Wat voor verlichting is te paard verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Wat voor verlichting is te paard verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 08:30

Ik rij zelf altijd alleen met een reflecterend hes en een rood-gele armlamp. Maar laatst zei iemand tegen mij dat je ook van die gele dingen met reflectoren om de benen van je paard moet doen en een lampje in zijn staart. Is dat waar?


Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 08:39

JA , je moet een lampje hebben, een hesje, en van de reflecterende (soort) bandaga`s..
EN ik heb ook nog een reflecterend deken!! Haha!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:08

Je hebt ook van die beugel blokjes, met lampjes eraan en je hebt ze ook met reflectie materiaal.
Als je een hesje aan hebt, waarvan je dus ook vanaf achteren gezien kan worden, zie ik de reden van een lampje of iets dergelijks in de staart niet?
Zo word je nog een wandelende lantaarnpaal Haha! Maarja dan ben je wel goed zichtbaar hihi.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:10

verplichtig is geloof ik enkel een lamp dat roodlicht naar achter schijnt en wit licht naar voren verder is er dacht ik niets verplachtig.
zelf heb ik alles verlicht want je kan niet voorzichtig genoeg zijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:20

Nimber schreef:
verplichtig is geloof ik enkel een lamp dat roodlicht naar achter schijnt en wit licht naar voren verder is er dacht ik niets verplachtig.
zelf heb ik alles verlicht want je kan niet voorzichtig genoeg zijn


Dat dacht ik ook al....ik rij nooit in het donker dus ja.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:38

Ik heb toevallig het leerboek ruiterbewijs voor me liggen.
Citaat:
Ruiters en geleiders van rij- of trekdieren moeten bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht een lantaarn meevoeren die naar voren wit of geel licht en naar achteren rood licht moet uitstralen.


Toelichting :

Citaat:
Onder "nacht" wordt verstaan, de periode gelegen tussen zonsondergang en zonsopgang. Deze tijden staan b.v. in de krant.


Nogal ouderwets dus. En voor de veiligheid zou ik mijn paard ook maar behangen als een kerstboom.
Ik reed een keer naar de stal toen ik onderweg een ruiter tegenkwam die alleen zelf een licht meevoerde. Omdat dat licht dan op een hoogte van 2 meter zat, schatte ik de afstand helemaal verkeerd in. Gelukkig reed ik voorzichtig, maar schrok toch wel even toen plotseling een paard opdoemde in mijn schijnwerpers. Ze was dus veel dichterbij dan ik dacht.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:42

Op maandagavond rijd ik met Babet altijd in de manegeles mee, en dat betekend dat in ong. vijf minuten door het donker moet rijden, om bij de manege te komen. Ook al zijn we maar vijf minuten onderweg, ik zie eruit als een kerstboom, en Babet ook.

- Babet heeft vier reflecterende bandages om
- Ik heb reflecterende ringen om mijn laarzen
- Ik heb een reflecterend hesje over mijn jas
- Ik heb een lichtje om beide armen
- Als ik terugrijd, heeft Babet zelfs nog een fluoriserend gele uitrijddeken om

Tja, is allemaal misschien een beetje overdone, maar ik wil niet dat er iets gebeurd. Moet er niet aan denken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloodymary, Jos_1 en 136 bezoekers