Hengsten op wedstrijd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Hengsten op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:24

Ik ben een tijdje geleden naar een hengst wezen kijken en ik ben er echt helemaal verliefd op, het rijden ging ook heel goed. Mijn instructeur zei dat ik beter geen hengst kan nemen omdat ze op vreemd terrein nog al eens raar kunnen doen als er vreemde merrie's langskomen (haar ervaringen) maar ik wil hem zo graag...... dus wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:30

Ik denk dat dat totaal afhangt van het paard waar je mee te maken hebt. Dekt de hengst ook? Dan zal het een stuk moeilijker zijn om hem in de hand te houden op vreemd terrein. Je hebt evengoed ook hengsten die zich gewoon goed laten rijden en waar je totaal geen problemen mee hebt. Kan je hem niet eerst een tijdje op proef nemen ofzo? en als het niets wordt gewoon terugbrengen?

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:33

Hij dekt niet en loopt een behoorlijk hoog niveau, dus dan lijkt mij dat hij op wedstrijd goed te berijden is.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:35

het is ook moeilijk met stalling vaak willen ze hengsten niet in de wei hebben.. en willen pensionhouders ze niet

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:05

Je kunt 'm toch ruinen? Ik zie persoonlijk geen voordelen in een niet-goedgekeurde hengst hengst houden

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:08

Remember schreef:
Je kunt 'm toch ruinen? Ik zie persoonlijk geen voordelen in een niet-goedgekeurde hengst hengst houden

Mee eens.

Maar als hij al wedstrijden loopt, vraag het aan de eigenaar. Zeg tegen ze; ik wil er wedstrijden mee rijden, hoe gedraagt hij zich daar tov. merries (die ook hengstig kunnen zijn!). Als zij zeggen dat hij daar niet op reageert kan je er altijd nog aan toevoegen, dat je hem terugbrengt als het dus wel zo is. Reken maar dat je dan een eerlijk antwoord krijgt.

Papaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:38

Ik denk dat het nogal kan verschillen hoe een hengst reageert op vreemd terrein. Ik ervaar met mijn hengst geen enkel probleem. Hij vindt het reuze interessant al die paarden, maar verder geen poespas. Hij toont wel interesse voor merries, maar ik hoef maar even zijn aandacht te vragen om hem eraan te herinneren dat nadere kennismaking niet aan de orde is en we gaan weer prima. We hebben 6 hengsten op stal en de meeste zijn goed opgevoed en gedragen zich netjes ook op vreemd terrein. Maar ik heb wel op wedstrijden meegemaakt dat er een behoorlijk gevecht geleverd werd met een hengst. Eerlijk gezegd had ik daarbij wel het gevoel dat het net zo goed een merrie of ruin had kunnen zijn en het meer lag aan de aanpak dan aan het geslacht, maar goed als het misgaat dan kunnen hengsten wat heftiger reageren lijkt het.
Overigens hou ik mijn hengst op vreemd terrein wel pèrmanent in de gaten. Dat is ook voor zijn eigen bestwil. Er zijn mensen die het werkelijk presteren een merrie pal voor zijn neus te parkeren of erger nog als je stilstaat voor je neus te laten plassen in de bak. Dat is heel dom. Hij luistert heel goed en ik rij dan weg, maar ik vind het niet leuk dat het gebeurd en ik vraag me wel eens af waar iemand met zijn gedachten zit om dit te doen. Blijf je 1 à 2 meter uit de buurt dan is er namelijk niets aan de hand en het lijkt me dat je sowieso altijd rekening houdt met paarden in je omgeving. Dat is wel een extra verantwoordelijkheid denk ik waar je voor moet willen gaan bij de keuze voor een hengst. Je kan ze niet uit het oog verliezen.
Maar ik kan rustig met hem op pad en ook op buitenritten heb ik geen enkel probleem met hem. Niet als ik alleen ga en ook niet in een groepje.
Qua pension zijn er in de buurt best veel stallen die een hengst willen, maar het is wel heel prettig als er ervaring met hengsten is omdat je net wat consequenter moet kunnen optreden en als mensen zich vertrouwder voelen met een hengst krijgt hij ook een betere plek (lett. + fig.). Uit angst en onkunde reageren mensen nogal eens heftiger op een hengst dan nodig is. Ik zou erg kritisch zijn met waar je hem stalt.

