Laag Rond Diep rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:22

Ik sluit me volledig aan bij Mieke. Het heeft eigenlijk maar weinig met mooi of lelijk te maken, maar wel met functioneel en functioneel wordt in de dressuursport vanzelf mooi. (Kijk maar naar Bonfire, die is ook niet moeders mooiste van zichzelf) Doel van dit systeem van rijden is hetzelfde als bij iedereen: namelijk het verkrijgen van een lossig, lenig, gehoorzaam paard dat de ring door kan "dansen". Deze rijmethode is een middel om dat doel te verwezenlijken, en niet het doel op zich. Dan citeer ik Anky even: "als je niet weet waarom je het kunt toepassen, kun je er maar beter helemaal niet aan beginnen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:27

Sorry ik moet ff Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap , beetje flauw van me, oeps.

Maar Anne-Marie lees gewoon eens eventjes goed het hele item door en begin nu niet direct overhaaste conclusies te trekken aan de hand van een foto die je ziet. Of dit mooi of lelijk zou zijn is geen punt van discussie.

Als je deze manier van rijden eens in de praktijk wilt komen bekijken moet je naar het NK-dressuur in Nijmegen komen en naar het los-rij terrein gaan. Ik kan je daarbij zelfs nog voorzien van tekst en uitleg. Daar zul je zien dat er een aantal ruiters zijn [toervallig allemaal leerlingen van Anky of Sjeff] die op deze manier rijden. Anky is de bekendste omdat zij met Sjef dit systeem heeft ontwikkeld.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:32

ik heb deze topic maar eventjes helemaal doorgelezen. maar Jippie, bij jou lijkt het net alsof je er helemaal niks voor hoeft te doen. je wil niet weten hoelang ik bezig geweest ben, om Hickory haar achterbeen actief te maken en haar een beetje aan de teugel te lateen lopen. dat dieprijden zou me denk nooit lukken. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:36

De magie van paardrijden (lees: een paard opleiden) is dat dat wat eerst moeilijk was, steeds makkelijker wordt. Dat komt doordat je je paard systematisch blijft trainen met specifieke doelen. Zoals het recht, losse en lenige wat hier al eerder genoemd is.
We werken met paarden en daarom is elke dag weer een dag op zich, wat gisteren kon, kan vandaag misschien niet en morgen blijft een raadsel. Zo werkt dat nu eenmaal met paardrijden.
Blijven rijden en blijven werken aan je paard en vooral blijven genieten van je paard.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:39

Blijven rijden en blijven werken aan je paard en vooral blijven genieten van je paard.
en blijven werken aan jezelf Lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:51

Kimmy, dat spreekt voor zich he Knipoog .
Als je dat niet zou doen, hoef je van je paard ook niks te verwachten.
Paardjes gaan pas hun bestje doen als wij ze daartoe uitnodigen en het beste beentje vast voor zetten, als je geluk hebt, doen ze daar aan mee.

Blijven oefenen en alles zijn tijd gunnen.
Have fun!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:53

Voor Kimmy:
De hele opleiding van mijn paard is vergezeld gegaan van veel bloed, zweet en tranen. Nu eindelijk na 4 jaar krijg ik vaker te horen dan mensen denken dat het allemaal vanzelf gaat met Lois. Eigenlijk is dat het mooiste compliment dat ik kan krijgen want paardrijden moet er ook makkelijk uit zien. Niets komt vanzelf, niets komt je zomaar aangewaaid. Het is iedere dag weer werken aan het perfectioneren van de basis en je vreugde halen uit de kleinste dingetjes en vooral die kleine dingetjes kunnen opmerken, zodat je iedere dag met een vette glimlach weer kunt genieten van je paard.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:53

mmm, ik zie vaak gebeuren dat amazones/ ruiters resultaten willen zien, en dan vergeten ze hun trainings uren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 14:09

BINGO!!!!

Dat gebeurt zoooooveeeeeel.

Zonder de bloed, zweet en tranen, inzet, volharding, inzicht, moed, durf, vertrouwen, standvastigheid, balans, geduld kom je er nooit. Je moet nogal wat in huis hebben he lijkt het. Maar niet alles telt even zwaar hoor. *LOL*

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 14:12

mmm, weet je waar ik zo jaloers om kan worden? dat sommige van die makkelijke paardne hebben, waar ze bijna niet voor heoven te werken!

mijn half zussie he?! die heeft een arabiertje, binnen 2 jaar is zij vanuit naar de M2 geraced.

af en toe he, kan ik me daar zo aan opfokken. maar ooit... komt mijn tijd wel.Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 14:21

Je kijkt naar het verkeerde criterium.

Wedstrijdklasse zegt niks. Het tempo waarin je klasses aflegt zegt ook niks. Althans niks over kwaliteit van ruiter en paard. Het klinkt een beetje bot, maar hardlopers zijn doodlopers. Volgens mij heeft elk paard tijd nodig om zich te ontwikkelen. Zo snel iets doen, leidt er vaak toe dat belangrijke facetten voor het gemak worden overgeslagen, later krijg je dat altijd op je brood.

