gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:02

Regelmatig zie ik topic's voorbijkomen over het gewicht van paarden. Daarbij wordt dan steevast verwezen naar meetmethodes waarvan er verschillende hier en daar op het net te vinden zijn. (Verschillende formules die overigens allemaal verschillende resultaten geven) of meetlinten.
Leuke, interessante links,tips ? Nee ! Eerder gevaarlijk en misleidend. Je denkt iets te weten, handelt wellicht daarnaar, maar weet in feite niets.

Het gewicht van een paard is afhankelijk van tientallen faktoren. Een aantal eenvoudige die iedereen zal begrijpen: ras, type binnen een ras, leeftijd, conditie, bouw, longinhoud (!) enz. enz. Een vaste formule is dus per definitie al ondeugdelijk.
Laten we, bovenstaande allemaal nog even buiten beschouwing gelaten, het volgende voor iedereen te begrijpen voorbeeld nemen.

We nemen een normaal paard, van zeg 500 kg. in normale conditie en laten hier één van de meetformule's op los. Bij deze formule's wordt steevast gebruik gemaakt van lengte, borstomvang en een bepaalde berekeningsfaktor.

We nemen vervolgens even aan dat de formule het juiste gewicht aangeeft, (of passen de formule aan aan het juiste gewicht)
Vervolgens laten we ditzelfde paard 100 kg afvallen, dan wel 100 kg in gewicht toenemen.
De lengte zal in beide gevallen hoegenaamd niet veranderen terwijl ook de rekenfaktor een vast getal is !
Het verschil van 200 kg (!) zal dus moeten blijken uit de gewijzigde borstomvang (!) echter, deze wordt gemeten op een plek waar de vetreserves nu juist (hoegenaamd) NIET aangelegd worden.
(De plekken om vet te kunnen voelen/lokaliseren zijn: nek, ribben, achterhand en achter de voorbenen)

De borstomvang is het enige meetpunt dat in dit voorbeeld licht zal wijzigen, maar zeker niet in die mate dat dit in dit correspondeert met het gewichtsverschil/vetgehalte.

Ik hoop hiermee aan te tonen dat, welke (lint)meetmethode dan ook, per definitie niet kan kloppen. Wanneer dit in een individuele situatie wel het geval is, dan berust dit op niets meer en niets minder dan toeval.

Hou je zelf dus niet voor de gek. Wil je het gewicht van je paard weten (belangrijk !) laat hem/haar dan, waar dan ook, wegen !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:44

Op slot voor overleg omdat i niet weet waar het moet staan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:57

VMR ---> PP

Eirikur

Re: gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:02

@ Runningkawa: heb je de link gezien die de TS in haar onderschrift geeft? Nog even afgezien van of het waar is, wat best zou kunnen, voor mij is dit ordinaire sluikreclame.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:04

Ben het absoluut met je eens lageveld! Ik ben zelf al eens grof de fout in gegaan met zo'n meetlint. Gelukkig (nou ja, gelukkig) moest ik met Kevin een week daarna naar Utrecht en hebben we hem daar even gewogen, ik weet niet meer hoeveel het scheelde maar het was meer dan bijvoorbeeld de 200kg die jij aangeeft, het scheelde echt een giga hoeveelheid, heb dat meetlint direkt weggedonderd.

Ik kan iedereen dan ook alleen maar écht wegen aanraden als je zeker wil zijn. Wegen hoeft niet speciaal bij een bedrijf wat een paardenweegschaal heeft, je kan ook even langs de weegbrug met je paard

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:07

EricPrast schreef:
@ Runningkawa: heb je de link gezien die de TS in haar onderschrift geeft?

Sexchange gedaan lageveld? (geintje )

Lageveld mag dan zelf een paardenweegschaal hebben maar HIJ geeft deze waarschuwing over de meetlinten terecht. Ik vind dit geen reclame.
lageveld schreef:
Wil je het gewicht van je paard weten (belangrijk !) laat hem/haar dan, waar dan ook, wegen !

waar dan ook, bijvoorbeeld zoals ik al zei, ga eens langs een weegbrug

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:11

Dit topic was naar aanleiding van een ander topic volgens mij. Het staat alleen niet in de eerste post, maar het heeft dus niks met reclame te maken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:13

manzano, heb jij misschien de link naar dat andere topic?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:14

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:14

Thanks! ik ga meteen lezen.

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:19

Ik heb ff op de betreffende website gekeken en daar wordt gesteld:
"de weegbrug van de gemeentewerf is te onnauwkeurig" of in ieder geval iets dat daarop neerkomt.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:21

Eric.....dat lijkt me ergens ook vrij logisch...die is er niet voor gemaakt. Daar kijken ze niet echt op een kilo nauwkeurig. Maar het gaat toch om dit topic, niet om die website!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:24

Apart, dan is de weegschaal in Utrecht dus ook niet goed? Die gaf nl. het zelfde aan als de weegbrug bij de sloperij waar ik mijn kerel een week later op heb gewogen.
Het is in ieder geval altijd nauwkeuriger dan een meetlint in mijn ogen.