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:47

ik denk dat als hij al hoog loopt dat t wel moet gaan, anders was hij nooit zover gekomen lijkt mij...en anders kan je hem altijd nog laten castereren, maar ik zou er voor gaan!!!!!!!!!!!

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:12

Ik kan je helaas geen tips geven want ik heb zelf weinig ervaring met hengsten.
Misschien wel overbodig om te vragen, maar ik begrijp dat je graag wedstrijden wilt gaan rijden.
Ben je zelf hoog genoeg geklasseerd om met een hengst te mogen starten?

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 23:15

Ik rijd op dit moment M2 dressuur.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:25

Mooi, dan is dat in elk geval geen belemmering
Ik meldde het maar even omdat ik iemand ken die in een soortgelijke situatie heeft gezeten (ook helemaal verliefd, uiteindelijk de hengst gekocht) en er daarna achter kwam dat ze het dier helemaal niet uit mocht brengen. Da's dan toch zuur......
In elk geval veel succes met je beslissing!

Lotti

Re: Hengsten op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:30

Hoi,

Wij hebben verschillende hengsten op stal staan en tenzij je echt een liefhebber bent en er helemaal voor wilt gaan kan ik je beter een ruin aanraden. Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) moet je echt een bepaald soort karakter hebben om met een hengst om te gaan.
Ik ga er zelf ook 1 kopen ,maar ik heb dan ook al met meer hengsten omgegaan en met meer hengsten gereden dan ik eigenlijk kan opnoemen.
Het enige voordeel van een hengst is de uitstraling (die je overgins bij een mooi getrainde ruin of merrie ook krijgt) en het karakter (wat ook het grootste nadeel kan zijn)
Verder willen inderdaad de meeste pensionhouders ze niet en zijn ze onberekenbaar op wedstrijd.Dit hangt van hengst tot hengst af maar het gros is dit.
Een hengst blijft met veel hormonen zitten en die kunnen opspelen op de raarste tijden en bijd e raarste gebeurtenissen.

enkele voorbeelden :
-een hengst van 8 jaar die zopas geruint is. Waarom? Het beest was doodbraaf op stal,in de piste,op de wei..je kon der een kind mee laten wegrijden en op wedstrijd gedroeg hij zich ook mooi . MAAR de eigenaresse ging in de loop van de tijd in het buitenland wedstrijden rijden en vanaf hij in een vreemde stal moest staan brak hij die letterlijk af.Nadat hij geruint was kwam dit niet meer voor.

-Een andere 7 jarige hengst. Ook goed te doen met andere paarden in de piste maar je kan hem niet longeren als er nog maar een ander paard in de buurt is. Dan overdoet hij zichzelf en staat hij gegarandeert mank.Ook op wedstrijd is hij moeilijk, maar niet zo dat het een monster is/

-een 18 jarige hengst. ook doodbraaf , kan iedereen mee rijden en doet niks als er andere paarden in de piste rijden (buiten ponies) maar hij brult wel verschrikkelijk als er een paard langskomt terwijl hij in de stal staat.Ook wil hij gewoon niet buiten rijden..je geraakt met hem niet het erf af.

-Een 4 jarige hengst die gewoon echt hengst was, zowel op stal als aan de hand (bijten,dreigen,zich groot en sterk maken en over het algemeen gewoon stout) bij het rijden was hij te doen maar je moest constant bij de les blijven of hij had je. En daar bedoel ik niet wegcrossen,bokken of steigeren mee.. ik bedoel dan dat hij gewoon ging stil staan en niet meer vooruit te krijgen was wat je ook deed. Naderhand heeft deze hengst een zeer correcte en "harde" ruiter gekregen en is dit weggegaan.

Om wat voorbeelden te noemen..zo zijn hengsten dus.Je moet echt een bepaald soort karakter hebben om met de doorsnee hengst om te gaan en je kan alleen maar bepalen of je dit hebt door met hengsten om te gaan. Nooit een hengst kopen als je nog nooit hengsten verzorgt/gereden hebt want dan weet je niet wat je overkomt.

