schimmels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:45

Er doet ook een theorie de ronde dat schimmels en bonten eigenlijk de "zwaksten" zijn in de paardenwereld. Door het wit vallen ze extra op, waardoor de kudde gevaar loopt. Vandaar dat ze vaak worden verstoten door andere paarden. Men zegt dat dit ook nu nog zo is (dus met gedomesticeerde paarden). Of dit in werkelijkheid zo is? Iig niet bij Camarguepaardjes bijvoorbeeld, en al helemaal niet bij zebra's (zijn ook paarden?), die juist gebruik maken van het hypnotiserende effect van zoveel kleurtjes en strepen. Dus of de theorie klopt Verward ... wie zal het zeggen. Ik ga mee met Mark Rashid: A Good Horse Is Never A Bad Color.


germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:52

nou, die theorie lijkt mij wel te kloppen, de bonten die ik ken staan onderaan de rangorde, zelfs de jongere paarden staan hoger in rang.
De bonte is helaas verkocht nu, maar dat is echt mijn idee, wel paard er ook kwam, veulen of niet, altijd de bonte als laagste in rang.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:56

Klopt Mac, mijn paardje stond met 2 ruintjes, en hij is hengst. Mijn paardje is dus een Paint, en de andere 2 waren Quarters. En hij stond mooi onderaan in de rangorde hoor!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:58

Wat kan ik zeggen? Wij hebben al jaren niks anders meer gefokt dan schimmels. De laatste keer dat we met een niet-schimmel hebben gedekt was drie jaar geleden. Onze schimmel merries krijgen dus weer even vrolijk veulens van een schimmel hengst.

Dit jaar lijkt het niet veel anders: we weten maar twee kleurhengstjes die ons interesseren, maar ze hebben het erg moeilijk in de concurrentie met de schimmels die we ook op het oog hebben...

Joost

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:36

ja bij Welshjes is dat ook zoiets...Mijn smaak wat betreft Welshjes is dat een Welsh A schimmel "moet" zijn...bruin,zwart,vos... Misselijk (nou is dat overdreven maar vond geen gepastere smilie)
Ik vindt een Welsh A op z'n top als ie schimmel is (naast een goede bouw natuurlijk hé).Vraag me niet waarom maar ik heb het altijd gevonden...
Er zijn natuurlijk mooie gebouwde vos Welshen en alles wat je wilt maar ik vindt ze een heel pak minder als ze niet de zo begeerde (door mij dan) schimmel kleur hebben Lovers (ieder z'n smaak hé, maar ik ben voor de schimmeltjes)

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:57

El Roy is ook een hele schone schimmel. Hij poept werkelijk altijd in een hoek alles op mekaar en plast aan de zijkant van zijn box. Ik zie hem dan ook zelden vies. Ja af en toe een knietje maar meer niet. Maar hij is gelukkig ook niet zo wit. Ik moet nog een flike tijd wachten tot ie wit is.

Greetz Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:01

Ik vind schimmels juist geweldig! Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik meer houd van de wat donkere schimmels dan die echte spierwitte, maar ik vind ze over het algemeen geweldig. Dat ze sneller vies zijn, zou mij er niet van weerhouden om er een aan te schaffen. Zo wordt er op marktplaats telkens een hele mooie schimmel aangeboden, ik vind hem helemaal fantastisch! Helaas moet ik nog even wachten totdat ik een paard kan kopen, maar die vind ik toch wel erg mooi.


http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=dieren&u=paarden&ID=18513&av=&fv=1&fo=1&rv=15&pv=ge&zoek=&oudei=0&ref=&style=

Ik ben dus een absolute voorstander van schimmels!!!

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:02

Ik ben gek op schimmels.
Zelf hou ik niet zo van dat gewone bruin.
Liever iets opvallenders.
Ze zijn inderdaad vaak vies maar daar zijn ze paard voor.
Ik zelf kan er niet zo mee zitten.
Het enige jammere vind ik inderdaad dat schimmels altijd worden buitengesloten.
Bij ons op stal is pendro de enige witte.
Dit is met weidegang vaak nogal een probleem.
Hij staal altijd in zijn eentje en word vaak aangevallen door de andere.
Nu gaat hij eindelijk een beetje voor zichzelf opkomen Lachen
af en toe een keer een trap terug.

