spuiten van gewassen - gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

spuiten van gewassen - gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 14:53

Het land achter ons is in het bezit van een 'bouwboer' die daar afwisselend verschillende gewassen op verbouwd. Hij gaat regelmatig met sproeiers over het land heen om er van alles en nog wat te besproeien. Nou had ik me al eens eerder afgevraagd of dat geen gevaar op kon leveren voor mijn paardjes die bij ons regelmatig buiten staan en gras eten. Er is mij toen verteld dat die machines heel goed afgesteld staan, altijd ruim van de omliggende sloten afblijven etc dus dat die stoffen alleen komen op de plaats waar het moet.

Nou wil het probleem dat onze fruitbomen rare trekjes gaan vertonen. Het blad begint vanaf de buitenkant zwart te worden alsof het verbrand is. Binnenkort komt een bomenexpert kijken of het een ziekte is maar uit het telefoongesprek dat we hebben gehad bleek dat het ook heel goed van het spuiten kan komen.

Zijn er onder de bokkers mensen die verstand hebben van die spuitmachines en me kunnen vertellen wat wel en niet kan. En waar ik aan moet denken als ik met de buurman (de spuiter) ga praten. Overigens doe ik dat laatste pas als ik de mogelijkheid van een ziekte heb uitgesloten. In de tussentijd hou ik mijn paarjes maar even binnen Verdrietig

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 16:20

Tegenwoordig zijn er behoorlijk strenge eisen wat spuiten aangaat. Maar ja er zijn nog zat boertje die nog wat 'in de kast' hebben liggen en weggooien ies zuund Knipoog .

Als je hem ziet spuiten kun je altijd vragen wat hij gebruikt en opzoeken wat er precies inzit. Je kunt ook nadat hij gespoten heeft een bodemmonster nemen en bewaren.

Dat bruine van je fruitbomen kan ook van de late nachtvorst komen.

Maar met de paarden zou ik ook wel voorzichtig zijn.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-02 16:52

Sugarmiss schreef:
Dat bruine van je fruitbomen kan ook van de late nachtvorst komen.


Het is niet bruin, het is gewoon 'verkoold', zwart geblakerd als het ware. Bij sommige bladeren alleen aan de rand, bij sommige het gehele blad

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:03

Sommige boeren nemen het helaas er niet zo nauw mee. Sommige giffen zijn wel slecht voor paarden wanneer ze het via het gras binnenkrijgen. Wanneer het hard waait tijdens het spuiten kan het gif gemakkelijk jouw kant opwaaien.
Misschien levert praten iets op bij hem, anders kan je het altijd bij de algemene inspectiedienst, afdeling spuiten gewassen navragen. Zij kunnen door een monster te nemen vaststellen of en wat voor gif in de grond zit.