aanvullend tarwestro voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

aanvullend tarwestro voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 09:49

naar aanleiding van deze twee topics; duur verteringsproces ruwvoer en eerste dagen op vlas, gewéldig!
én de tip van de vlas leverancier
Citaat:
Meestal komen paarden die vlas eten ruwe celstof (tarwe stro of paardenhooi) te kort.
Basis regel is dat een paard per dag minimaal 9-12 kg ruwe celstof rijke producten dient te krijgen.
Ik hou altijd aan de hoeveelheid brok in kg keer 3 is ongeveer de ruwe celstof behoefte.
De vraag is dus hoeveel brok eten je paarden en hoeveel kg hooi en of stro.
Kom je niet aan de faktor 3 keer de hoeveelheid brok dan is dat bijna altijd de reden van vlas eten.
Je kunt nog wat extra tarwestro voeren op de dagen dat je er niet bent dat voorkomt eten van vlas.

vraag ik me af of er meer mensen zijn tarwestro aan hun paarden voeren. Is dit een optie om te gaan doen? Ik heb geen flauw idee eigenlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:04

Mijn paarden staan op zaagsel, dus hebben ook niks extra's te knabbelen.

's morgens krijgen ze een plak hooi
Kawa krijgt dan ook 100/150 gram slobber waar zijn Glucosamine door gaat.
Zanda krijgt 300 gram veulenbrok.

Als dat op is gaan ze de wei in.
Is nu kort, maar toch staan ze de hele dag te eten

's avonds gaan ze naar binnen
En krijgen hetzelfde voer als 's morgens, alleen krijgen ze er beide nog 50 gram pavo vital korrels bij voor de vitamine.

later in de avond krijgen ze beide nog een plak hooi.
Zanda soms 1,5 a 2 plakken (ligt aan het weer)

Dat is alles wat ze krijgen.
Kawa is te vet, Zanda ziet er goed uit maar mag ook niet voller worden.
Ik voer verder geen sto enz bij omdat ik het idee heb dat ze genoeg te doen hebben en lang genoeg te eten.
'' smorgens vind ik vaak nog wat hooi van 's avonds dus hebben ze naar mijn idee genoeg gehad om de darmen werkend te houden.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:06

Wij voerden met die hele erg sneeuw wel wat stro bij, ze staan bij ons 24/7 op het land.
Omdat we erg voedingsvol hooi hebben van de eerste sneede, puur om ze wat te knabbelen te geven.

Pellie

Re: aanvullend tarwestro voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:21

bij mij staan ze niet in de wei helaas kawa... in de paddock en zijn afhankelijk van het hooi. etc. aangezien ze dat best snel opeten, probeer ik wat creatief te worden, dus ook wat in hooinetten stoppen die laag bij de grond hangen, ik heb een hooi-kast waar ze het hooi uit moeten trekken en ze snuffelen in het vlas. helaas ben ik tijdens mijn werkuren (10 uur van huis) niet in staat om tussendoor hooi te geven, als ik thuis ben is er geen probleem. maar in die lange uren staan ze toch lang zonder eten, dus misschien is wat stro neerleggen ook een optie.

culry, hoeveel geven jullie dan ongeveer?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:23

Aha
Ik dacht dat ze bij jou ook in de wei stonden, weet niet hoe ik daar dan bij kom

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:25

Wij gaven een plak of 2 (waren dikke plakken) voor 4 volwassenen en 2 2 jarigen, buiten dan de baal hooi om.
Maar 's avonds lag er altijd nog stro hoor.
Wat we inderdaad 's winters ook doen, een emmer wortels door de hele wei gooien, dan zijn ze daar ook een tijdje zoet mee, dan blijven ze zoeken en lopen hihi !!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:33

Hier is stro voeren (naar hooi en brok) heel gewoon.
Sommige paarden krijgen zelfs uitsluitend stro als ruwvoer.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:49

nu even niet kawa, de wei is aan poeier getrapt en te nat momenteel... als alles klaar is dan mogen ze weer

ah oke curly, dus het is zeker wel een optie om te doen.

lusitana waarom krijgen sommigen bij jullie alleen maar stro?