Ik zou niet meer zonder hem kunnen en mocht ik in de toekomst nog een paardje kopen dan word het weer iets aparts Lachen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:13

mijn bonte merrie is samen met haar witte schimmelvriend de baas over twee bruine en een zwarte ruin... Zou hier dan een verbond tussen de zwaksten zijn ontstaan???

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 17:19

Ik vind schimmels juist heel erg mooi!!
En ach die gele vlekken krijg je er wel af hoor Pling
Goudachtige vosjes vind ik ook heel mooi *denkt aan jos*

maar eigenlijk heb ik geen voorkeur voor een bepaalde kleur, bruin met zwarte manen kan ook erg mooi zijn... Lachen

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 17:52

Ik heb 2 schimmels, en zijn totaal anders schimmel.

dit is de pony (NRPS)Afbeelding

Altijd schoon kunnen krijgen!!!!!

Afbeelding

En deze is ook echt schimmel!!!!
Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 18:14

Net zo'n schimmel als Kawa toen hij jong was. (voor foto kijk profiel)
Ben zelfs een keer naar de jury gemoeten omdat ik geen schimmel bij had Haha!
Toen hoefde ik ook nog niet te poetsen op gele plekken, toen.. Verdrietig Knipoog

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 19:09

Ik val op schimmels Haha! Schimmels zien er gewon super leuk uit! En van die vieze plekken valt wel mee als je goed poetst, of je moet zon smeerlap hebben, die na elke poetsbeurt in de modder gaat rollen Haha! Ik heb er echt niets tegen, en ik snap het niet als mensen geen schimmel nemen omdat het teveel werk is het is toch leuk om te scrobben, wassen Haha! enzo Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 19:56

Desiree schreef:
Ik vind bruine paarden saai, want die zijn er zo veel.


You're damn right!!!!!!!!!! Bruin is zooooooooooo saai.
Niet dat ik tegen bruin ben, m'n eerste paardje was bruin zoals je weet, maar Mirage is een roodschimmel. FANTASTISCH. VAn donker naar licht, naar goudkleurig in de zomer alles hebben we al gehad.
Alleen...............helaas, snik snik snik Huilen wordt ze witter, en witter, en witter, en witter................
Daarbij heeft mijn knol een HELE aparte vlek op d'r kont, een duimdruk van Allah zeggen ze dan bij arabiertjes he, voor het geluk.... Lovers

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 20:23

ik heb zelf een zwarte veulentje gekocht, dacht ik. Quinto word ook een schimmel.
heb ook altijd geroepen ik wil nooit een schimmel, maar nu heb ik er dan toch eentje.
Quinto is nu bijna 2 en hij wordt al steeds witter/ grijzer.
ach ja ik vind het nu wel leuk, grappig om te zien hoe hij van kleur verandert Haha!
en schimmeltinkers zijn er niet veel dus Lachen

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:21

akerna schreef:
en hij wordt al steeds witter/ grijzer.


En je doet er gewoon helemaal niets tegen.......... Huilen
ik baal er heel erg van dat mirage steed witter wordt, maar ja, wat moet je, een kleurspoelinkje??? Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:42

Ik ben gek op schimmels en vindt het echt totaal geen probleem om ze schoon te houden!

Het grappige vindt ik dat veel mensen die gele plekken vies vinden, bij een schimmel zie je ze tenminste nog Haha! Bij een bruine zie je ze minder maar zijn ze net zo goed aanwezig, alleen denken mensen daar nooit aan Knipoog

Het kan af en toe wel frustrerend zijn, heb je net gepoetst en de volgende dag alweer een plek, maarja bij een schimmel zie je tenminste wel of ze "echt" schoon zijn Knipoog

Het enige nadeel dat in mijn hoofd kan opkomen bij schimmels is, dat ze minder snel in een groep worden geaccepteerd, ze zijn sneller een buitenbeentje binnen een groep, maarja ik weet niet of dit voor alle schimmels geldt Verward

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:09

gewoon goed poetsen!
maar dat moet met elk paard...
Het maakt mij niks uit, wij hebben alleen maar schimmel A'tjes, en een schimmel K...
Maakt mij niet uit, ja je moet ze schoon houden, maar dat moet met elk dier! bij een schimmel heb je tenminste eer van je werk!

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:22

Ik zou best een schimmel willen hebben....Sommigen vind ik echt heel erg mooi. Zoals bijvoorbeeld

De Sjiem
Afbeelding

of Junior
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Frieke84, GoogleAdsense, lovelance, Symke, Wieke en 113 bezoekers