Smid geweest-gelijk daarna rijden ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Smid geweest-gelijk daarna rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 21:32

Als de smid is geweest bij jullie paard, gaan jullie dan diezelfde dag nog rijden of wacht je daar liever een dagje mee, zodat je paard kan wennen aan de veranderde hoefstand Verward .Ik merk dat er verschillende opvattingen zijn of je wel of niet gelijk kunt rijden. Vandaag heb ik gelijk na het beslaan gereden en hij liep prima Lovers , maar de smid wou de 2 shire's niet beslaan volgende week donderdag omdat ze zaterdag bij de Dag v.h. aangespannen paard moeten lopen. Dat vond hij te kort dag. Wat is jullie ervaring hiermee ?? Scheve mond

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


pmarena

Berichten: 47834
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:08

De pech bij mij is dat ik eerst een paar dagen niks met Rena heb kunnen doen door bv. een los of een afgetrapt ijzer , dus als de smid dan is geweest is het hoog tijd dat ze weer eens wat doet .
Na 1 dag stilstaan gaat het nog wel maar na 2 dagen is ze al erg zemelig en druk dus ik moet de stilsta-schade zoveel mogelijk beperken...

Ik ga dan ook METEEN rijden of naast de fiets maar wel rustig aan om haar te laten wennen.

Gewoon een rondje polder , meer niet.

Ik vind het wel goed om die dag alleen maar een wandelingetje te maken ofzo , plan je gewoon een rustig dagje in !
Kan het paardje eerst zelf weer even voelen hoe de ijzers precies lopen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:08

Het ligt eraan, als de smid de beenstand daadwerkelijk corrigeert, dan is het verstandig om een dag te stappen op het harde, maar als hij alleen de hoeven bekapt en niets verandert aan de stand van de hoef of het been (steiler, schuiner, voorover, achterover etc.), dan kun je gewoon aan het werk. Wel zet ik mijn paard die dag niet in het land omdat de ijzers zich nog moeten vastzetten (ze zijn niet gelijmd en ik heb ook geen zooltjes oid) en ik bang ben dat ze in de grond blijven vastzitten.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:13

Hoi,

Wij hebben het geluk dat de smid meestal 's avonds komt, zodat we die dag al gereden hebben en dan rijden we de volgende dag ook gewoon weer. Over het algemeen houden we daar eigenlijk niet echt veel rekening mee en hij heeft nog nooit ergens last van gehad.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131721
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:15

Dat verschilt bij mijn paard echt van keer tot keer.
De ene keer is het net of ie op eieren loopt, de andere keer loopt hij er meteen perfect op.
Ik kijk het dus altijd even aan, en als hij er in vrijheid goed op loopt, dan ga ik ook rijden.
Het is trouwens weleens voorgekomen dat hij werkelijk op eieren liep, en na een paar dagen nog geen verbetering.
Blijkt dat meneer overdag er nauwelijks op loopt, hij stopt bij het eerstvolgende polletje gras en daar staat ie dan te staan Vork Vork
Toen heb ik hem in vrijheid even flink aan het werk gezet, o.a. door met longeerzweep in het midden van de wei te gaan staan en hem wat op te jagen.
Daarna ging het meteen een stuk beter.
Ik vergelijk het dan maar met een paar nieuwe schoenen: soms zitten ze meteen perfect, andere moet je even inlopen Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:32

Ik ga idd ook meteen rijden of langs de fiets. In elk geval lekker even rustig over de harde weg. 20 minutjes maar, kan ze even wennen, maar ik merk persoonlijk erg weinig aan Jeddah. Per paard zal dat verschillen.

Ik heb gemerkt dat ik anders zo snel weer een ijzer kwijt ben.... Verward

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 08:41

Kan gewoon hoor! Meestal ga ik lekker een paar uur stappen op het harde (ook goed voor de pezen) zodat ie de ijzers 'inloopt'. Volgens m'n smid hoeft dat niet eens.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 08:52

Ik laat ze altijd een dagje staan (wel land) als ze nieuwe ijzers hebben. Zeker Fleur zer hoeven groeien vrij snel en er gaat dus ook vrij veel af als de smid komt.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 09:16

Ik maak, juist om te laten wennen, meestal een korte, rustige buitenrit. Ik heb nog nooit aan hem gemerkt dat hij dat minder prettig zou vinden, ofzo. Hij is eigenlijk altijd vrolijk als we een ritje maken.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:05

Ik ga ze iig niet op stal zetten want beweging is nadat de smid is geweest heel belangerijk om spierpijn te voorkomen.
Meestal ga ik een eindje met mn pony fietsen en dan wel stappen want dat helpt t meeste. Mijn paard is hier net 2 á 3 weken en nog niet naar de smid geweest, maar nadat de smid bij haar is geweest ga ik haar ook wel beweging geven, maar ik ga maar niet met haar fietsen Schijnheilig tenminste nóg niet!
Of gewoon een dagje in t weiland of de bak zodat ze alle vrijheid hebben om te bewegen.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 19:40

Hoi,hoi,
Ik ga meestal gewoon rijden.Dat wil zeggen als het normaal bekappen en beslaan of verleggen van de ijzers is.
Bij een stand correctie zou ik er toch voor kiezen om een dag of wat te wachten.
Groetjes Jacqueline. Haha!

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:05

ik ga met Remy meestal erna gewoon een tijdje stappen aan de hand, om even te wennen en zich lekker te kunnen ontspannen. Na ongeveer 10 minuutjes tot een half uurtje zet ik 'm lekker op stal.

Meestal heeft hij vantevoren al losgeraced in de bak.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:19

Verschilt heel erg per paard.
Ik heb eens een pony gehad die echt een dag heel gevoelig was na het bezoek van de HS dus daar deed ik t altijd wel rustig aan mee.
Maar het paard wat ik nu heb, heeft nergens last van en kan ik zo dezelfde dag nog rijden als ik wil.
*voorbeeld: hij heeft vandaag zn voorijzer er af getrapt, de hoefsmid komt morgen, ik kan morgenavond nog rijden en zaterdag op concours*

Je hebt toch ook paarden die wel eens voor nood naar de HS moesten op concours omdat ze op concours een ijzer hadden verloren. Verward Die moeten zich daarna meteen van hun goede kant laten zien in de proef of in t parcours.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:54

Ik rijd altijd gewoon dezelfde dag nog, al is het een kwartiertje later! Jurga scheelt het niets en ik heb geen last van ijzers die er meteen weer afvallen....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 00:21

Tuurlijk rijden we gelijk.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 00:52

Nee, ik wacht 1 dag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, N_B_N, Trendiction en 27 bezoekers