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:12

Lusitana schreef:

alleen maar stro?
ben wel benieuwd waarom dat zo is, uit stro halen ze toch nooit de vitamines e.d. die ze uit hooi wel kunnen halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:33

Ik dacht dat in Spanje hooi heel erg duur was, vandaar

Pellie, afgelopen najaar net na de zomer toen Amanda koliek had gekregen van het hooi (Engels raai, graszaad, ná de enorme regen geoogst en gedroogd) ben ik dat niet meer gaan voeren. Omdat ik toen nog een maand of 2-3 moest wachten eer ik een partij Veldbeemd van de buren kon krijgen ben ik toen tarwestro gaan voeren. Dit was nog van een partij van de zomer van 2003, een van de heetste zomers, waardoor het heel mooi gedroogd was en niet stoffig of fijn.

Goed stro kan je dus ook zeker voeren, wel moeten sommige paarden het leren eten. Dewi bijv. die wilde er niet aan beginnen, die snapte niet waar het hooi bleef. Amanda was het al langer gewend door haar strooisel op te vreten.

Van belang is dus dat het mooi geel stro is, langstengeling. Heb er even het voedernormenboekje op nageslagen, de enige verschillen zitten met name in de mineralen-voorziening als je weidehooi – graszaadhooi – tarwestro hebt staat het zo op volgorde van rijk naar arm.

Van de diverse stro’s is tarwe – gerste - roggge/haver – bonenstro het best van rijk naar arm. Al zou ik persoonlijk geen bonenstro geven, hebben wij thuis ook en het is behoorlijk rijk.

Kijken we naar de energie-waarde, dan is goed hooi 2 x zo krachtig als stro (VEP).

Concluderend : Stro kan je best geven als tijdelijk vervangend ruwvoer, of voor echt heel sobere pony’s, maar zorg dan wel voor goed zongedroogd hooi ernaast, en krachtvoer. Omdat stro gewoon te arm is qua mineralen etc. In jouw geval kan je best een halve plak (zouden 2 plakjes van kleine baaltjes worden schat ik) per paard bijvoeren per dag

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:02

ah hé welkom al die info, dank maya als ik het ga doen dan wilde ik zelf eerst maar een half plakje geven als ik moet werken.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:02

Stro is lekker ruw en goed voor de spijsvertering. Ons hooi is vaak te zacht van structuur en dat is eigenlijk niet goed voor paarden. Ruwwer hooi zou eigenlijk beter zijn. Daarom is het helemaal niet verkeerd om goed tarwestro bij te voeren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:45

Waterkippie schreef:
Lusitana schreef:

alleen maar stro?
ben wel benieuwd waarom dat zo is, uit stro halen ze toch nooit de vitamines e.d. die ze uit hooi wel kunnen halen?

Stro is even duur/goedkoop als hooi. Dat is niet de reden. Je zult versteld staan van de vitaminen en mineralen die in goed stro te vinden zijn, tenslotte zijn het de stengels van de granen die wij eten... Verder zeg ik "alleen stro als ruwvoer". Met andere worden, dat staat los van hun krachtvoer, waar ook weer gewoon vitaminen en mineralen etc in zitten. De Portugese paarden vertonen gewoonlijk geen gebreken in skelet of bespiering en werken hard en gaan ontzettend lang mee. Ze hebben toch al weinig nodig, het zij sobere, oorspronkelijke paarden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:45

Maar als je geen of nauwelijks krachtvoer geeft?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:05

Toch is het wetenschappelijk bewezen dat er in goed tarwestro de helft minder dan in goed weidehooi aan mineralen en spoorelementen zitten

Overigens haal je uit tarwestro enkel flink wat vitamine D, maar da's evenveel als bij grashooi. Je haalt er zeker niet meer uit dan uit hooi.

