Ik weet dat sommige hengstjes al vroeg vruchtbaar kunnen zijn en we gaan ook geen risico nemen om het uit te proberen, maar toch vraag ik me af hoe lang je ze ongeveer bij de merrie's kan laten staan. Ik heb gehoord van hengst veulens die hun eigen moeder dekken dus dat is dan al wel heel jong. Mij klinkt het erg logisch dat ze vruchtbaar zijn zodra de ballen (of één ervan) ingedaalt zijn, maar ik kan nergens vinden of dat idd ook zo is.
Ja, volgens mij zijn de vruchtbaar als de bakken ingedaalt zijn. Bij sommige is dit al op 1 jarige leeftijd, bij anderen kan het wel op 2,5 jarige leeftijd zijn.
Miss een beetje offtoppic..Dan vraag ik me ook af kan het kwaad als je een hengstje van ong. 1.20 bij een merrie van 1.50 zet? Zou er dan iets kunnen gebeuren?
Bij sommige is dit al op 1 jarige leeftijd, bij anderen kan het wel op 2,5 jarige leeftijd zijn.
En bij de echte laatbloeiers kan dit wel op 3 of 4 jarige leeftijd zijn.
@NeNo, kwaad, ach dat ligt er maar aan wat je wil. Als je graag een veulen wil moet je ze bij elkaar zetten, een hengstige merrie zal goed meewerken en door de achterbenen zakken, ik vind 1.20 of 1.50 niet zo'n groot verschil.
ja dat kan. ik heb zelfs een shetje een merrie van 1.75 zien dekken! die beet de merrie gewoon in de achterbenen zodat die doorzakte en hij sprong er op,zou ik maar niet uitproberen. p.s. ik weet ook van hengstjes die nog geen jaar waren en al voor nageslacht zorgen.
8 maand is geloof ik het begin van vruchtbaarheid ontwikkelen, dus ik ga altijd van deze grens uit! En ja verschil in hoogte maakt wel dergelijk uit!!!
Bij één van onze veulens begin ik nu een bal te voelen. Van de zomer na de verhuizing gaan ze zeker apart van de merries, maar nu staan ze nog bij de merrie veulens op de wei. Ik zou ze denk ik voor het voorjaar wel uit elkaar halen, maar wil mijn baas (de eigenaar van de paardjes) met feiten kunnen overtuigen.
@NeNo: Als je graag en veulen van ze wil kan je ze best bij elkaar zetten maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is dus dan kan je het beter niet doen. Als de hengst en merrie beide willen vinden ze wel een oplossing voor het hoogte verschil.
ik heb een x meegemaakt dat een hengstje van 7 maand een merrie heeft gedekt en ze kreeg dus wel een veulen van hem, het verschilt dus gewoon heel erg per paard
Weet je of dit hengstje zijn ballen al waren ingedaalt? Het gaat mij er niet zozeer om op welke leeftijd, maar op welk punt van de ontwikkeling van het dier hij vruchtbaar wordt. Het klinkt mij heel logisch in de oren dat dit zal zijn zodra de ballen indalen, maar is dat ook zo?
Wat ik dus al zeg gaat het me er niet op welke leeftijd het is maar op welk punt in de ontwikkeling van het dier. Kijk een merrie is vruchtbaar zodra ze voor het eerst hengstig is (neem ik aan) op welke leeftijd die eerste hengstigheid kan zijn is per paard verschillend, maar daar gaat het dus niet om.