Bitloos hoofstel - ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Bitloos hoofstel - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:33

Ik wil graag een bitloos hoofdstel gaan kopen voor mijn 4 jarige pony.

*Wat zijn jullie ervaringen met zo'n hoofdstel?

*Waarom zijn jullie bitloos gaan rijden?

*Welke verschillen merkte je tijden het rijden?

*Welk merk hebben jullie en bevalt dit goed?

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:35

Ik ben zeer te spreken over het hoofdstel dat ik heb.

Bitloos gaan rijden omdat mijn pony onrustig wordt van een bitje in zn mond en dan superhard gaat lopen.

Verschil vooral dat hij rustiger met zn hoofd is.

Ik weet niet zo snel welk merk ik heb, sorry.

Lenneke_

Re: Bitloos hoofstel - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:42

Ik heb een bitloos hoofdstel van biothane (kan ook een bit aan)
Het maakt me eigelijk niet uit waar ik mee rij, een touwhalster, een stalhalster, een bit, bitloos hoofdstel... ik merk weinig verschil.
Buiten rij ik graag zonder bit zodat Anouar onderweg lekker wat kan snoepen (alleen als ik het toesta hoor) en ik vind het prettiger voor hem (zit tussen m'n oren)

Op de foto was hij net nieuw, hij is daar nog wat stug en de neusriem zit te hoog, maar de eerste keer is het toch even uitvogelen hoe alles het beste zit.
http://img235.imageshack.us/img235/2562/p22202942sk.jpg

Anoniem

Re: Bitloos hoofstel - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:01

Ik rij bitloos en mijn ervaring is alleen maar positief! De mensen die ik ken en ook bitloos rijden (en dat worden er steeds meer) zijn ook ontzettend positief en enthousiast.
De reden dat ik bitloos ben gaan rijden, is simpelweg omdat ik een bit niet vriendelijk vind (en dan druk ik 't nog mild uit). We hebben geen bit nòdig om te rijden en we doen ons paard beslist geen plezier wanneer we een stuk ijzer in z'n mond stoppen.

Het verschil tussen met en zonder bit rijden, is dat het paard zonder bit veel meer ontspannen is. Een ander verschil is dat je zonder bit een veel beter contact hebt met je paard.

Wil je meer lezen over bitloos rijden, lees dan de pagina 'Bitloos' op mijn website maar eens. En op [NA] staan de volgende topics over bitloos rijden en bitloze hoofdstellen:

viewtopic.php?f=99&t=512017

viewtopic.php?f=99&t=537792

viewtopic.php?f=99&t=523684

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:46

Ik rij tegenwoordig ook bitloos. Ik heb een side-pull van Continental.

Mijn pony reageerd hier veel beter op dan op een bit of hackamore. Ze is veel rustiger met haar hoofd en ik heb hierdoor een veel betere aanleuning.

AfbeeldingAfbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:51

Heb tot nu toe geen slechte ervaringen met bitloosrijden. Merk geen verschil met bit of zonder bit m.b.t sturen en remmen. Ben bitloos gaan rijden omdat mijn paard zijn tong uit steekt met een bit in. Ik rij trouwens vaker met bit dan zonder bit omdat ik dat hoofdstel dan opstal heb liggen. Heb met een hackemore gereden, cross bridle, crosse rope bridle, touwhalster en rij nu veel met een gewoon halster. Deze bevalt me het beste op de hackemore na, die werkt ook wel heel goed alleen vrij scherp. De cross bridle ben ik ook er tevreden over.