Stro is zeker goed voor ruwvoer, maar ik vind het niet iets om een paard alleen op stro te zetten qua ruwvoer, ongeacht het krachtvoer. Met goed hooi geef je nl meer aan je paard

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:57

nog meer mensen die dit wel bijvoeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:06

ik heb het heel lang bijgevoerd

ik werkte toen op een pensionstal waar de paarden op riet afval stonden, ( afval van het riet wat op sommige boerdrijen ligt)

wij deden elke dag 1 plak stro verspreiden in de stal, ging altijd goed!

nu staat de mijne gewoon weer op tarwestro waar hij elke dag nog steeds ongeveer 1 plakje van op eet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:22

Bij ons op stal zijn er mensen die hun paard op mot hebben en er een paar plakjes stro in gooien om op te knabbelen.
Mijn paard staat alleen op stro en hij werkt per dag heel wat stro naar binnen.
Die harde stengels zijn heel gezond. Ze moeten er flink op kauwen waardoor er een flinke hoeveelheid speeksel wordt aangemaakt (meer als bij hooi) en speeksel is weer goed voor de maag (oa tegen overtollig maagzuur en maagzweren)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:14

Maya schreef:
Toch is het wetenschappelijk bewezen dat er in goed tarwestro de helft minder dan in goed weidehooi aan mineralen en spoorelementen zitten

Overigens haal je uit tarwestro enkel flink wat vitamine D, maar da's evenveel als bij grashooi. Je haalt er zeker niet meer uit dan uit hooi.

Stro is zeker goed voor ruwvoer, maar ik vind het niet iets om een paard alleen op stro te zetten qua ruwvoer, ongeacht het krachtvoer. Met goed hooi geef je nl meer aan je paard

Niet alle soorten stro hebben dezelfde voedingswaarde en sommige werken stoppend, ander laxerend.

Je hebt gelijk, met hooi geef je meer, maar er zijn omstandigheden waarin dat niet gewenst is, bv bij hoefbevangenheid, langdurig op rust staan, etc, waar buikvulling belangrijker is dan werkelijke voedingswaarde.

En het gaat in de oorspronkelijke vraagstelling trouwens om voorkomen van eten van vlas. Dus meer de vervelingsfactor en niet zozeer de voedingswaarde.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:21

De mijne staat op zaagsel. 's Ochtends krijgt hij droog kuil, daarna gaat hij de paddock op waar hij ook nog kuil bij krijgt, als hij laat op de middag terug op stal komt ligt er een plakje stro om wat te knabbelen of mee te spelen, en als avondeten krijgt hij eerst kuil en dan brokjes. 's Avonds laat geef ik hem zelf nog zemelen en maismeel. Van alles wat dus.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:29

Dát zou ik een paard dus niet durven voeren, kuil. Dat is toch voor koeien (herkauwers), of maken ze tegenwoordig een apart soort kuil?
Paarden moeten vooral grofstengelig ruwvoer eten, naar mijn weten. Maar misschien is het tegenwoordig anders?

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:30

Ja, er zit wel verschil tussen koeienkuil en paardenkuil. En naar mijn weten leeft Hester er al 16 jaar op.
Paardenkuil wordt langer voorgedroogd en zitten minder onverteerbare eiwitten in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:30

Ja, wij voeren ook stro bij, 1 tot 2 plakken per dag, zeker als ze in de wei staan in de zomer, krijgen ze overdag als ze op stal staan stro bijgevoerd. Ze staan op krullen, maar wij gooien het stro dus echt net als hooi op een hoop in de stal en na enkele uren is er geen sprietje meer te zien. Waarom we het doen? Verschillende soorten ruwvoer is gezonder, en zeker mijn merrie doet het er erg goed op. Die is gevoelig in de darmen, snel diarree, en op het voerschema dat we nu hebben doet ze het goed. Ook de andere pony's die geen gevoelige darmen hebben doen het er goed op.

En de afgelopen 30 jaar is er 1 gevalletje koliek geweest, dat eigenlijk een krampkoliek was omdat die pony zich te druk maakte (was op wedstrijd).

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:34

zou geen tarwe stro doen ivm koliek kun je beter gerste stro nemen is zachter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:36

Gerstestro kan je nou juist beter niet geven wegens de naalden van de gerstehalmen... Tarwestro is beter en veiliger

Waarom zou tarwestro volgens jou risicovoller zijn voor koliek?