[VMR] Mexicaanse neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robincera

[VMR] Mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:27

ik wil graag weten waar hij precies voor dient
ik dacht iets van dat als het paard de mon opende het riempje dan inwerkt

& heeft het een pittigere inwerking dan een pessoabit?

& kan het kwaad als hem alleen gebruikt met springen, wanneer je pony druk is in het parcours/les en tegenwerkt met het hoofd.

dat waren mijn vraagjes.
groetjes Robinnnnn .

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:55

De Mexicaanse neusriem werkt sterker in dan een 'gewone' neusriem. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat je veel harder overkomt dan normaal.
Een pessoabit heeft de zelfde werking als op een gewone trens als de teugels aan de bovenste ring zit, als de teugels aan de onderste ring zitten heeft het een hefboomwerking.
Als je pony heet wordt tijdens het springen zou ik dit oplossen door de juiste trainig ipv er een mexicaanse neusriem/pessoabit in te hangen. Veel overgangen rijden en onder z'n tempo rijden. Rijd zo dat jij het tempo bepaald in plaats van je pony. Rijd zo tussen de hindernissen door en als hij rustig is kan je een sprongetjes nemen. Voor en na de hindernis terug rijden in het tempo en pas een volgende hindernis nemen als hij weer op jouw tempo loopt. Als je dit in de training doet en je houdt controle, kan je langzaam meerdere hindernisjes achter elkaar doen en uiteindelijk ook een parcours.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:58

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:49

loesje688 schreef:
De Mexicaanse neusriem werkt sterker in dan een 'gewone' neusriem. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat je veel harder overkomt dan normaal.
Een pessoabit heeft de zelfde werking als op een gewone trens als de teugels aan de bovenste ring zit, als de teugels aan de onderste ring zitten heeft het een hefboomwerking.
Als je pony heet wordt tijdens het springen zou ik dit oplossen door de juiste trainig ipv er een mexicaanse neusriem/pessoabit in te hangen. Veel overgangen rijden en onder z'n tempo rijden. Rijd zo dat jij het tempo bepaald in plaats van je pony. Rijd zo tussen de hindernissen door en als hij rustig is kan je een sprongetjes nemen. Voor en na de hindernis terug rijden in het tempo en pas een volgende hindernis nemen als hij weer op jouw tempo loopt. Als je dit in de training doet en je houdt controle, kan je langzaam meerdere hindernisjes achter elkaar doen en uiteindelijk ook een parcours.

Dat hebben we ook geprobeerd. alleen ze bleef heet en gewoon omdat ze zo'n zin heeft altijd. toen martingaal geprobeerd, maar ze bleef nog te sterk. nu pessoa-bit , maar dat vind ik eigenlijk niet zo handig.
Nu zit ik erover na te denken over zo'n neusriem

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:49

loesje688 schreef:
Ik zag net dit topic:

viewtopic.php?f=13&t=557504

Gaat over de mexicaanse neusriem.

dankje ik zal hem in de gaten houden

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:53

De neusriem werkt heel sterk in op het neusbeen!

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:30

RobinCera schreef:
loesje688 schreef:

Dat hebben we ook geprobeerd. alleen ze bleef heet en gewoon omdat ze zo'n zin heeft altijd. toen martingaal geprobeerd, maar ze bleef nog te sterk. nu pessoa-bit , maar dat vind ik eigenlijk niet zo handig.
Nu zit ik erover na te denken over zo'n neusriem

Hoe banketstaaf het misschien ook lijkt wat ik nu ga schrijven, ik denk toch dat je dan nog niet genoeg controle over je pony hebt. Naar mijn mening is een neusriem die zo sterk inwerkt niet de oplossing van jouw probleem. Misschien heb je het idee dat het niets helpt, maar oefening baart kunst en dat proces kan heeeel langzaam gaan. Soms zelf zo langzaam dat je het zelf nauwelijks merkt. Misschien is het goed om er is bij stil te staan na een half jaartje en dan te bedenken hoe veel je vooruit bent gegaan. Vaak helpt het ook als je iemand anders erna laat kijken die er niet altijd bij is. Hij of zij ziet daardoor namelijk eerder verandering.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:59

in 3 jaar is er nog bijna geen verandering .. behalve dat ik zelf iets sterker ben geworden. we hebben er ook vanalles aan geprobeerd, maar zodra ze hindernissen ziet word ze blij en dus druk

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:08

Ik moet altijd op een volte gaan rijden en die kleiner gaan maken tijdens de les. Dan gaat ze in een keer onder me lopen. En dan maak ik hem weer groter. Steeds als ze te enthiousiast wordt doe ik dat, en het gaat steeds beter, maar heeft echt veel tijd nodig. En ik rij met een gewoon koperen bitje met een enkele neusriem. In de bak is ze nou eenmaal wat pittiger, maar het is nou eenmaal geen wedstrijd paardje, maar wel een geweldig paardje voor buitenritten.

