Wat voor werking heeft dit bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Wat voor werking heeft dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:44

Hallo,

Ik vraag me af, wat voor werking dit bit heeft:
Afbeelding
En op wat voor soort pony's/paarden wordt dit bit meestal gebruikt?
(rustig of juist heel druk? Eigenwijs of juist heel lief?)

Ik heb er wel iets over gehoord, en dat het een zacht bit was..
Ik klink nu wel erg dom he? Maar ik heb zelf ook niet veel verstand van bitten..

Alvast bedankt
Groetjes

Waratje

Re: Wat voor werking heeft dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:49

Ongebroken watertrens? Is heel rustig in de mond. Kan handig zijn voor paarden die continu rommelen met hun bit. Veel paarden vinden het wel prettig, ook als de hand van de ruiter niet zo rustig is, kan het prettiger werken voor het paard.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:02

Tja wat ik ervan begrijp is het idd een ongebroken watertrens alleen dan van rubber.. (behalve de bitringen)

Edit: Maat het eigenlijk veel verschil als het bit van Rubber is of van dat 'metaal' achtig? (wat is dat andere precies dan?)

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:05

Mijn lievelingspony heeft dat ook. Hij is inderdaad ook een beetje rommelig in zijn mond, maar het helpt heel goed. Nu is dat al voor een groot deel over.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:10

_Marinke_ schreef:
Tja wat ik ervan begrijp is het idd een ongebroken watertrens alleen dan van rubber.. (behalve de bitringen)

Edit: Maat het eigenlijk veel verschil als het bit van Rubber is of van dat 'metaal' achtig? (wat is dat andere precies dan?)

Het geeft een ander gevoel in de mond. Wat het ene paard geweldig vind, vind het ander helemaal niets. Gewoon uitproberen hoe het paard erop reageert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:11

Nadeel van rubber is dat het stroef is.
Nadeel van deze ook dat hij zo verschrikkelijk dik is.
Het pas bij bijna geen 1 paard normaal in de mond

Ongebroken trens werkt in het algemeen vriendelijk in.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:14

Rubber is niet zo vriendelijk als het lijkt. Het kan heel ruw worden in de mond (vrijf zo'n bit maar eens over je huid) en kan zelfs branden.
Ik vind het geen fijn bit.
Een ongebroken trens van metaal is meestal vriendelijker. Het voordeel van een ongebroken trens is dat het voornamelijk op de tong inwerkt en minder op de lagen en niet op het gehemelte.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:20

Oke bedankt!
Ik ga dan denk ik toch maar voor zo'n metaal bit, nu worden ze gereden op een gebroken water trensje, maar moet voor mijn eigen hoofdstel nog teugels en een bit hebben.. en ik dacht misschien dat ik een ander bit is moet uitproberen.. (mag wel van de eigenaar! Als het maar geen pasoa bit is.. of iets anders wat heel 'on-vriendelijk' is.. mits je het op de goede manier gebruikt)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:23

Ik zou dan voor een dubbelgebroken bit. Dat vinden de meeste paarden het prettigst

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:26

Ja dat zal ik ook doen!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:27

Oke
Zo'n een hebben ze nu:
Afbeelding

En Lenneke jij adviseert mij deze:
Afbeelding

???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:29

Maar dan met een bol midden stuk. Die zijn nog wat zachter dan met een plat middenstuk
Zoiets
Afbeelding

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:34

Oke bedankt..

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:28

Toevallig heb ik net precies zo'n bit gekocht als de eerste post, een ongebroken rubber bit. Het leek mij juist veel vriendelijker, omdat het niet van dat harde metaal is. Ik ga er straks mee rijden en merk dan vanzelf of mijn paardje het fijn vindt. Zo niet, staat ie straks in een ander topic te koop Een ander paardje kan er wel blij mee zijn.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:30

Nou, ik ben net terug en mijn pony deed het er echt fantastisch op! Hij heeft een half uur op het ding kopen kauwen, alsof ie iets aan het eten was. Met rijden nam ie het meteen aan, hij was lekker rustig, ik hoefde niet veel te doen en het hoofdje ging al lager.
Ik vind hem fijn!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:08