-met een hengst tut je niet , die apprecieren het niet als je urenlang rond hun nek hangt.
-met een hengst moet je zeer correct zijn..niet te vergeten een degelijke ruiter.
-val je van een hengst, dan is het altijd je eigen fout.Moet je maar niet met een hengst rijden. Cru en oneerlijk maar waar.
-met een hengst werk je samen! je moet geven en nemen
-met een hengst ben je op je hoede.De hormonen kunnen altijd opspelen.
-je moet "hard" zijn met een hengst , je niet zomaar laten bijten (maar dat moet je bij elk paard) een hengst probeert echter veel meer uit
-je moet nog harder het dominante mannetje zijn dan bij merries of ruinen.
Zelfs al rij je hem jaren en is hij goed opgevoed een hengst kan op elk moment proberen terug de overhand te nemen.
-Met een hengst vind je moeilijker stalling.Niet alle pensions (de meeste zelfs niet) nemen een hengst aan.

je moet ook weten dat de hengst daar nu in zijn vertrouwde omgeving is , als je hem gaat verhuizen kan het rijden wel eens ineens een pak minder gaan

deze regeltjes gelden voor de doorsnee hengst.Tuurlijk zijn er veel bravere en ergere ook..ik neem een doorsnee hengst voor dit lijstje.

dus..ik zou zeggen , denk niet 10 maar 100 keer na, want je stuit op heel wat problemen.

je mag me altijd PM'en moest je willen

EDIT : ik denk trouwens niet (hier in belgie toch niet) dat je op een bepaald niveau geklasseerd moet zijn om een hengst uit te brengen. Ik ken een meisje uit de B met een hengst.En wat als je nooit eerder wedstrijden hebt gereden? Dus volgens mij is dat onzin..

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 23:54

Bedankt voor je informatie. Ik heb zelf al vaker hengsten gereden, ook een hengst die net zadelmak was. Op de stal waar mijn paarden staan hebben ze ook veel ervaring met hengsten, op dit moment staan er ook een aantal. Ik ben zeker concequent met paarden, NEE is echt NEE. Ik ben altijd op m'n hoede want ik heb al meer paarden gereden die uit het niets flink raar kunnen gaan doen. En ik ga er inderdaad nog heel goed over na denken

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:59

hoi dan moet het best wel kunnen.. het is gewoon zo het niet de eerste keer zou zijn dat mensen een hengst kopen om een hengst te hebben (zie dit zelfs bij volwassenen) en naderhand tegen de problemen botsen. als jij bereid bent de nadelen erbij te nemen en het ook prettig vind om met hengsten te werken (de juiste instelling hebt dus) dan zou het niet zo erg moeten zijn. Nadeel is wel dat je minderjarig bent en er (geloof mij , ik spreek uit ervaring) helemaal niet positief gereageert word op mensen onder de 18 met een hengst (zelfs niet echt op volwassenen met hengsten) dus je moet wel recht in je schoenen staan. Commentaar zal je krijgen en hij zal meer dan eens kwetsen ook.
Veel dingen over : het is onverantwoord enzo en kijk haar , die heeft een hengst onder haar kont voor de show.

Even weetje (weet je waarschijnlijk al hoor) hoe later een hengst gecastreerd word (weet niet hoe oud de joue is?) hoe meer risicos erbij komen te kijken en hoe minder kans dat het "probleem" eruit gaat.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:05

Als hij al op niveau loopt heeft hij waarschijnlijk al. wedstrijdervaring.Dus is hij al wat gewend.
Zelf heb je ervaring (M2).
Hij was braaf toen je hem reed.
Wat is het probleem?
Ruinen en merries kunnen ook raar doen op vreemd terrein hoor.
Het ligt er maar net aan hoe je de hengst behandeld.

Wij hebben meerdere hengsten.En ze zijn super braaf op concours.Ja de eerste wedstrijden zijn ze wat druk, maar dat is een ruin ook als die voor het eerst mee gaat.Je moet natuurlijk wel consequent zijn en blijven.Nee is nee.Maar als een hengst weet wat wel en niet mag, dan gedragen ze zich echt wel hoor.Als ze maar weten dat jij de baas bent.Maar dat geld voor elk paard.Mensen maken er vaak een drama van omdat het een hengst is, maar die moet je niet anders gaan behandelen.Daar worden ze juist lastig van.Stop een hengst niet in een hoekje maar behandel hem als elk ander paard.

