wanneer "past" een zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

wanneer "past" een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-06 19:51

Ik snap dat een zadel natuurlijk pas echt goed ligt wanneer de zadel-pas-meneer dat gezegd heeft, maar!

Hoe kun je nou zelf zien of een zadel goed ligt op een paarden rug?

Ik benieuwd!

(Ik heb trouwens niks aan reacties als; "Ga nou niet zelf aan het prutsen" en dat doort dingen, want daar is dit topic ook echt niet voor bedoeld )

:j


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:58

Dat het middelpunt van het zadel [middelste stuk van het zitvlak] evenwijdig loopt met de voorboom en de lepel.
Genoeg ruimte tussen de schoft en de voorboom.
Dat de "wrong" goed aansluit op het paard.

En ik ben vast heel erg veel vergeten maar dit is het enige wat bij mij opkomt.

Live,LOve,'ndLaugh

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re: wanneer "past" een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:02

drowning schreef:
Ik snap dat een zadel natuurlijk pas echt goed ligt wanneer de zadel-pas-meneer dat gezegd heeft, maar!

Hoe kun je nou zelf zien of een zadel goed ligt op een paarden rug?

Ik benieuwd!


(Ik heb trouwens niks aan reacties als; "Ga nou niet zelf aan het prutsen" en dat doort dingen, want daar is dit topic ook echt niet voor bedoeld )


Maar als je het echt zeker wilt weten kun je misschien toch het beste even de zadelmaker erbij halen.

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-06 20:07

Ik zei al dat ik dat wel snapte, en dat ik aan dit soort reacties niks had..

@ Margon; Bedankt alvast Ben benieuwd naar meer

:j

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:29

Het zadel moet aan de achterkant ook goed aansluiten op de rug, niet klapperen enzo. Er moet nog ruimte zijn boven de schoft. Om te kijken of het niet verkeerd duwt kun je het zadel zonder dekje op het paard leggen en stevig duwen. Als het dan verkeerd ligt, voelt het paard dat en de meeste paarden reageren daarop. Het past zegmaar goed als het nergens drukt, overal goed aansluit en ruimte bij de schoft laat.

Melisjee

Berichten: 8755
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:32

het zadel mag egt NIET klapperen, moet natuurlijk gooed aansluiten en er mpet idd ruimte zij boven de schoft

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:00

Er zijn tien punten waarop een zadel op een stilstaand (!) paard moet voldoen wil het 'passend' zijn. Daarnaast is het belangrijk om het zadel op een bewegend paard te beoordelen. Daarbij is het onder andere belangrijk dat het zadel niet naar voren of naar achteren schuift en niet opwipt tijdens het draven. Ook als er een ruiter op het zadel gaat zitten moet er nog genoeg ruimte boven en naast de schoft zijn. DE kamer moet breed genoeg zijn voor de ruggewervels, ook als van het paard lengtebuiging wordt verwacht, zoals in een wending.

Voor de tien punten kun je kijken op http://www.ny-international.nl/zadelpassen.htm

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:05

Aanvulling: ook de ruiter moet goed in het zadel passen. De zweetbladen moeten lang genoeg zijn en de zitting mag niet te groot of te klein zijn. De beugelophanging kan het beste onder het diepste punt van de zitting bevestigd zijn (is helaas maar bij weinig zadels zo). Dan zit de ruiter gemakkelijk in de klassieke zit (enkels, heupen en schouders op een vertikale lijn) en dus in balans.

Een zadel is ook voor ruiters heel persoonlijk: wat voor een vriend/vriendin een perfect zadel is, hoeft voor jou geen goed zadel te zijn. Iedere ruiter is verschillend.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: wanneer "past" een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:12

een zadel moet in balans liggen..dus diepste punt in het midden
stijgbeugels moeten recht naar beneden hangen evenwijdig aan het zweet blad
verder moet de schouder vrij liggen
(de punt van de schouder mag het zadel in beweging niet raken)
de schoft mag niet worden afgeknepen
zweet bladen moeten mooi en evenwijdig de contouren van het paard volgen en mogen nergens knellen
het zadel mag niet te groot zijn (te veel inch) zodat het op de lendenen/ nieren drukt

het zadel moet absoluut recht zijn
de boom moet rechtgericht zijn
de kussen mogen niet ongelijk gevuld zijn (de 1 dikker dan de ander)
er mogen geen bobbels of kuilen of andere onregelmatig heden in de vulling zitten
de vulling mag niet te zacht zijn en niet te hard

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:21

Alsje gaat longeren zonder sjabrakje er onder en de kussens die onder je zadel zitten terug ziet in de de zweetbleken van je paard. Dat weet je dat je zadel overal aan sluit.

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-06 23:29

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik van leren

:j

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:53


##



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers