Brabants Dagblad

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Yorghos

Brabants Dagblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 15:26

hoi, ik hoorde dat ik in de krant sta, ik was geinterviewd over de tinkerkeuring afgelopen weekend in Almkerk.
Is hier op bokt misschien iemand uit die buurt die het artikeltje naar mij kan opsturen? Ik zou het erg leuk vinden om dat te bewaren.
Het staat in het regionieuws van Land van Heusden en Altena.
Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 15:42

Dit vond ik op internet:

Ze zijn zo lekker koel in het koppie'
Maandag 29 april 2002 - Het bonte paard Irish Cob, in Nederland ook wel bekend onder de 'scheldnaam' tinker, rukt snel op in populariteit. In Almkerk werd zaterdag een open stamboekkeuring gehouden.

De Irish Cob-hengst Julius RP staat ongeduldig te wachten tot hij in de ring mag. Als hij buiten de manege een ander paard hoort, gooit het zwartbonte beest enthousiast zijn hoofd omhoog en laat een hartstochtelijk gehinnik horen. Ongeduldig draait hij om zijn baasje heen, Peter Pieters uit Belgi├ź. "Ik wil er mee fokken", verklaart Pieters zijn aanwezigheid op de keuring bij hippisch centrum De Oldershof in Almkerk. "Als hij hier goedgekeurd wordt, kan ik stamboekpapieren aanvragen." Zo'n twintig Zuid-Nederlandse en Belgische baasjes van bonte paarden kwamen zaterdag naar het hippisch centrum van de familie Leunissen in Almkerk om te laten beoordelen of hun paard een echte Irish Cob is. "Dit is een open stamboekkeuring", licht ringmeester Wim Heijkoop toe. "We kijken of de paarden aan de raskenmerken voldoen. Irish Cob-paarden hebben een jong stamboek. Ze worden pas sinds twee jaar geregistreerd. In Nederland zijn we pas een half jaar bezig."

Fanaat
Jeanette Leunissen, eigenaar van De Oldershof, is blij met de keuring op haar hippisch centrum. Ze is naar eigen zeggen een 'echte Cob-fanaat'. "Ik heb er zelf zeven", meldt ze trots. Vandaag wil ze een van haar ruinen laten keuren, maar ze vreest het ergste. "Ik denk dat zijn hoofd te lang is." Het kleine, gedrongen Irish Cob-paard komt oorspronkelijk uit Ierland. Daar had het werkpaard lange tijd een minderwaardige status. In Nederland wordt het gespierde ras ook wel tinker genoemd. "Dat betekent schooierpaard en is eigenlijk een scheldnaam", vertelt Marijke Heijkoop, echtgenote van de ringmeester en voorzitter van de Irish Cob Society in Nederland. "Deze paarden zijn rustig en stabiel van karakter", verklaart Linda van Duijn uit Eindhoven haar voorkeur voor het ras. "Ze zijn lekker koel in het koppie. Ik hoef niks anders meer." Ze is vandaag naar Almkerk gekomen om haar 6-jarige ruin, Kai, te laten keuren. Of dat lukt, maakt haar niet eens zo veel uit. "Ik kan er toch niet mee fokken, omdat het een ruin is. Ik heb hem alleen voor het plezier. Lekker buiten rijden, met een westernzadel. Maar zo'n dag als deze is gewoon gezellig." Kai wordt door de keurmeesters, die net van een Ierse kenner een lesje hebben gehad waarin verteld werd waar ze bij dit ras op moeten letten, nauwkeurig geïnspecteerd. Op bevlekking, gebit, gang. Kai krijgt de opmerking 'nice type' en blijkt te voldoen aan alle eisen van de Irish Cob.

http://www.brabantsdagblad.nl/CDA/regio ... 5_,00.html

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie