Vraag Waarom is een muildier muilezel altijd onvruchtbaar ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

Vraag Waarom is een muildier muilezel altijd onvruchtbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 23:14

Zie bovenstaande.

Vroeg me eigenlijk af hoe dat dat kan.
Wel weet ik dat als een koe een tweeling krijgt en 1 is een stier en de andere is een koetje. Dat dat koetje een kween is als ik het goed zeg en ook onvruchtbaar is.

Is dat met meer dieren zo?
En hoe komt dat?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:22

Omdat het aantal chromosomen oneven is.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:45

Margreet schreef:

Het aantal gromosomen van paard en ezel zijn ongelijk (62 om 64, dacht ik), dat bedoel je toch, Margreet?

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:05

OK zijn Is dat met alle dieren zo dan. Weet iemand missschien waar er meer info over staat en of er meer dieren/ kruisingen zijn waar dat zo bij is.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:12

Is bij alle soortkruisingen zo.

Een soort is waar vruchtbare nakomelingen uit voorkomen. Verschillende rassen vallen binnen een soort, dus is ook vruchtbaar.

Verschillende soorten kan wel een nakomeling uit komen(als ze een beetje op elkaar lijken), maar die zijn niet vruchtbaar...en dat heeft te maken met de chromosomen.

Ik weet dit uit mijn biologielessen van het eindexamen jaar, Maar misschien kun je het vinden in genetica/biologie boeken?

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 11:19

Tjah en die heb ik dus niet meer is al effe geleden dat ik voor het l;aatst biologie heb gehad geloof ik al 4 of 5 jaar inmiddels.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:07

ikke schreef:
Margreet schreef:

Het aantal gromosomen van paard en ezel zijn ongelijk (62 om 64, dacht ik), dat bedoel je toch, Margreet?

Ja, en het eindresultaat van zo'n kruising is dus oneven (63), dus niet deelbaar --> onvruchtbaar.

trisca

Re: Vraag Waarom is een muildier muilezel altijd onvruchtbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:14

even aanvulling op Magreet:
zoals genoemd hebben paarden 64 (32 paren) en ezels 62( 31 paren) chromosomen. Geslachtscellen (eicellen en zaadcellen) hebben altijd de helft van het aantal chromosomen, omdat de paren opgesplitst worden. De geslachtscellen van paarden hebben dus 32 chromosomen en die van ezels 31.

Bij de bevruchting zullen normaal gesproken de homologe (overeenkomstige) chromosomen van ei- en zaadcel weer een paar vormen, maar in het geval van een kruising tussen paard en ezel ontstaat er een cel met een oneven aantal chromosomen (namelijk 32 + 31 = 63) en blijft er dus 1 ongepaard chromosoom over. Dit geeft in dit geval blijkbaar geen problemen voor de levensvatbaarheid van de nakomelingen, want er lijkt op het eerste gezicht niks mis met een muilezel of muildier. De problemen treden pas op bij het produceren van geslachtscellen. Hierbij worden immers de chromosomenparen weer opgesplitst, maar omdat er een ongepaard chromosoom aanwezig is zullen de geslachtscellen tijdens de delingsprocedure (de meiose) óf een chromosoom teveel óf juist een chromosoom te weinig ontvangen. En dit geeft wel problemen, want uit zulke geslachtscellen kan geen levensvatbaar embryo ontstaan

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:36

Citaat:
Paarden en ezels staan ook nog evolutief dicht bij elkaar (moeder ezel x vader paard => muilezel, moeder paard x vader ezel => muildier; muilezel en muildier zijn in regel steriel, maar uitzonderlijk is het vrouwelijk muildier vruchtbaar).

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:07

Alane schreef:
Citaat:
Paarden en ezels staan ook nog evolutief dicht bij elkaar (moeder ezel x vader paard => muilezel, moeder paard x vader ezel => muildier; muilezel en muildier zijn in regel steriel, maar uitzonderlijk is het vrouwelijk muildier vruchtbaar).

Hoe kan een vrouwelijk muildier dan wel vruchtbaar zijn als de chromosomen niet overeen komen?
Of stel ik nu domme vragen?

zoals genoemd hebben paarden 64 (32 paren) en ezels 62( 31 paren) chromosomen. Geslachtscellen (eicellen en zaadcellen) hebben altijd de helft van het aantal chromosomen, omdat de paren opgesplitst worden. De geslachtscellen van paarden hebben dus 32 chromosomen en die van ezels 31.

Als het aantal chromosomen van een paard 32 paren is en ezel 31 paren, is dat samen 32+31= 63 paren chromosomen.
Dat geld denk ik dan ook voor een vrouwelijke muildier. Geld en ook voor een mannelijk muildier.

Of ben ik nu heel blond

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:14

geen idee... hoe dat met de chromosomen zit...
Toevallig was er van de week een stukje op tv over muilezels en muildieren en onvruchtbaarheid.... daar werd verteld dat een muildier niet altijd onvruchtbaar is.....
en dit wordt dus ook verteld op www.....

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:25

Tjah ik heb het niet gezien. Maar ik dacht daar zo ineens aan. Dacht misschien kunnen mensen hier op bokt mij wel een antwoord geven.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:29

Het is idd zo dat kruisingen niet altijd onvruchtbaar zijn, maar het komt wel zelden voor dat er nakomelingen komen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:34

het zijn niet 63 paren, maar 63 chromosomen dus 31,5 paren
van het paard komen 32 chromosomen( van elk paar1) en van de ezel 31. Dat zijn samen 63 chromosomen.

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:12

Paren/ chromosomen Haha weet soms niet hoe het zit. Snap er eigenlijk helemaal niks van. Wie heeft het verlossende antw?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:45

muildier X zebra.... geeft toch aan dat een muildier een veulen kan krijgen...
Afbeelding

oud bokt ondewerp: waar verteld wordt dat ook een muilezel merrie een veulen kan krijgen...
viewtopic.php?t=84231

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:03

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:14

Kom zeg, je mag er zelf ook wel wat voor doen hoor. Probeer Google eens zou ik zeggen....