_Marinke_ schreef:
Oke
Zo'n een hebben ze nu:
Afbeelding

deze met koperen middenstuk vinden ze ook heel prettig. gaan ze lekker op schuimen en knabbelen.

wyona

Re: Wat voor werking heeft dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:14

ik heb ook zo'n bit als de eerste post. heb vanalles uitgeprobeerd aan bitten. met elk bit was ze erg tegen de hand. dit bit accepteerd ze vrij makkelijk en loopt er vrolijk op te kauwen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:09

sommige paarden vinden rubber prettiger (zeker in de winter ) maar als je een paard hebt wat niet schuimt / weinig speeksel vormt kan het rubber een branderig gevoel geven
de breedte van dit rubber bit valt mee de ringen zijn wat kleiner dus het vertekend wat
vd 3 paarden hier waar wat meegedaan word heeft de een een stang de ander een dubbelgebroken en de andere een enkelgebroken bit in
ze hebben dat waar ze het fijnst op reageren
onze shet is onhoudbaar met een stang maar loopt zeer braaf op een dubbelgebroken watertrensje
mijn merrie word beetje leip van iets los in der mond die loopt op een stang
de andere merrie heeft een enkelgebroken bus trensje en doet het daar prima op

gewoon proberen dus

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:00

als een paard goed schuimt, kan rubber heel prettig zijn. Als een paard niet goed schuimt, brandt het.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:33

maak je handen eens nat, houd het bit vast met een hand om het middenstuk en laat een 2e persoon het bit ronddraaien in je hand... knijp je hand goed dicht en laat die persoon dan dat bit wederom draaien... (dit laatste is wat we willen met een bit, paard moet de mond sluiten en reageren)
en dat schuimen..... als het bit wat an de dike kant is dan willen ze wel meer speeksel aanmaken, snoer de mond dicht met neusriem en ze schuimen een eind in de richting.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:40

Het bit is prettig voor paarden die stug in de mond zijn, Echt ruw is het niet en ook al maakt een paard geen schuim, hij maakt altijd speeksel aan, dan is het is best een vriendelijk bit. Maar niet echt duurzaam.......

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:49

Alane schreef:
maak je handen eens nat, houd het bit vast met een hand om het middenstuk en laat een 2e persoon het bit ronddraaien in je hand... knijp je hand goed dicht en laat die persoon dan dat bit wederom draaien... (dit laatste is wat we willen met een bit, paard moet de mond sluiten en reageren)
en dat schuimen..... als het bit wat an de dike kant is dan willen ze wel meer speeksel aanmaken, snoer de mond dicht met neusriem en ze schuimen een eind in de richting.

ok pak nu een enkel gebroken bitje vast en laat iemand aan de ringen trekken of zoals alane zegt draaien want dat schijnt te gebeuren met een bit in de mond ..

sorrie hoor maar hoor een bit te draaien ? de ringen zitten ook vast het lijkt watertrens maar is het dus niet !

kan zijn dat ik er nu geheel naast zit hoor maar
is het niet te bedoeling dat voor het geval dat je druk zet op het bit en deze dan niet draait ?

okee allah niet ieder paard is zoals mijn huidige paard daadwerkelijk op de zit te rijden (de geen die haar gekocht heeft is nu aan het leren sturen en remmen op de zit heeft vd week zijn handen maar te rusten gelegd op de knop ...had eindelijk door dat hij zijn handen niet nodig had )
maar een bit draaien ??? kan me daar echt heel weinig bij voorstellen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:14

Mijn paard mag niet schuimen

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:27

enuh waarom niet ?

kan de mijne wel vertellen "je mag niet schuimen hoor
denk alleen niet dat het werkt

ene paard schuimt nu eenmaal ander niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:44

Mijn paard schuimt als ik de neusriem vast doe, dan kan hij niet meer slikken. Ik heb liever dat hij goed kan slikken dan dat hij zo'n schuimend mondje heeft