Spierpijn / oefeningen voor de ruiter voor het paardrijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Royallady

Spierpijn / oefeningen voor de ruiter voor het paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 23:07

Tja, en betere titel kan ik er niet voor bedenken.

Het probleem is eigenlijk dat ik elke dag als ik op m'n paard ga zitten veel spierpijn heb in m'n benen en onderrug, pas na een tijdje rijden is het over.

't is eigenlijk eind vorig jaar begonnen; heb daarvoor 3/4 jaar recreatief op m'n paard gereden (voor die tijd reed ik dressuurwedstrijden en had ik nergens last van). Nu heb ik sinds begin januari weer les en ben volop aan het trainen om deze zomer weer aan wedstrijden te doen. Ik heb eigenljk het gevoel dat m'n spieren gewoon te kort zijn als ik op het paard stap (als ik er op ga zitten kan ik ook niet rechtop zitten. Wat ik dan doe is voorzichtig m'n romp naar achteren bewegen, zodat die spieren wat loser worden en ik gewoon rechtop kan zitten.....

Ik heb over het algemeen zittend werk en ga altijd met de auto naar m'n paard (fietsen is bijvoorbeeld voor mij door de afstand geen optie).

Het gekke is dat men bij diverse sporten rekening houdt met de warming-up, maar dat bij paardrijden dat stukje voor de ruiter overgeslagen wordt en men alleen maar het paard los gaat werken / inrijden. Nu heb ik vorig jaar de Orun cursus 1e fase gevolgd, zelfs daar wordt er niet op gewezen hoe de ruiter het beste een warming-up kan doen terwijl dit volgens mij wel heel belangrijk is... Ik zit er zelfs aan te denken om naar een sport-fysiotherapeut(e) te gaan om het hierover te hebben en wat oefeningen mee te krijgen.

Doen jullie ook aan een warming up? zo ja wat?

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:17

Uhm, ik denk eerlijk gezegd gelijk aan fibromyalgie? (misschien stom?)

Maar goed, ik heb dus fibromyalgie, en dit betekend voor mij ook veel spierpijn, aan het begin na 1 minuut al, dus dat was gewoon een kwestie van opbouwen.

Nu ga ik steeds langer...

Meer tips kan ik je niet geven! (wel als je ff op google zoekt en fibromyalgie past bij jouw verhaal, dan wil ik je absoluut verder op weg helpen hoor , maar dit beslis je natuurlijk altijd nog zelf!)

monsera

Re: Spierpijn / oefeningen voor de ruiter voor het paardrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:19

Ik heb net het boek gelezen van Lammert Haanstra Training van ruiter en paard en schaamde me dood na het lezen van het boek.altijd maar een top prestatie van mijn 2 pony's vragen en zelf deed ik helemaal niets Ik ben nu sinds eind december 1 keer per week gaan zwemmen en ga minimaal 2 keer per week nu op de fiets naar de paarden toe.Is een half uurtje per dag fietsen.Ik doe thuis wel oefeningen om mijn heupen los te maken maar echt oefeningen voordat ik op stap doe ik niet.Ik denk ook niet dat dat nu in de winter werkt.Ik stap namelijk wel elke keer 15/20 minuten voordat ik ga draven en soms heb ik het dan koud gekregen en ben dan dus niet heel los meer.Dat komt wel weer als ik ga draven.

Ik heb zelf geen last van spierpijn als ik ga rijden.Heel soms na een zware les dat ik de volgende dag wat voel maar verder nooit.

Royallady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 00:17

Bedankt voor de reacties....Heb vandaag nog even wat rek en strek oefeningen gedaan; de spierpijn is dan wat minder dan als ik op t paard stap.

@monsera; dat boek lijkt mij ook wel wat. moet binnenkort toch naar de ruitersportzaak voor een nieuw proevenboekje; dan kan ik dat boek van Lammert Haanstra gelijk eens bekijken. Staan daar ook oefeningen in die je als ruiter kunt doen voor het paardrijden?