Bij ons staan de hengsten op stal naast en tussen de merries en ruinen.Niks aan de hand.Als we een hengst apart zetten en hij komt dan in de bak tussen de andere paarden, dan beleef je wat.Onze hengsten staan ook gewoon buiten.Natuurlijk wel in eigen stukjes land maar wel tussen de andere paarden.We hebben het lint wel extra hoog en een tussenlint, maar er is niks aan de hand.Ze doen helemaal niks.Dit soort dingen zijn natuurlijk wel heel erg afhankelijk van de stal waar je staat.Er zijn stallen waar ze liever geen hengst in pension hebben.

Mijn mening is dat mijn hengsten makkelijker in de omgang zijn dan de merries en ruinen.Ze zijn heel aanhankelijk en heel betrouwbaar en braaf .Zowel thuis als op concours.Maar dat is natuurlijk wel de opvoeding.

Besef wel dat jij degene bent die op een hengst zit.Hoe vervelend het ook is er is niemand op concours die daar rekening mee houdt.Uit eigen ervaring weet ik dat mensen langs je heen scheuren, een merrie recht voor je neus op de rem zetten en noem maar op.Mensen hebben vaak niet eens door dat er ook wel eens een hengst tussen kan lopen.Jij moet dus wel goed opletten op concours, want de andere ruiters doen dit niet.Maar als je hengst braaf is dan lukt dat heus wel.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:16

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:26

Mijn hengstje is 4 jaar een half jaar onder het zadel en word gereden door zijn 8-jarige ruitertje. Vorige week zaterdag zijn we voor het eerst ergens anders wezen rijden in een grote binnenbak met een ander paard erin. Niks geen problemen. Geen gegil, geen gedram. Alleen een beetje lollig neit zo gek aangezien het de eerste keer emt rijden op vreemd terrein was. Op de keuringen hetzelfde bijna geen gebrul.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:32

Remember schreef:

Ik ook niet, maar bij mij op les rijd er ook een met een hengst en je verneemt er weinig van dat hij hengst is. Mijn ervaring is dat diemensen die het paard hengsthouden veelal de reden hebben dat hij mooier in de spieren zit en meer "toont" dan een ruin, een ander wil hem niet laten ruinen omdat hij als hengst bijv. al niet super vooruit te branden is en ze bang zijn dat hij nog "slomer" in zijn gedrag wordt bij het afruinen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:55

chelsea82 schreef:
Wat is het probleem?
Ruinen en merries kunnen ook raar doen op vreemd terrein hoor.

Ja zeker. Alleen als je bijvoorbeeld tijdens het losrijden van je ruin of merrie afstuitert, dan geeft dat in het algemeen geen ernstige problemen.

Ik zou er echt niet aan moeten denken dat ik met een hengstige merrie aan het rijden ben en iemand in dezelfde baan van zijn hengst afstuitert en er dus een hengst los door de baan loopt...

Ik heb helemaal niets tegen hengsten, hoor! Wel vind ik dat op een hengst een prof thuis hoort. En als de instructeur van TS het kopen van deze hengst afraadt, dan denk ik dat hij niet genoeg vertrouwen heeft in de combi TS <---> hengst. Ik zou dan toch kiezen voor een ander paard of laten ruinen. Niet aanvallend bedoeld tegenover TS hoor! Helemaal niet zelfs, maar er zijn nu eenmaal weinig mensen echt geschikt voor het rijden van hengsten.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:58

Even offtopic vraagje: Mag je met een hengst niet gewoon starten op wedstrijd? Zijn daar bepaalde regels voor? (gezien de opmerking van Oscar) Mag ook via pb.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:00

ik ben ook verliefd op een hengst..

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:12

je moet gewoon rijden rijden rijden zodat je hengst niets kan doen , normaal is er dan helemaal geen probleem

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:33

volgens mij moet je L1+1 zijn om een hengst te mogen starten? of is dat tegenwoordig al M1+1?

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:40

het is L2+1 RUBYWHITE

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:51

L dressuur+winstpunten of L springen met winstpunten ..dat heb je nodig om te kunnen starten met een hengst...
zelf ga ik ook dit jaar ook van start met een van onze hengsten..en tuurlijk blijft er altijd opletten met hengsten als je je op een terrein begeeft waar meerdere paarden lopen..altijd goed allert blijven en de situatie steeds goed bekijken..vind het zelf een echte uitdaging om te gaan starten met een hengst ...veel oefenen tussen andere paarden is een must voordat je eraan begint..en laten we eerlijk wezen niet elke hengst is hetzelfde de een is makkelijker in de buurt van andere paarden dan de ander!