manen langer laten groeien??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

manen langer laten groeien??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:20

hallo,
ik heb een fries die toen ik hem 4 jaar terug kocht redelijk lange manen had maar hij heeft ze er voor een groot deel afgeschuurd.

nu zijn ze weer goed aan het groeien en we hadden ook ooit de tip gekregen om de in te vlechten zodat hij ze er niet af kom schuren.

heeft iemand misschien nog andere tips om er voor te zorgen dat mijn paard zijn manen weer lang groeien en ik ze ook goed kan behouden?
xxx

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:27

Als je ze invlecht en hij gaat schuren lijkt het mij dat de manen dan nog meer afbreken. Misschien om een speciale shampoo te kopen dat het niet meer zo jeukt, had ik bij mijn vorige verzorgfries ook

snoeppig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:30

nou als je ze vlecht kunnen ze alleen beetje aan de bovenkant schuren maar niet aan de onderkant. dus ze trekken er zo goed als geen haren uit.
ja dat zal ik eens proberen.
kijk echt hele erge jeuk heeft hij niet maar soms schuurt bij wel eens een beetje.
maar het gaat er vooral om hoe ik er voor kan zorgen dat ze ok weer langer worden en dikker.

plutolover

Re: manen langer laten groeien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:33

ik volg dit topic ook even

mijn paard scchuurt niet maar ik wil wel graag dat mijn paard langere en vollere manen krijgt. Want dat heeft hij neit voor een haflinger

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:35

Ik ga dit ook volgen
wat ik doe is eigenlijk vlechten.. 1 keer per week eruit halen ant-klit erin en terug vlechten..
net met paardenstiekjes, maar bodstof, zodat je geen haren uittrekt als je ze stiekjes eruit haalt.
maar misschien is dit wel helemaal fout of zijn er betere tips!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:41

ik ben bang als ik vlechten gaat doen dat me paard gaat schuren

snoeppig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:24

nou die van mij schuurt veel minder as hij vlechtjes in heeft, en als hij schuurt dan brengt dit niet veel schade aan.

zeker in de zomer zorg ik er altijd voor dat ze goed schoon blijven zodat hij geen jeuk krijgt.

en verder is het voor ene paard wel fijn astie niet telkens haren voor zijn hoofd heeft en in de zomer is het lekker koel

Imynd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:16

Ergens anders schreef je ook dat je de staart dikker wilde hebben.... Als je hem aan de onderkant kort genoeg houdt, dat hij er niet op kan gaan staan, wordt hij na verloop van tijd dikker. In de natuur 'trekken' paarden zelf hun te lange staartharen uit door er op te staan. Maar dan wordt de staart dunner, want het zijn wel de langste haren die er uitgaan.
Wat de manen betreft: geef ze de ruimte (dus niet vlechten), vóór het kammen eerst ontklitter er in zodat je zo min mogelijk haren uittrekt, eerst bij de puntjes kammen en daarna pas 'hogerop'. Doe het dus eigenlijk niet anders dan bij je eigen haar....
Veel succes en plezier met je mooie Fries!
Wietske

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:31

het spijt me dit te moeten zeggen maar bij friezen duurt het ongeveer 5 jaar voordat het haar weer echt terug groeit.
Gewoon niet te veel aanzitten.

Ik zelf doe alleen de manen kammen en de staart uitpluisen en dan 1 keer in de week kammen.

Ook is het voer belangrijk.
Gewoon gezond voer geven.
Toen ik mijn paard namelijk kocht(een draver) had hij wel een mooie dikke staart maar niet echt lange manen.
Na een paar maanden begonnen ze mooie te groeien.

Ik denk dat je er gewoon niet te veel aan moet zitten wel ontklitten maar niet elke dag kammen,en gewoon geduld hebben
Ieder geval veel sucses

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:08

Lucerne voeren van hartog of Herbaform van Mijten. Krijgen ze mooie haren en nagels van, net zoals wanneer je zelf veel rauwkost eet en groene sla, zit veel calcium in.

LotusT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:16

Sinds ik mijn fries vlecht zijn de manen zeker met 20 cm gegroeid, dus vlechten help wel, iig bij mijn paard

DuchesS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:02

Mijn haf heeft zomerexceem, dus die schuurt in de zomer ook. Ik heb een seiale boettdeken (hals) zodat hij niet kan schuren en dat de mugjes er niet bij kunnen.
Het hoeft geen exceem te zijn, maar het kan gewoon zijn dat ij wat jeuk heeft, daarom kan je zn manen 's zomers wassen met tea-tree shampoo, dat helpt tegen de jeuk.
Verder doe ik ook altijd de manen in 7 vlechtjes en 1 x in de week los, borstelen eqie shine er in en weer vlechten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:34

Bij mijn Fries ligt het eraan; vlechten heeft nooit problemen opgeleverd; opeens is ze gaan schuren en lag er een enorme pluk uit, waarschijnlijk door die manenelastiekjes

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:42

ik zou als ik jou was vlechten maken van zon 3 cm dik en dan niet strak vlechten en dan tot de helft en dan het elastikie 2 keer er omheen slaan. en dan elke dag even laten luchten en dan weer ( absoluut geen equstar ) want dat brengt een laagje over je haartje heen waar door het niet kan ademen. ik heb dit van een vriendin van mij die heeft een haflinger met manen van 1.20 m gr kim