnen) uitoefenen. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.
Ik rij hem altijd dressuurmatig voordat ik ga springen en dan heb ik het dus over het rijden van schouderbinnenwaarts, travers, appuyementjes, wisseltjes etc. voordat ik begin met het echte werk. Dus aan de hulpen is ie wel. Hij is alleen beresterk en loperig in een parcours. En dat moet ook omdat dit juist is wat de gewone van de betere springpaarden onderscheidt.
Even heel zwart wit gezegd, zou iemand in het Z die met stang en trens rijdt, zijn paard dus ook niet onder controle hebben, anders reed ie wel op een simpel trensje, nietwaar?
Het klopt inderdaad dat je meer druk op de neus (en achter de oren, dat mis ik in dit topic) waardoor je paard net wat meer controleerbaar wordt. Maar als jij jouw paard in een gewone nette aanleuning hebt en rustig in je hand bent, dan maakt dit niet uit.
Maarre, de mensen die beweren dat een paard per definitie niet onder controle zou zijn, nodig ik allemaal uit om een keer bij mij langs te komen en mijn paard uit te testen