veulen en mak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

veulen en mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 20:34

Nou zoals iedereen hier al wel weet is dat mijn pony een merrie-veulen heeft gekregen vorige week dinsdag (30 april)
Nou is ze dus een week oud en kheb een "probleem" (of zij met mij)
ik kan haar niet aanraken..ben dus alle dagen bezig geweest met der gewoon langst te lopen, (niet aan te raken, tenzij ze braaf bleef staan),
nou heb ik zojuist nog eens alles geprobeert en je kunt al raden..zonder succes...ik wou me der ff op toeleggen om ze echt wel duidlijk te maken dat ik niet bijt ofzo..
Nou kan ik dus ook niet meer langst der lopen zonder ze het op een rennen zet..(kan der gewoon niets met aanvangen nu ja nog niet hoop ik)
het probleem is nu ook dat de moeder het spelletje mee speelt.Ze gaat ff mee op de loop, ik roep ze en dan komt ze braaf terug.Dan krab ik Foxy (de mama) even maar denk dus maar niet dat der veulen hetzelfde voorbeeld volgt..
Ik wordt er dus een beetje dol van ze is een week oud en je mag er amper naar kijken...
Heeft er iemand tips over hoe je een veulentje kunt aanleren dat ik niet bijt of van plan ben op der op te eten.Ik wil ze stilletjes aan een halster laten wennen maar aangezien ik er geen vinger naar kan wijzen zal dit dus nog wel ff duren...
Kan iemand me alsjeblief helpen ik weet echt niet wat ik moet doen..als ze strax ouder is en nog zo doet....alle tips zijn welkom! help!!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 21:16

Misschien is het een idee om je klein te maken dus ongeveer op haar hoogte.Amber van mij had dat ook toen ze veulen was maar als ik op me hurken ging zitten en rustig bleef kwam ze wel naar me toe.Terwijl als ik stond dan echt niet.Dus misschien is het een idee.En vooral rustig zijn en blijven en het de tijd geven dus ga maar een half uur op je hurken zitten ze komt van zelf wel naar je toe.Veel succes en doe je best.Groetjes van Ilona

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 21:26

Dat komt binnen een paar weken vanzelf goed.
Al mijn veulens hebben rond de periode dat ze een week oud zijn zo'n fase en als ze ca. drie weken zijn kan ik ze gewoon aaien en komen ze nieuwsgierig naar me toe.......

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 22:35

Loontje, jou methode heb ik ook geprobeerd..en daarbij maakte ik ook een smakgeluid (dat veulens ook veel maken om te zeggen "doe me niets" weet je wel)
toen ging het ff goed en dacht ik dat der angst overwonnen was..maar sinds een paar dagen gaat het dus slechter..
Ik hoop dat je gelijk hebt Anke, want ik wil echt niet een bang veulen hebben waar je niet naar kan kijken...dus ik kan nou best gewoon afwachten en ze het zelf laten uitzoeken of ze wil of niet.
Ik denk, omdat ze het nou echt niets vindt dat ik er dan beter ook af blijf maar ze zelf laat komen..tenslotte is ze bang en als ik er dan achter ga zitten om ze te aaien wordt dat enkel erger...

Ik zal dan maar wachten en hopen dat het vanzelf komt (en in de tussentijd doen wat loontje doet en ik in het begin deed), ik hoop dat je gelijk hebt Anke, en jij ook bedankt loontje! Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 22:57

Idd, ik denk ook dat dat vanzelf over gaat. Het ene veulen is ontzettend brutaal maar de ander weer wat angstig aangelegd.
Zo hebben wij 2 veulens.. Allebei merrietjes. De een komt meteen naar je toe en is echt heel brutaal en nieuwschierig, bij de ander hoef je maar te kijken en het staat achter mama..

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 23:04

ik heb ook een veulen van iemand (een beetje) tam gemaakt Knipoog
veel de moeder aaien en poetsen enzo(als het veulen erbij is natuurlijk). en als het veulen braaf blijft staan, niet gaan aaien ofzo, want dat loopt die de volgende keer juist weg! nog wat makkelijks: als jij de moeder aait ofzo, en het veulentje staat er aan de andere kant naast, zachtjes het veulen aaien, waarschijnlijk vind die dat dan minder eng, want die ziet niet meteen dat jij daar staat. dat vaak doen, want went die aan zon rare hand op zich Knipoog

vooral klein maken helpt. maak je klein en ga zo een beetje door de wei(ziet dom uit maar helpt wel Tong uitsteken)en als het goed is wordt het veulen dan nieuwsgierig en komt achter je aan gelopen.

ik weet niet of dit allemaal helpt maar je kan het proberen.
veel suc6!


Groetjes Laura

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 23:09

Geduld hebben!
Bij de shtes ging ik gewoon altijd in de wei zitten, je klein maken en door het veulen heen kijken (geen oogcontact) ze komen dan van zelf een keer nieuwsgierig kijken!
Ga niet meteen aaien of beweging maar blijft stil zitten en laat het veulen aan je snuffelen, zodat hij vertrouwd met je raakt!
Verder wat Boogie*girl zegt, over de rug van mams aaien!

