Wormenspuiten mengen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Wormenspuiten mengen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 10:07

Ik heb nog een wormenspuit van de vorige keer liggen, daar zit nu nog voor 150 kilo ongeveer in. Nu heb ik een andere wormenspuit, maar ik vraag me af of ik die 150 kilo van die andere dr bij kan doen, zodat er minder uit de nieuwe gaat?? De ''ouwe'' is van Eqvalan en de ''nieuwe'' die ik vorige week heb gekocht, van Furexel. Ik vroeg me dit af omdat ze de zelfde werkzame stof hebben. (ivermectine of hoe heettte dat ook alweer Verward) Ik zit nu een beetje (heel erg) te twijfelen dus dan hoop ik maar dat jullie het weten, of ik Eqvalan in de prullenbak of in zn mondje kan doen Haha!.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:02

Verkeerde zuinigheid.
Geen idee of het kan, maar ik vraag me af hoe je überhaupt op het idee komt?! Goed ontwormen is belangrijk, niet mee gaan rotzooien en experimenteren.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:04

volgens mij mag je de wormenspui ook niet zolang geopend bewaren. dus gewoon de nieuwe gebruiken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:30

Ik gebruik een wormenspui ook 2x en laat hem dus ook 8 weken liggen. Volgens de dierenarts geen enkel probleem.
Of je hem kan mengen?? Ik zou het persoonlijk niet doen.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:37

hoi, mengen kan maar dan alleen van dezelfde merken, dus niet twee verschillende merken.
en Margreet, verkeerde zuinigheid is dit helemaal niet. wormenkuren zijn voor sommigen best een duur grapje en dan begrijp ik best dat je niet zomaar 1/4 deel oftewel 7,50 gulden zo maar wilt weg gooien. niet iedereen heeft bakken met geld te besteden.

dus Fonnie, als ik jou was zou ik proberen die Furexel te ruilen voor een Eqvalan en dan mengen.
of anders proberen dat deel van 150 kilo te verkopen aan iemand met een veulen of Shetlander. weggooien is echt zonde.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:49

Bezuinigen op dingen die van groot belang zijn voor de gezondheid van je paard vind ik wel verkeerde zuinigheid.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 12:08

Gelukkig staan we met meerdere paarden op stal, dus raken de wormenspuiten altijd wel op, maar bewaren is geen enkel probleem (8 weken iig, weet niet hoelang ze daarna houdbaar zijn)

Mengen zou ik zeker niet doen, NOOIT met medicijnen.. je weet nooit hoe verschillende bestanddelen op elkaar reageren.. Dan is die 7.50 het risico echt niet waard.

Oude restje dus weggooien of aan iemand geven die er wat aan heeft, en gewoon de nieuwe gebruiken. Als je overhoudt en volgende keer dezelfde koopt kan je dit restje wel gebruiken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 12:54

Ik weet niet of het kan maar zou het niet doen.
Tamara en ik zitten ook altijd met restjes. Nu doen we alle pony's op 1 wormenkuur(2 shetten, ong 275 kg, en een shet veulen,50 kg)

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 13:06

Margreet schreef:
Verkeerde zuinigheid.
Geen idee of het kan, maar ik vraag me af hoe je überhaupt op het idee komt?! Goed ontwormen is belangrijk, niet mee gaan rotzooien en experimenteren.


Omdat het medicijnen zijn leek het me eigenlijk ook nogal vreemd. Maar ik vroeg het me af, kan toch?
Enne Margreet, Het is geen zuinigheid hoor. Lachen Dromen Dan had ik het allang gedaan.

En wormenspuiten zijn best te bewaren, ik weet niet hoevaak er bij jullie ontwormt dan dat ze niet meer houdbaar zijn Verward

Maar goed, weer wat geleerd. Pling

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 14:25

Ik weet niet of het kwaad kan. Als je 2 'restjes' van hetzelfde merk had liggen, dan kan het wel.
Maar omdat het twee verschillende merken zijn heb je kans dat er chemische reacties gaan optreden. Ik acht die kans niet groot, maar toch zou ik het risico bij mijn paarden absoluut niet durven nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:41

Mengen, van verschillende merken zou ik niet aandurven. Ze zijn van verschillende samenstelling. Maar ik doe dat nooit volgens de zoveel kilo, dan houd ik halve spuiten over en ik verbruik er maar 4 op een jaar dus Amanda krijgt gewoon de hele spuit, de DA zei dat dat geen probleem was en dat ik het gerust kon doen. (pony weegt iets van 400 kg ?). Dus geef je paard gewoon de hele spuit in een keer.