Die website die genoemd wordt, ik heb die formule nog niet echt geprobeerd (is neem ik aan de zelfde formule als lageveld hier noemt en als die in het andere topic wordt genoemd) ik zou best willen weten of daar ook zo'n groot verschil in zit als met de meetlinten. Ik heb alleen geen weegbrug in de buurt en Utrecht is nu ook een tikkie te ver voor mij (woon inmiddels aan de andere kant van Nederland )

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:27

Het ligt er maar net aan wat voor weegbrug je treft.... sommige zijn nauwkeuriger dan de andere. Maar deze stelling staat totaal niet in het topic, dus lijkt me niet erg relevant. De website is wél bedoeld ter reclame, dus zo'n tekst is al weer heel anders.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:32

manzano schreef:
De website is wél bedoeld ter reclame, dus zo'n tekst is al weer heel anders.

Daar heb jij weer gelijk in!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:37

Ik heb Dennis op mijn werk een keer op een ge-eikte weegschaal gezet(10 cm hoog, en 1x1m groot, bedoelt om vaten te wegen, maar een shetlander past er ook makkelijk op .
Dennis weegt in sport conditie 180 kg, normaal dus ff meer. Vanuit dat oogpunt schat ik mijn andere pony's(die ik allemaal voor 300 ontworm, dan kunnen er makkelijk 2 pony's uit 1 spuit). Dennis doe ik vaak voor 250 zodat ik een restje voor de veulens die ik heb lopen over heb.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:43

Het gaat hier toch niet over zijn website?

Ik vind het trouwens juist goed dat Lageveld hierover informeert. Ik ben het namelijk met hem eens dat een meetlint of rekenformule niet nauwkeurig is.

Het front wordt niet in de berekening meegenomen en het maakt nogal uit of je paard een groot front heeft (zoals een Fries) of een minder imposant front (een iele hertehals). Maar dat is al genoemd: per ras (en geslacht) verschillend.

Het gezegde Meten is Weten geldt hier niet. In het geval van lichaamsgewicht van paarden kun je beter stellen: Wegen is Weten.

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:55

Sinds ik gehoord heb van een grote pensionstal die eigendom is van een vriendin van mijn stalgenoot, die alle paarden gewogen hebben en daarna alles met een meetlint hebben nagemeten, wat goed klopte, geloof ik dat het meetlint voor ontwormen enzo exact genoeg is. Misschien niet tot op de kilo, maar daar heb je met een wormenkuur toch niets aan.

Overigens vind ik dit ook onder reclame vallen. Jij bent leverancier van een bepaalde dienst die je hier uitgebreid staat te promoten, en "concurrentie" wordt afgekraakt. Niet zo netjes...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:04

Ik zou dat niet afkraken willen noemen maar aanzetten tot nadenken.
Ik heb het zelf meegemaakt, ik heb het dus niet over enkele kilo's maar echt over een verschil van honderden kilo's en mijn paard was niet de enige waarbij er zo'n giga verschil in zat.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:14

Ik heb het destijds ook eens met een formule (van de site van een DA) uitgerekend en er was 10 kg verschil met de weegschaal op de paardenkliniek.

Een beetje ervaren paarden DA kan het overigens ook heel aardig inschatten. Dus gewoon ff vragen als ie komt enten, dan weet je voor een wormenkuur echt wel genoeg.

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:49

Tanja, als een pensionstal met 100 paarden op dezelfde dag weegt en het meetlint gebruikt, en de getallen komen overeen, dan is de nauwkeurigheid echt wel goed...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:04

Totaal tegengestelde reactie van mijn kant op het bericht van Miran hierboven:

Wij hebben vorig jaar meegewerkt aan een stageopdracht waar meetlinten van wormkuurleveranciers getest werden. 32 Paarden op de weegschaal en (zeer!!!) grote afwijkingen geconstateerd.

Ik zou dus absoluut NIET op meetlintjes vertrouwen, maar absoluut voor wegen pleiten!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:22

Miran, het zal ongetwijfelt zo zijn dat het bij jullie wel klopte maar bij mijn paard zat er dus echt een verschil in van enkele honderden kilo's, ik spreek dus alleen uit eigen ervaring en beweer niet dat wat jij zegt niet waar is. Ik zeg enkeld dat ik het met deze:

Miran schreef:
Jij bent leverancier van een bepaalde dienst die je hier uitgebreid staat te promoten, en "concurrentie" wordt afgekraakt. Niet zo netjes...

opmerking van jou dus niet eens ben. Ik vind het gewoon geen afkraken maar aanzetten tot nadenken.
Zoals je kan lezen in mijn bericht was het verschil niet alleen bij mijn paard zo groot, er waren er rond de 20 meen ik mij te herinneren waar een onacceptabel verschil in zat, naar boven én naar beneden.

Gezien de reactie van Sonja zijn er echt een hoop mensen die het zelfde hebben ervaren als ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:41

Ja en echt niet een paar tientallen kilo's verschil, maar bij eentje stomweg 175 kilo. Dat vind ik geen afrondingsverschilletje meer...

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:35

Tja, bij die zeer grote pensionstal, overigens niet bij ons, klopte het dus wel. Misschien afhankelijk van welk meetlint je gebruikt?

Tanja, zolang die link eronder staat vind ik stomweg reclame. Maakt niet uit wat ik van het onderwerp vind, dit vind ik logisch onder Diensten aangeboden...