Beetje afhankelijk van welke bandages je gebruikt. fleece/katoen met je strakker aantrekken dan elastische bandages. Verder heb ik iig geleerd dat je boven aan moet beginnen naar beneden, de koot mee pakken (niet onder de koot!!!) en weer eindigen waar je begon.
Je moet ín de rol kijken, dwz dat je het opgerolde deel van de bandage naar jouw kant hebt, niet aan de kant van het paard. Dan begin je bovenaan en leg je 'm schuin, dan sla je rond het been over dat schuine stukje en dat moet je dan terugvouwen. Elke slag naar beneden moet de vorige slag voor tweederde overlappen. Ik bandageer de kogel altijd twee slagen mee. Nou, dan ga je weer omhoog, weer met tweederde overlapping tot je bij de knie bent, en de rest spreekt voor zich. Zorg ervoor dat je geen vouwen er in hebt en dat er niks dubbel zit. Je moet ze strak genoeg doen om te voorkomen dat ze afzakken, maar als je te strak bandageert dan is dat slecht voor de doorbloeding. Je moet eerst een paar keer goed oefenen voor je de slag weer te pakken hebt. Vraag inderdaad iemand op stal die het goed weet, als je niet goed bandageert kunnen ze veel schade aan je paard veroorzaken!!!
als je half fleece, half elastiek hebt, moet het hele been dan in de elastiek zijn? ik heb nl fleece te kort als ik 2/3 overlap meestal overlap ik maar 1/3 of minder om toe te komen
De kogel kun je wel mee bandageren. Sommige oudere paarden hebben een soort uitsteekseltje op de kogel zitten. Dat moet je net niet mee bandageren. Geen idee of je hier iets van snapt.
Sommige oudere paarden hebben een soort uitsteekseltje op de kogel zitten.
Ik geloof dat alle paarden die ik ken dat hebben, zelfs mijn 5jarige hafje, dus met leeftijd heeft het niks temaken. Maar het is idd wel een goede tip om te voelen tot waar je moet bandageren.