Maar ga vooral niet het veulen volgen of vast zetten, dan maak je haar alleen maar bang!
En over een paar weken gaat ze de grote wereld ontdekken en steeds verder weg bij mama, en dan ben je zo heeeeeeeeel interesant! *LOL*

Groom
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 01:00

Je moet idd geduld hebben.
Ga gewoon ergens in de wei zitten om je pony en het veulen te observeren. Ik denk dat je pony uit zichzelf wel een keertje naar je toe zal komen om te kijken wat jij daar doet. Als het veulen dan met mama mee komt, laat het dan rustig aan je snuffelen. Zorg dat je geen (onverwachte) bewegingen maakt waar het veulen van kan schrikken. Neem de tijd ervoor en wacht geduldig af. Omdat jij rustig blijft zitten vorm je geen bedreiging voor het veulen. Als het veulen van zichzelf een beetje angstig is, bouw dit dan heel langzaam op. Dus de eerste keer helemaal niets doen, zelfs geen hand uitsteken maar rustig blijven zitten. De tweede keer kun je eventueel proberen voorzichtig je hand naar het veulen uit te steken. De derde keer probeer je op je hurken te ziten en zo ga je heel langzaam verder.
Als je de kans hebt om je pony met het veulen in een box te zetten kun je het ook op deze manier proberen maar gaat de opbouw waarschijnlijk wat sneller omdat de ruimte meer beperkt is. Wanneer je zover bent dat je weer naast je veulen kunt staan zonder dat ie bij je wegrent kun je proberen het veulen bij 'kop en kont' te pakken. Je ene arm heb je dan voor zijn borst en met je andere hand hou je zijn staartje vast. Waarschijnlijk zal ie wel even tegenstribbelen maar wanneer jij verder niets doet maar hem alleen maar vasthoudt, geeft ie dat wel op. Als je het veulen zo vast hebt, kan een ander het halstertje om doen. Doe dat niet te lang de eerste keer maar probeer het wel regelmatig te herhalen. Op het moment dat je veulen een beetje gewend is aan het halstertje, doe er dan een touw aan en probeer voorzichtig met hem te wandelen.
Nogmaals, dit kost tijd en neem die tijd er ook voor. Het is zoals Nathalie al zegt: het ene veulen is nou eenmaal brutaler dan het ander veulen.
Ik hoop dat het je uiteindelijk lukt en als dat gebeurt heb jij een hele goede band met het veulen. Pling Pling

Even off-topic: het beste kun je met dit soort dingen al beginnen als het veulen net geboren is en zijn eerste pasjes heeft gezet. Dan is namelijk zijn nieuwsgierigheid het grootst.

Veel succes met je pony en het veulen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 01:16

Als je de kans hebt om merrie en veulen in een box te zetten heb je wat sneller resultaat dan op het weiland. Voor de rest geduldig zijn. Ik heb mijn veulen meteen na een uur overal kunnen aanraken, en met de tweede dag had ze haar halstertje om. Ze vertrouwd me volledig, is volgens sommige mensen te tam (kan dat?)
Vandaag bleef ze ook liggen dat ik de box inkwam. Super toch (O, ja, ik heb gedeeltelijke imprinting gedaan volgens Dr. Miller. Info over het boek vind je hier, is te verkrijgen via Amazon.com:

http://www.equinevetnet.com/library/boo ... frmvd.html

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 09:11

Methar heeft helemaal geen angst voor mensen. Vanaf de eerste dag hebben we al een halster om als hij met moeder naar buiten gaat. Hij loopt al aan het touw mee en we poetsen hem vouwen zijn oren dubbel. Als we hem aaien gaat hij languit liggen net als een kat kopjes geven en kun je lekker bij hem gaan liggen in het stro.
De eerste week was hij heel mak, daarna heeft hij een week gehad dat hij niets wilde weten van me ik moest hem vangen om zijn halster om te krijgen maar zodra dat gelukt was heb ik hem door zijn manen geaaid en toen was het weer goed. Je moet nu al consequent zijn zeker als het een hengstje is je hoef ook niet te denken dat je hem bang maakt ofzo het is gewoon allemaal onbekend voor hem/haar gewoon doen, halstertje om en af elke keer als je wat met hem/haar wil gaan doen en het zal met de tijd steeds beter gaan. Ze kunnen best wat hebben hoor ook al zijn ze klein.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 22:01

bedankt allemaal!

De eerste uren van der leven heb ik ze aan alle kanten vast gehad en heb ze ook samen met m'n pa opgepakt om ze terug in de stal te zetten ( ze snapte niet dat ze bij mam in de stal moest blijven en ging telkens op verkenning uit, in de nacht, regen en wind...)
Ik heb ze dus in der eerste uren veel vast gehad enzo en heb ze ook eigenhandig uit de moeder getrokken omdat er een beentje niet goed zat.
Ik had ook van deze methode gehoord maar bij mij heeft ie dus niet gewerkt Lachen (nou ja)

Een tijdje terug vond ze het heerlijk als ik op der kont krabte, dan ging ze der zo hard op in dat ze op de grond viel van ontspanning...nu kan ik er dus niet meer naar kijken..
Ik maak me ook klein en maak daarbij "smakgeluiden" zoals alle veulens doen om te zeggen dat ze geen kwaad willen doen en of je dat bij hun ook niet wil doen.
Maar nu kan ek er dus niet meer een vinger naar uitsteken..
ik ga alle raad hier opvolgens die ik heb gehad en het veulen eigenlijk laten voor wat het is en ze zelf contact laten komen opnemen.
Uiteindelijk zal ze het wel leren zeker (als je nagaat, hier een eindje verderop worden er ieder jaar veulens geboren die geen mensen zien tot ze min. een jaar zijn.Ik ga er dan wel eens langst en die worden mensmak terwijl ze me maar 1 keer in de paar dagen zien, ook wel beetje zielig hoor hoe die der staan, maar das een ander verhaal)
Allemaal bedankt voor de tips en hou jullie op de hoogte als er verandering in komt!