Sorry voor het oftopic, maar ik heb bij een ander paard wel eens met pesoa gereden bij een ander paard, wat leek te helpen, maar heb het snel daarna weg gedaan. ik vond een mexicaanse neus riem wel mooi, maar die werd me afgeraden in de winkel, omdat ik de sterke inwerking niet nodig heb voor mijn eigen paard.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:46

oke dankje!
ik koop hem denk ik ook niet hoor, maar omdat ik de pessoa niet zo handig vind zat ik er wel over na te denken

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:34

Zolang een paard zijn mond niet opendoet werkt een mexicaan nauwelijks scherper in dan een andere neusriem.

De inwerking van een pessoabit komt een mexicaanse neusriem echt nog niet bij in de buurt
Een pessoabit heeft in principe altijd een (kleine) hefboomwerking omdat je bakstuk niet aan de bitring zit maar aan een ringetje erboven.
De hefboomwerking kun je vergroten door de teugel niet aan de bitring vast te maken, maar aan de onderste ring(en).

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:24

Als je paard in principe niet druk is, is het dan wel verstandig zo een te gbebruiken bij springen?

Authentic

Re: [VMR] Mexicaanse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:30

Een pessoabit is toch altijd enkelgebroken? Of zijn ze er ook dubbelgebroken? Een pessoabit heeft niet alleen hefboomwerking maar je krijgt er gratis het notenkrakereffect bij *jippie...*. Een pessoabit is persoonlijk het laatste bit dat ik zou gebruiken.

Heb je les? Als je niet kan springen met je paard zonder zulke bitten te gebruiken ben je IMO nog niet toe aan springen, sorry... Met goede les zijn bijna alle problemen op te lossen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:24

IK heb eens een paard gereden die echt fijn was op een pessoabit. Met een trensje moest ik er op concours net teveel aan trekken en liep hij weleens te veel het gat in of ging net een fractie teveel van het achterbeen aflopen waardoor hij er steeds net een paar balken af had.
Met pessoa was dat paard net iets simpeler te sluiten, kon me dan blijven concentreren op het rijden en verder gewoon stil zitten en wachten. Was een stuk prettiger rijden, geen getrek meer, gewoon simpel even sluiten en weer ontspannen. (heb het dan wel over een paard dat M loopt)

Meeste paarden die ik ken worden trouwens alleen maar bang van een pessoa, gaan er niets beter van springen

Otje rij ik met een mexicaan, niet omdat hij zo heet is, maar omdat zijn achterste kiezen wat naar buiten gesteld staan en een gecombineerde neusriem loopt daar precies overheen en dat doet pijn. (hij heeft ook nooit meer met zijn hoofd geslagen sinds ik hem met die mexicaan rijdt)

Het is dus niet altijd een rijtechnisch probleem als iemand met zulke bitten/neusriemen rijdt (of ben ik nou weer zo'n uitzondering )

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:38

Dravers die hun mond open deden tijdens training of koers reden wij met een maxicaanse neusriem. Dan kunnen ze dat namelijk niet. Als je hem goed aandoet tenminste.
Volgens mij is hij ook daarvoor bedoeld.
Volgens mij werkt hij net als een normale neusriem als het paard zijn mond gewoon dicht houd en als je hem niet zo strak vast maakt.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:13

Jus_dOrange schreef:
Een pessoabit is toch altijd enkelgebroken? Of zijn ze er ook dubbelgebroken? Een pessoabit heeft niet alleen hefboomwerking maar je krijgt er gratis het notenkrakereffect bij *jippie...*. Een pessoabit is persoonlijk het laatste bit dat ik zou gebruiken.

Heb je les? Als je niet kan springen met je paard zonder zulke bitten te gebruiken ben je IMO nog niet toe aan springen, sorry... Met goede les zijn bijna alle problemen op te lossen.

dan zijn er wel héél veel mensen niet toe aan springen ..

Sorry, maar als je op een springconcours bent. Rijd 1 op de 5 misschien wel met pessoa als het niet meer is ..

Edit; wat bedoel je met IMO ?

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:41

Ik rijd ook met een mexicaanse neusriem, en heb ook al wat uitgeprobeerd met hoe strak je hem afstelt maar ik merk er gewoon geen verschil aan..
Voor mij is er dus geen verschil tussen een mex, en een hoge engelse neusriem. En ik vind het mooi .

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 18:16

Smeejj schreef:
En ik vind het mooi .

voor mij van de ene kant geen reden, maar aan de andere kant wel.