Dennis

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:13

Hij besteedt 1 heel hoofdstuk aan ruiter training en geeft ook verschillende oefeningen.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:25

Leuk onderwerp! Toevallig hoorde ik een tijdje geleden van een Orun-instructeur-instructeur (iemand die de opleiding geeft dus) dat ze het experimenteel mee gaat nemen in haar opleidingsprogramma: tips voor ruiters om op te warmen. Want met name in de winter hebben veel ruiters last van hun rug, en niet te vergeten, de ijskoude voeten en knieen bij het op en afstijgen. Een warming-up voor de tijd is dus zeker niet slecht! Doe het zelf nu ook en het bevalt me goed

Royallady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 00:31

Hee leuk!! zou je die oefeningen voor de warming-up eens kunnen beschrijven?? dan kan ik ze ook eens uitproberen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:34

is lammert haanstra geen gymleraar geweest?

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:34

Eerste een beetje strekken, (oefeningen zijn vast wel ergens op internet te vinden, denk aan) en dan wat op en neer springen en dan nog wat strekken, met name mijn armen op het laatst en mijn rug. Dat kun je bijvoorbeeld doen door boven je hoofd met je ene arm je andere arm vast te pakken bij de elleboog en dan naar beneden te drukken, of strekoefeningen naar voren (met je handen op de grond als dat lukt) en opzij om je rug wat losser te maken. Ook helpt het wel om je nek wat los te maken voor je begint, dat kun je ook te paard doen (je rug trouwens ook, met je vingers je voeten aanraken) En met ons oude lesgroepje renden we altijd eerst een rondje rond de stal Veel succes!

Trouwens, misschien heb je aan deze site iets: http://www.sport.nl/boek.php3?artid=163

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:35

Wat ook heel goed helpt is eerst zelf naast je paard lopen (5 a 10 min) en na afloop ook. Scheelt behoorlijk in de stijfheid.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:10

is dat boek van lammert haanstra wat? zit er al een tijdje over te denken om het te kopen... als het wat is haal ik het vrijdag even....

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 22:52

Even een update...

Heb nog steeds erg spierpijn als ik net op m'n paard zit... kan dan m'n rug niet recht hebben, pas na wat rekken en strekken kan ik rechtop zitten...

Heb vanmiddag eindelijk de stap gezet.... een fysio-therapeut gebeld, kan morgenmiddag al langskomen.. Ik wil dan gelijk wat oefeningen aan hem vragen die ik voor het paardrijden doen kan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:37

En die wil je vast wel met ons delen Ik hoop voor je dat het helpt.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 11:06

Weer wat geleerd: ik heb dus last van m'n adductoren in het bijzonder van m'n rechter pectineus in m'n heup. Verder is mijn onderrug te hol, hij gaat proberen dat rechter te krijgen. Woensdag moet ik weer komen, dan gaat ie proberen de spier wat soepeler te krijgen.

Verder heb ik nog wat oefeningen meegekregen:

Het beste is voor het paardrijden wat te gaat fietsen (alleen lukt dat bij mij niet qua te grote afstand)

Wat ik nu moet doen:
1e oefening; op de grond gaan zitten, voeten naar je toe trekken en met de zolen tegen elkaar, dan voorzichtig met je armen je benen uit elkaar drukken totdat je iets voelt (nog net geen pijn), dat 15 sec vasthouden, dan 30 sec. (geloof ik) rust en dat in totaal 4 keer doen.

2e oefening: is moeilijk uit te leggen; soort van lopen, alleen dan steeds je knieen heel erg op trekken, naar buiten drukken en dan pas weer op de grond zetten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:04

Bedankt voor je oefeningen.Moet snel weer een fiets kopen dus.Die van mij is 3 weken terug gestolen.Ik hoop dat je klachten snel over zijn.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:14

als je goed je paard poets word iig je bovenlijf ook al soepeltjes.
vooral flink met de rosborstel op de wintervacht
dat is iig mijn warming up altijd (ik heb 2 grote paarden, dus lange warming up )

SelindeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:38

Miss. is het idd slim om een keer naar een (sport) fysio te gaan, en te vragen wat er toch aan de hand is.. erg vreemd. ik ken wel iemand met heupdisplasie ofzo.. die heeft last van d'r heupen.. maar dit heb ik nog nooit gezien!!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:48

Heb je wel eens goed naar het zadel gekeken? Een zadel dat te klein is, of kiept, kan heel goed (ook) bij jou lage rugpijn veroorzaken!

Overigens, leuk om te horen; de fysiotherapeut van ons werk (luxe he?) is heel enthousiast over paardrijden omdat volgens hem dan je rug en je benen in de perfecte hoek staan, wat dus heel goed is voor je rug.
(ik was al bang dat hij zou gaan zeggen dat het slecht is...)