Wijd lopen achter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Wijd lopen achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 07:54

Weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, maar ben verleden week gaan kijken naar een jong paardje (4) en toen ze uit haar stal kwam en naar de piste liep zette ze haar benen ver uit elkaar achteraan. Eenmaal onder het zadel kon ik hier niets meer van terug vinden en na het rijden leek het minder te zijn, wat denken jullie dat dit kan zijn?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:38

Ik ken verschillende paarden die het doen,
eentje is een draver die ook op de baan heeft gelopen, en die deed dat omdat hij zo over zijn eigen tempo liep hij anders tegen zijn eigen voorbenen aanliep. Door over zijn rug te rijden en hem een stuk rustiger te laten lopen is het bijna weg.
Een andere (jonge) merrie doet het omdat ze niet goed op haar voorbenen staat (verkeerde beenstand) en bij haar dus ook om haar voobenen te vermijden zet ze achter heel wijd neer. Door goed te bekappen is dit ook een heel stuk minder geworden, maar weg zou het bij haar nooit gaan.

Jemawi

Re: Wijd lopen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:30

Mijn welsh-a merrie van bijna 4 doet dit ook. Ik heb in overleg met de smid haar aangepast laten bekappen. Volgens hem heeft ze er geen last van en komt het ook wel goed.

Als ze van stal komt of gewoon in het land loopt, zie je het ook beter dan onder het zadel.
Oorzaak is waarschijnlijk dat ze in haar eerste levensjaar nooit bekapt is geweest, waardoor de beenstand wat afwijkend is.
Volgens mijn smid is het dus prima op te lossen door aangepast bekappen, later eventueel beslag. Ik zie nu ook wel dat het de goede kant op gaat.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:31

Draver is het niet, ze deed het in stap...
verkeerde beenstand kon ik eigenlijk ook niet opmerken, maar ik ga zaterdag nog is een kijkje nemen en heb ondertussen iemand ingeschakeld om hier een filmpje proberen neer te plaatsen

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:32

Hier een filmpje van de merrie in stap:
Afbeelding

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:34

Als de achterbenen wijd staan, dan noemen ze dit bodemwijd. Dit kan overbelasting van de binnen- of buitenkant van de voet veroorzaken. Misschien valt dit nog te corrigeren met een bepaalde hoefijzer, maar dat zou je bij de hoefsmid moeten vragen. Maar ik denk niet dat dat kan.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:38

Mijn verzorgdraver doet het ook, erg grappig om te zien

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:22

kijk ook is naar de voorhoeven, hoe staat ze daar op?
Als het afwikkel punt van die hoeven niet goed ligt, wat dus door verkeerde beenstand of door verkeerde bekapping kan komen, of ze heeft dit wel een tijdje gehad (en het wijdlopen zichzelf aangeleerd), kan het daar ook door komen. Dan kan het door goede bekapping en training dus zo verdwijnen.
Als ze werkelijk met haar achterbenen bodemwijd staat is er niet veel meer aan te doen, als je daar nu nog aangepaste ijzers onder legt o.i.d., heb je kans dat je de gewrichten gaat overbelasten, dan is het in de meeste gevallen beter om het maar te laten zoals het is

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:36

doet de mijne ook. Ben haar nu aan het leren (o.a. dmv goede manier schouderbinnenwaarts oefenen) haar been onder het lichaam te plaatsen in plaats van opzij. En het werkt!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:28

Sommige hengstige merries doen dit ook.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:39

Deze doet het als je goed kijkt alleen rechtsachter.
In draf kan het nogwel eens door slapheid komen.
Deze heeft denk ik een afwijkende beenstand.
Of spierpijn ?

Moeilijk............

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:51

Mist schreef:
Sommige hengstige merries doen dit ook.

Idd wilde ik net zeggen... vooral omdat je het tijdens en na het rijden niet meer opmerkte.
Mijn eerste paardje, een jonge merrie, deed het ook weleens tijdens de hengstigheid wanneer ze langs andere paarden liep.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:53

Ben dit weekend terug een kijkje gaan nemen, benen afgetast maar geen verdikking gevonden. Ze op de beton in stilstand gezet maar hier stond ze dan enkel achteraan wat wijder, maar de benen stonden voor de rest wel correct, ze deed het dus nog in stap, maar minder erg. Ben van plan om haar te kopen en dan laat ik ze keuren bij aankomst ben benieuwd...

Toydoll, ik veronderstel dat je dan bedoelt dat een van de hoefjes iets of wat naar buiten draait of omgekeerd natuurlijk? Mijn huidig paard heeft dit en bij haar kon ik dit echt wel niet opmerken..
In stap is ze wel erg ruim dus misschien is het iets aangeleerds omdat ze haar vroeger kwetste ofzo? Geen idee ben wel benieuwd naar wat mijn DA er over zegt

Zjadore

Re: Wijd lopen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:48

Mijn paard liep toen ze jong was ook erg wijdbeens achter, zelfs met rijden.
Toen ze meer spieren begon te krijgen werd het steeds minder en zag je er niets meer van.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:05

Mijn pony doet dit ook ( ik denk al heel lang) alleen is het me nooit opgevallen. Kan het eigenlijk kwaad?
want volgens mij heeft het paardje er geen last van en is ook niet zwaar in training. Meer alleen leuke bosritjes...

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:48

Het lijkt me erg moeilijk om dit onder het zadel te corrigeren, maar als jij er niks van voelde. Het is gewoon een afwijking, wat vind de dierenarts ervan?