Kijk als hij nou én effectief is én mooi. Dan is het geweldig
maar als hij nou niet effectief is en alleen mooi.. dan hoeft t voor mij niet

ik vind pessoa nou ook niet bepaald mooi eigenlijk.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:30

Als je pony 'alleen' sterk is heeft een mex. niet veel effect.
Is je pony sterk omdat hij/zij zijn mond opend en eventueel zijn tong over het bit brengt heeft een mex. wel effect... aangezien het scherper inwerkt op de neus bij openen van de mond.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 01:39

RobinCera schreef:

'In mijn ogen' neem ik aan

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:22

loesje688 schreef:
RobinCera schreef:

'In mijn ogen' neem ik aan

In mijn optiek

Ik vind de reactie in dit topic wel weer helemaal doorslaan... Pfff... Dat je niet toe zou zijn aan een springwedstrijd omdat je met pessoa en/of mexicaanse neusriem rijdt...

Ik reed met een pessoabit (nu niet meer) en met mexicaanse neusriem. Niet omdat ik mijn paard niet onder controle heb, maar omdat jhij het zo leuk vind en zo heet kan worden in een parcours, dat ik op momenten dat dit nodig is, net iets meer controle wil kunnen (lees: wil kunnen) uitoefenen. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.
Ik rij hem altijd dressuurmatig voordat ik ga springen en dan heb ik het dus over het rijden van schouderbinnenwaarts, travers, appuyementjes, wisseltjes etc. voordat ik begin met het echte werk. Dus aan de hulpen is ie wel. Hij is alleen beresterk en loperig in een parcours. En dat moet ook omdat dit juist is wat de gewone van de betere springpaarden onderscheidt.

Even heel zwart wit gezegd, zou iemand in het Z die met stang en trens rijdt, zijn paard dus ook niet onder controle hebben, anders reed ie wel op een simpel trensje, nietwaar?

Het klopt inderdaad dat je meer druk op de neus (en achter de oren, dat mis ik in dit topic) waardoor je paard net wat meer controleerbaar wordt. Maar als jij jouw paard in een gewone nette aanleuning hebt en rustig in je hand bent, dan maakt dit niet uit.

Maarre, de mensen die beweren dat een paard per definitie niet onder controle zou zijn, nodig ik allemaal uit om een keer bij mij langs te komen en mijn paard uit te testen

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:05

Suelza schreef:
Suelza schreef:

In mijn optiek

Ik vind de reactie in dit topic wel weer helemaal doorslaan... Pfff... Dat je niet toe zou zijn aan een springwedstrijd omdat je met pessoa en/of mexicaanse neusriem rijdt...

Ik reed met een pessoabit (nu niet meer) en met mexicaanse neusriem. Niet omdat ik mijn paard niet onder controle heb, maar omdat jhij het zo leuk vind en zo heet kan worden in een parcours, dat ik op momenten dat dit nodig is, net iets meer controle wil kunnen (lees: wil kunnen) uitoefenen. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.
Ik rij hem altijd dressuurmatig voordat ik ga springen en dan heb ik het dus over het rijden van schouderbinnenwaarts, travers, appuyementjes, wisseltjes etc. voordat ik begin met het echte werk. Dus aan de hulpen is ie wel. Hij is alleen beresterk en loperig in een parcours. En dat moet ook omdat dit juist is wat de gewone van de betere springpaarden onderscheidt.

Even heel zwart wit gezegd, zou iemand in het Z die met stang en trens rijdt, zijn paard dus ook niet onder controle hebben, anders reed ie wel op een simpel trensje, nietwaar?

Het klopt inderdaad dat je meer druk op de neus (en achter de oren, dat mis ik in dit topic) waardoor je paard net wat meer controleerbaar wordt. Maar als jij jouw paard in een gewone nette aanleuning hebt en rustig in je hand bent, dan maakt dit niet uit.

Maarre, de mensen die beweren dat een paard per definitie niet onder controle zou zijn, nodig ik allemaal uit om een keer bij mij langs te komen en mijn paard uit te testen

om zo'n reactie vroeg ik
niet of ik er wel of niet aan toe zou zijn. want dat weet ik zelf wel.
maar wát de mexicaanse neusriem deed. dankje

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:00

mijn paard doet zijn mond niet open ofzo, maar ik vind een mexicaanse neusriem gewoon onwijs mooi..
heb laatst bij divoza (z' meer) een gekocht, maar ze hadden alleen maar maat Full terwijl mijn paardje cob nodig heeft.. zeiden ze daar dat ie goed verstelbaar was, en ie wss goed zou passen.. past ie niet Boos! nu wil ik ergens anders er 1 kopen (t liefst ook zonder ringetje aan de zijkant) maar in welke winkel hebben ze nou meer dan 2 verschillende en vooral ook waar hebben ze maat Cob?

wie kan mij helpen Lachen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:02

Oud topic en er loopt hier al een topic over op HAR als ik wel ben Lachen

Slotje.