Ongeveer 4 maanden geleden is mijn paard van de ijzers afgehaald en eigenlijk wil ik dit zo houden.
Het volgende probleem:
Mijn paard heeft achten beetje franse stand. Zijn linkerachtervoetje staat een klein beetje gedraaid, is hij met de buigproef gevoelig op geweest, geweest want dat is wel over. De fotoos ervan hebben niks uitgewezen. Hij staat vaak op 3 benen nu hij wat minder wordt gereden/getraint vanwege het winterse weer.
Aan de buitenkant van zijn linkerachterhoef is duidelijk te zien dat dat verder afgesleten is dan aan de binnenkant, zijn steunen zijn ook verder versleten. Dus hij is scheef afgesleten. Hij loopt niet gevoelig op dat voetje, is uberhaupt niet gevoelig op welke ondergrond dan ook was hij ook niet toen hij van de ijzers af ging.
Wel ben ik bang dat hij steeds verder af gaat slijten en dan schever/schuiner komt te staan en dat zijn steunen helemaal wegslijten en dat dat verkeerde consequenties gaat krijgen. Hij heeft geen brokkelhoeven, goede harde kwaliteit hoorn.
Als hij loopt zet hij redelijk recht zijn achterbenen onder zijn lijf, maar kennelijk steunt hij meer op de buitenkant van zijn linkerachterhoef en de druk zal dat hoger zijn waardoor hij daar meer slijt.
Kijk in naar mijn eigen schoenen, heb ik ook zo een beeld op mijn hak.
Hoe ga ik dit oplossen?
Is er een mogelijkheid dat hij alleen achter ijzers krijgt? Voor wil ik nl liever geen ijzers meer, was niet zo een succes. Kan hij een dun ijzertje krijgen op alleen dat voetje? Maar dan staat hij achter ongelijk, dus ook niet de bedoeling.
Zijn er geen kuntstof ijzers in de handel? Of alleen een leren zooltje voor dat beentje? Is dit geen uitvinding voor de hoefsmeden onder ons?
Dus klantjes die geen ijzers willen, maar een correctie voor hun paard nodig hebben? Dus een steunzool of zo?

Mag ik de binnenkant van dat voetje bijvijlen zodat hij rechter staat? Maar ik ben bang dat hij dan wel kort komt te staan op voetje.
Hij kan ook door nog steeds wat scheefheid in hem zelf daar zwaarder belast worden en daardoor sterker afslijten.
Heb nl gisteren een flink stuk gegaloppeerd en zijn kogel was iets dikker vanmorgen, zijn pezen waren iets volgelopen van het galopje van gisteren, hij had nl 4 dagen alleen op de wei gelopen en niet gereden.
Dus dit voetje heeft duidelijk correctie nodig, maar hoe op te lossen.
Hoefschoenen alleen achter? Maar dat vind ik ook zo iets. Je past ze als hij van de smid komt, maar hoeven groeien en slijten en dan passen ze toch niet meer? Zeker als ze dan alleen nog maar groeien in de loop van de weken. Zelf bijhouden is toch weer anders dan een smid het doet, die hebben allemaal hun eigen slag van bijwerken.
Hoop dat ik suggesties krijg. Ik heb nu keratex op die kant gesmeerd, maar dat spul is zo duur, dus als dat niets uitwijst, hoef ik geen nieuwe fles te kopen.