BTW, ik weet niks over je zus of het paard dus echt iets nuttigs kan ik er niet over zeggen.
makkelijke paarden bestaan niet. Wel paarden die de basis dingen goed kennen, maar dat maakt ze nog niet makkelijk.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 14:25

mmmm, nou ik noem het wel een makkelijk paard. die pony loopt vanzichzelf al aan de teugel, doet alle oefeningen vlekkenloos. laatst had ze een wedstrijd. een week niet gereden. en wat denk je? 1e prijs, en een winstpunt! en he twas ook nog haar eerste wedstrijd in de M2!

zij krijgt alles met die pony voorelkaar. zij niet alleen hoor, iedereen. pony moet waarschijnlijk verkocht worden.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 15:22

Annemarie: wat ik nog even toe wil voegen aan wat de res al gezegd heeft en eigenlijk ook probeert te zeggen...RLD is een middel, geen doel! De weg is soms wel het doel, zeker met paardrijden. Zo kan je paard RLD rijden dus een doel zijn, maar dan wel het middel als doel. Snap je?

Verder; er bestaan inderdaad van die pony's die de basis er goed in hebben en ook nog van elastiek lijken te zijn.....dan gaat het inderdaad wel lekker.....maar een mooie prestatie na bloed, zweet en tranen is toch eigenlijk veel mooier???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 16:22

Ja Rieja, daar zit ook wat in, zelf je paard opleiden.
Het doel van paardrijden is eigenlijk iets heel anders dan het kunnen uitvoeren van oefeningen, omdat de oefeningen elk een functie hebben. Is het niet het halthouden zelf, dan zijn het wel de overgangen voor en na. Alles heeft een functie en een doel.
jemig, we (ik??) worden wel erg filosofisch.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 22:23

Kimmy, dat zegt niks, dat een paard vanzelf aan de teugel loopt. Mijn hengst heeft op heel hoog nivo gelopen, is in Spanje beleerd, hij kent eigenlijk alles. Hij loopt vanzelf aan de teugel en doet alle oefeningen ook al ken je ze zelf niet eens. Prototype makkelijk paard dus, maar vergis je niet. Vanzelf aan de teugel hoeft niet goed te zijn. Het kost ontzettend veel moeite dit paard ontspannen en door zijn hele lijf te rijden. Dat opgerichte wat ie uit zichzelf heeft ziet er prachtig uit, maar hij drukt zijn hele rug weg. Ook al zitten alle knopjes erop...je paard ontspannen de oefeningen uit laten voeren is anders dan dat ie vanzelf wat doet.
Met mijn andere paard was ik met 10 maanden M1 startgerechtigd, terwijl ie ook lekker gespannen liep te doen...nu heb ik ergens anders les en merk ik pas hoe ik hem ook kan rijden en dat werkt veel fijner. Mijn vriendin was overigens in 10 maanden Z1 en dat paard is ook niet zo makkelijk te rijden. Party!!
Groetjes Suzanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 22:26

Annemarie....het is een manier van je paard gymnastiseren. Bij mijn paard werkt het super,maar dat hoeft niet voor ieder paard zo te zijn.
Maarre..het is nogal logisch dat je zo een proef niet ingaat! Maar bij mijn paard is de ontspanning er ook in de oprichting als ik zo losrijd. Stel ik meteen lekker hoog in dan blokkeert ie, drukt de rug weg, gaat krabbelen etc.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 22:56

Lov; da's dus precies wat ik bedoel! 'De weg is het doel' zegt mijn instructrice altijd. En dan ga je nadenken waarom je die oefeningen doet.
Ik wil niet arrogant overkomen hoor, maar er zijn mensen die bijv.LRD als doel zien, zovan als ik dat kan...en in feite doe je dan maar wat, vind ik. Ik heb toch het idee dat ik daar inmiddels boven sta. Maar als je zoiets eenmaal weet, wordt het rijden eigenlijk nog veel moeilijker....want dan kun je ook gaan nadenken over de opbouw van je training enzo....en dat is pas ingewikkeld. Vind ik.

Omdat 'de weg het doel is' is paardrijden zo moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:19

Dat is wel een goeie, die houden we erin. Maar als de weg het doel geworden is, waar werk je dan naartoe? (Oei nu wordt het wel erg filosofisch allemaal) Ik heb oefeningen altijd meer als "het examen" (lekker actueel Knipoog ) beschouwt. Dus meer de filosofie van: "the race is the end of a very long journey"
Oef! We kunnen wel een filosofie-forum openen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:23

vond een heel stom foutje in m'n onderschrift, whooooooops!! Bloos
zie onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:52

Schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren, achterwaarts etc. hebben allemaal een functie en zijn er om je paard verder te helpen in zijn ontwikkeling.

RLD als doel?? een paard naar beneden sjorren kan iedereeen, geen kunst. Hem daarmee bewerken en losmaken voor het echte werk is heel wat anders dat vergt wel wat van de ruiter.

