geen beginners paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

geen beginners paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-02 22:51

ik zie de laatste tijd staan: niet geschikt voor beginners, is hij/zij te vlot voor. Wat bedoelen ze met vlot? Goed voorwaarts, of dat hij elke keer ervandoor gaat bij wijze van spreken? indien het om voorwaarts zijn gaat, een beginner kan dat toch ook wel?


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:53

sommige paarden zijn erg licht voor het been en dan moet je heel rustig je benen aanleggen. Andere paarden zijn bv nogal heet en kunnen wel eens raar doen. Ik zou op dit soort paarden geen beginner laten om ongelukken te voorkomen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:55

tja, ik weet niet hoor, als dat bij een advertentie staat denk ik toch wel even na voordat ik erop in ga...

en over dat voorwaards, een beginner kan vaak zijn benen niet stilhouden of drijft tegelijk met lichtrijden ofzo en als het paard goed aan het been is kan dat natuurlijk leiden tot nogal onprettige situaties...

maar, als ik het bij een advertentie zie staan denk ik toch aan een paard dat niet alleen voorwaards is maar bijvoorbeeld zich sterk maakt of vaak schrikt ofzo...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:56

iedereen zegt voort: niet voor een beginner,...
Toen ik op zoek was heb ik ook heeeel wat mensen aan de lijn gehad di beweerde dat hun pony niet voor een beginner was... gingen we kijken.. bleek het een super braaf paardje te zijn...

Maar ik snap het wel hoor, natuurlijk verkoop je (ALS je zou moeten verkopen) je paardje aan een ervaren iemand dan aan een beginnende (kluns)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:11

Tja... ik heb zo'n paard.
Adventure is een 6 jarige arabier (OW oliebol! IK BEDENK ME NU DAT IE VANDAAG 7 IS GEWORDEN! HOERA! Party!! Beetje laat alleen... over een uurtje is z'n verjaardag al weer om Bloos ).
Maar goed. Ontopic:
Hij is heel rustig, kalm, beetje een sukkel zelfs. Als ie 2 x een bokje per jaar geeft, dan is dat veel. Er vandoor gaan? Nooit! Echt een braverd is het. Tenminste, voor mij dan.
Maar als er een beginner op gaat, met klapperende beentjes en handjes, dan gaat ie door het lint. Dat pikt ie gewoon niet. En voor hem zijn beginners ook manegekinderen die al 8 jaar manegelessen hebben hoor. Ik heb niets tegen manegekids, maar Adventure duidelijk wel. Één onterecht rukje in de mond, of schopje, en de ruiter kan het wel vergeten.
Hij wordt heel vervelend, gaat rennen, bokken, stijgeren... Hij is ook erg eenkennig, gaat mensen uit proberen, enz. Maar beginners erop? Nee, liever niet!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:12

Als hij niet voor een beginner geschikt is, omdat hij "vlot" is, dan bedoelen ze waarschijnlijk dat je gewoon niet bang bent en niet op de verkeerde manier reageert....als zo'n paard een keer wegschiet of drammerig of loperig wordt, dat jij dan niet met je volle gewicht aan de teugels gaat hangen of voorover in het zadel gaat zitten. Typisch dingen die veel beginners doen, als ze hun evenwicht verliezen!
Het wil niet zeggen dat zo'n paard dan niet geschikt voor je is!!!
Ik had een keer een Engels volbloed te koop staan die van de renbaan kwam, echt een zenuwpees, maar wel heel eerlijk. De meeste ervaren ruiters vonden hem eng en gingen aan de teugels hangen, waar dat paard dus helemaal niet tegenkon!!! Toen kwam er een jong meisje kijken dat nog helemaal niet veel van dressuur wist, maar dat er gewoon stevig opzat en niet in paniek raakte als hij eens wat harder wou....zij kon er prima mee overweg!
Je hoeft dus niet bang te zijn dat zo'n paard bij voorbaat niet geschikt voor je is! Het is maar net wat voor karakter het paard heeft en wat jij zelf ermee wil......
Vraag wel waarom hij niet voor beginners is....als hij bijv. gemeen is bij het rijden, dan is het geen slim plan!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:26

Ik zou juist een paard zoeken dat niet geschikt is vooor een beginner, ik hou wel van pittige paarden. Ze moeten natuurlijk wel eerlijk zijn, af en toe een bok of steiger is niet erg, vlot ook niet, maar als ze gericht iets doen, dan wil ik ze niet hebben. Bijters zou ik ook niet willen hebben.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:48

Het kan ook beteken dat het paard het allebei is vlot en goed voorwaards voor het been!

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:33

Niet voor beginners hoeft niet op het rijden te slaan....
Het kan ook betekenen dat het paard gewoon niet geschikt is om op een minder zorgvuldige manier te behandelen. dus een paard dat snel schrikt als je hem wat onbeholpen zijn halster over de oren wilt trekken. Of een paard wat echt angst heeft bij het optillen van de beentjes, of een paard waarmee je op andere wijze gewoon heel veel geduld en gevoel moet opbrengen.
Een paard dat in feite nog van de baas moet leren (vertrouwen), en dat kan een beginner niet bieden; die moet immers nog zelf van het paard leren.

