bemoeials: negeren of boos worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:27

Ik vraag meestal vriendelijk of ze het even willen laten zien op Bill. Dan haken ze allemaal af Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:58

Leven en laten leven he. MAar dat is soms moeilijk kennelijk.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 12:16

Ik snap wat jullie bedoelen met 'enorme bemoeials', maar aan de andere kant zou ik het ook wel prettig vinden als iemand mij (ongevraagd) helpt als er iets verkeerd gaat. Beter een advies teveel dan een te weinig en een paard in de vernieling.
Laatst was er bijvoorbeeld een meisje aan het rijden op een paardje voor iemand anders. Eigenaresse was op vakantie. Meisje had besloten goed aan het werk te gaan met het paardje. Paardje ging in de staak, uiteindelijk steigeren en achteruitlopen. Aangezien dit een paardje was dat dit normaal nooit deed en altijd heel goed liep bij de eigenaresse en aangezien dit meisje ook geen les had met dit paardje heeft uiteindelijk iemand 'zich ermee bemoeit'.
Ze heeft het op de volgende manier gebracht: 'ik zie dat het niet zo lekker gaat met rijden, wil je dat ik je help?' Het meisje was erg blij met de aangeboden hulp en het ging iets later al veeel beter.
Maar goed, het is natuurlijk ook 'de manier waarop' iets gezegd wordt.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:21

Precies... de manier waarop bepaalt hoe je reageert. Overigens is het ook wel zo dat veel mensen denken dat ze het alllemaal wel weten (bijv. het mevrouw X-verhaal), en niet eens luisteren naar een ander, laat staan dat ze eens kijken naar hoe een ander rijdt of traint en daar iets over vragen. Het lijkt wel alsof sommige mensen niet willen leren van een ander, en juist paardensport is een sport waarbij het aankomt op ervaring en overdracht van die ervaring.

Maar andersom: als ik een eens iets vraag aan iemand (waarom doe jij dit, waarom longeer jij zo bijv.), wordt dat ook vaak als kritiek of een aanval ervaren, terwijl ik alleen maar geînteresseerd ben in de motieven om iets op een bepaalde manier aan te pakken om dit eventueel zelf ook te kunnen gebruiken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:28

Abby, een ' waarom' vraag komt vaak heel aanvallend over (terwijl het niet zo bedoeld is) en daardoor wordt iemand in de verdediging gedrongen. Misschien kun je het proberen met een ' hoe' of 'wat' vraag? (bijv: Wat is het effect van deze bijzetteugel? als het gaat om een longeervraag ipv: Waarom gebruik je dat?)