BTW Suzanne, als je in 10 maanden een groen paard tot in het Z zou hebben is dat niet iets om trots op te zijn, maar volgens mij hebben jullie wat langer gewacht met starten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 00:17

Ik weet niet op wie dat ge-ent is, RLD als doel, omdat het onder mijn berichtje staat voel ik me aangesproken maar dan begrijpen we elkaar verkeerd denk ik. Je hebt gelijk dat oefeningen ook een middel zijn, maar om ze in de proef perfect uit te voeren, oefen je ze doorgaans niet op "proefwijze". Ik niet tenminste. Ik ben aan het leren om ontzettend te variëren in tempo en buiging etc. in wat voor oefening ik ook rijd. Het komt erop neer dat ik vrijwel nooit een oefening rijd zoals ze in de proef getoond zouden moeten worden, maar als je dat dan een keer doet, stáán ze als een huis. Dus door andere oefening is het examen "gelukt" zegmaar.

Dat over die weg en dat doel goldt voor mij veel algemener. Ik heb daar een beetje over na lopen denken de laatste tijd en dit sprak me dus wel aan. Ik ben van het slag mensen dat naar iets toe moet werken, en graag ook onder de druk van een deadline, anders kom ik niet tot presteren, maar dat heeft misschien een beetje met je instelling en hoe je bent te maken, en is in elk geval COMPLEET off topic. Toch heb ik dat ook in m'n rijden. Ik zou niet fijn kunnen werken als ik mezelf voorhoudt "m'n paard is lief en rij leuk elke dag en dan merk ik wel waar ik uit kom". Dus houdt ik mezelf voor "ik wil zo goed mogelijk leren paardrijden" en dan weet ik op de moeilijke momenten weer waar ik het voor doe. Of zoals mijn trainer dat ooit eens zo leuk zei: waarom zou je Z2 rijden als je Prix st Georges kunt rijden? Ik mik maar gewoon hoog, dan kom ik altijd hoger uit dan wanneer ik in het geheel niet mik.
Is er animo voor een discussie over de psychologische kant van sport? Ik vind dat wel interessant namelijk.

(en die tikfout is spontaan verdwenen bij het herladen vd pagina, huh??? Er stond wo ipv who en daar kon ik echt even niet tegen)

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 09:20

Lov: inderdaad, onze paarden waren geen 3 meer.
Eveline dr paard was M springen bij de vorige eigenaar en kon eigenlijk nog niks qua dressuur. Hij was 5 jaar toen ze hem startte, na 10 maanden Z1.
Marillion, zoals bekend, was ook 5 toen ik hem startte, maar hij kon nog helemaal niks. Hij was 4,5 dat ik hem kreeg en na een jaar ben ik gaan starten....hij was echt nog groen, had nog nooit wat gezien. Zoals bekend bij de meesten heeft daar ook het probleem gezeten, hij keek naar alles. Mijn grootste overwinning was dan ook het eerste winstpunt op vreemd terrein, ook al waren het maar 157 punten. Thuis reed ik achter in de 160. Maar dat bedoel ik dus...het kan best snel gaan, maar ik kan niet beweren dat Maril toen ontspannen liep. Daarom ben ik heel blij dat ik qua les ben overgestapt. Mijn nieuwe instructrice brengt ook geestelijk wat rust in de tent. Eerst vocht ik me een proef door, nu train ik door totdat ie het fluitend doet. Dat bedoelde ik dus eigenlijk: snel gaan heeft weinig betekenis. Al ben ik nog steeds verbaasd wanneer ik mensen hoor zeggen dat het raar is om binnen 2jaar Z te zijn...dat gebeurd bij ons aan de lopende band. Meestal nog wel sneller ook. Feitelijk benik nog traag, met mijn 10 maanden M1. Maar ik kijk nu niet meer naar anderen, ik train voor onszelf (mijn paard en mij)...maar geef toe, Lov..een paard dat 'vanzelf' aan de teugel loopt, daar is iets mis!

Groetjes Suzanne *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 11:01

Zep, we zijn het wel eens hoor. Het was over dat RLD een doel zou zijn en dat is het niet volgens mij, het is een middel om je paard te gymnastiseren en daar wordt ie beter van.
het doel van de oefeningen is in wezen ook niet het goed kunnen uitvoeren in een proef maar ook bedoeld om je paard sterker, leniger, etc. te maken. Dat je mooi voor de dag komt in de ring is een goede manier om te toetsen voor jezelf (door alle klassen heen), als je dat tot hoog niveau kunt heb je een goed afgericht en gegymnastiseerd paard.
Zelf rij ik de oefeningen omdat ze een toegevoegde waarde hebben voor de ontwikkeling van mijn paard. Dus: ik rij ze zoals ze goed zijn voor mijn paard en niet zoals een jury ze wil zien. Komen die 2 zaken samen dan is dat mooi.
Zoals wel gezegd wordt ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling van je paard en eigenlijk een soort fysiotherapeut als je het goed doet (Tineke Bartels zei dat).
We zijn het denk ik wel eens hierover.

Suzanne, een paard wat vanzelf aan de teugel gaat is niet oke.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 11:57

Precies, Lov...ik ben het helemaal met jou eens, je slaat de spijker weer eens op de kop! Pling
Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 12:39

Hee wij zijn het met elkaar eens geloof ik.