Iemand die knap kan rijden, maar nooit echt betrokken is geweest bij het werkelijk houden van een paard (dus alle andere zorg naast poetsen en rijden) kan beter niet aan een dergelijk paard beginnen, ook al kan de combinatie rijtechnisch weldegelijk knap door de bocht.

ik heb een paard op stal staan dat echt zo mak als een lammetje is, [naam verwijderd]. Die is zo mak geworden omdat ze bij mij woont, toen we begonnen met elkaar was ze bang voor van alles. Nu zou iedereen er mee kunnen wegrijden, gaat prima. toch, dat paard heeft voertechnisch absoluut iemand nodig die weet wat hij doet. Vandaar, ook zo'n paard is niet voor een beginner....

Waarmee ik dus zeggen wil dat de kreet : niet voor beginners, op heel andere dingen kan slaan dan het zogenaamd pittig en heet zijn onder het zadel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:00

Ik zeg het even andersom Lachen

Een beginnerspaard vind ik een paard wat niet zo snel opkijkt van "vreemde situaties" of een ruiter die af en toe verkeerde signalen doorgeeft. Een paard wat dus niet meteen aan de andere kant van de bak staat wanneer iemand te sterk inwerkt met de benen.
De meeste manegeruiters zijn gewend aan paarden waar nogal hard op gewerkt moet worden. Als je diezelfde hulpen op een gemiddeld privépaard geeft krijg je vliegles Haha!
Een beginnerspaard is "koel in het hoofd".

Alle andere paarden zijn volgens mij geen beginnerspaarden.
Maar ja, wat is eigenlijk een beginner?
Ik vind vaak mensen die een jaar of twee op vrij goede paarden rijden veel beter rijden dan iemand die twintig jaar in manegelessen heeft meegereden.
Die laatste is meer een beginner dan die eerste in mijn ogen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:09

germie schreef:
Ik zou juist een paard zoeken dat niet geschikt is vooor een beginner, ik hou wel van pittige paarden. Ze moeten natuurlijk wel eerlijk zijn, af en toe een bok of steiger is niet erg, vlot ook niet, maar als ze gericht iets doen, dan wil ik ze niet hebben. Bijters zou ik ook niet willen hebben.


Hier ga ik ook in mee. Ik heb meer met moeilijke paarden dan met makkelijke paarden (maar ben toch wel blij dat mijn beessie een lekker droplu||etje is Haha! ). Ik heb ook een keer zo'n probleempaard verzorgd. Was zowel naast als erop een moeilijk paard. Maar ik heb wel een hele goede band met haar gekregen, ze was zo eenkennig als wat.

Onder beginnerspaarden kun je verschillende dingen verstaan. Tijdens het rijden lopen ze misschien als een zonnetje, maar je moet er ook goed mee overweg kunnen als je ze aan het poetsen bent of aan het opzadelen bent. Ik kan me voorstellen dat als een paard zich als een darm gedraagt op stal, dat de eigenaar hem liever niet verkoopt aan een beginner, omdat het gewoon met veel geduld behandeld moet worden. Ik zeg ook niet dat beginners dat kunnen, maar gewoon, dat je wat meer verstand van paarden nodig hebt, je moet weten hoe ze denken, en daar schort het bij beginners nog aan. Zo zijn we tenslotte allemaal begonnen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:55

Mijn kleine E-pony valt onder de categorie "mafketel" Lachen
Ik ben nu al redelijk aan haar gewent,maar ik zou dus nooit een beginner op haar laten! Onder mij loopt ze braaf en netjes,wordt wel nukkig als ik dingen van haar vraag terwijl ze moe is Dromen maar voorderest is het een schatje.Wel is het zo dat als je een beginnend ruitertje erop zet dat ze dan gaat lopen klieren.Ik heb zelfs een vriendin van mij die is erop geweest, (harstikke ervaren,maar ook hartstikke wild) dat ze er daarmee kei maar dan ook keihard vandoor gaat.Mijn pony krijg je ook dus echt niet aan de teugel door te gaan lopen zagen etc.Maar door veel voltes te draaien Haha!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:56

Tja, zoals al meer gezegd is kan de zin "niet voor beginners" heel wat meer inhouden dan dat alleen rij-technisch bedoeld wordt.

Andersom zou ik zelf nooit reageren op een advertentie waarin vermeld wordt dat het gaat om een "goed leerpaard" of "beginnerspaard". Ik houd er wel van om écht aan het werk te moeten met een paard, voordat ik mijn zin krijg. Ik vind het maar niks om een "dood" paard onder me te hebben, die nergens van op kijkt en maar doorsjokt, alsof het een automatisme is. Nee, dan geef ik toch echt de voorkeur aan een wat frisser paard. Toen ik vroeger nog in manegelessen meereed, vroeg ik ook altijd om de wat frissere paardjes, en daar heb ik toch wel een hoop van geleerd. Ook als ik over een jaartje echt een paard ga aanschaffen, zal ik zoeken naar een jong, eigenwijs en fris paardje. Eentje waar je echt iets mee moet opbouwen, vertrouwen winnen, etc.

Niets ten nadele van mensen die juist wel op zoek zijn naar een heel rustig leerpaard, maar dit is mijn idee hieromtrent.

Groetjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _LiliM_, boemel, marga1, YandexBot en 90 bezoekers