Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bonny4life schreef:mijn mening is!!
ik zou het niet doen,
wij hebben laatst een haflinger gekocht die werd natuurlijk bekapt omdat ze zogenaamd op eieren zou lopen... maar wij vinden dat ze dat nu juist doet, de hoeven zijn gewoon veel te kort! en ze loopt puur op de straal, je ziet dat het haar pijn doet, wij gaan nu gewoon langzaamaan weer over op normaal, ik zou er niet voor kiezen!
Wendy schreef:Daar gaan we weer.
Wat je ook doet, natuurlijk bekappen of niet, het is altijd verstandig om je te verdiepen in het hoe en wat van een hoef.
Vonnie84 schreef:
Vonnie84 schreef:
Jol1 schreef:Bij ons is zo'n smid langs geweest die natuurlijk bekapt. Hij kwam om hoefschoenen op te meten. Volgens hem waren de schoenen niet nodig omdat de hoeven nog lang genoeg waren. Als hij zou bekappen zou hij er zelfs achter nog een centimeter vanaf halen. Nu leek me dat al niets, dus daar ben ik niet aan begonnen. Een week later kon ons paard door haar korte hoeven niet eens meer behoorlijk lopen. Van ellende heb ik zelf maar een paar standaard hoefschoenen gekocht, zodat ze toch nog de stal uit kon. Ik heb dus totaal geen vertrouwen meer in zo'n "smid".
Toydoll schreef:En wat je ook doet, zoek een goede hoefsmid, in beide 'stromingen' zitten hele goede en hele slechte!
En dan zul je zien, de hele goede 'gewone' hoefsmeden en de hele goede natuurlijk bekappers denken aardig hetzelfde
Overigens, met het op eieren lopen, dat duurt een tijdje voor dat geneest, dat is (helaas) niet van de ene op de andere dag over.
Als jij de hoefwand lang houd (of er ijzers onder plaatst) loopt het dier misschien niet meer op eireren, maar het echte probleem (een zwakke witte lijn) maak je alleen maar erger.
Problemen kan je veel beter bij de oorzaak aanpakken, en niet alleen de symptonen bestrijden!
birgit_evita schreef:natuurlijk hoefbekappen schijnt goed te zijn voor hoefbevangen paarden...mijn paard is hoefbevangen en we zitten eraan te denken haar natuurlijk te laten bekappen..heeft iemand anders dit ook gedaan vanwege de hoefbevangenheid? zoja ging het beter?
Vonnie84 schreef:
KiWiKo schreef:natuurlijk bekappen is heel best.......... maar laat altijd een goede rijksgediplomeerde smid je werk nakijken.
Jol1 schreef:Toydoll, misschien ligt het aan mij, maar ik kan je verhaal toch niet helemaal volgen. Ons paard heeft van zichzelf helemaal geen slechte hoeven. Het geval was echter dat ze verhuisd is en van de één op de andere dag elke dag 40 minuten over het asfalt moest lopen. Daarvoor kwam ze nooit op de weg en stond alleen maar in het (vrij natte) land. Je ziet dan toch dat met name aan de teen de hoef sneller slijt dan je zou willen. Op een gegeven moment wordt zo'n hoef dan toch echt te kort. Het lijkt me toch niet dat alle paarden die op ijzers worden gezet van die slechte hoeven hebben. Je zal hoeven misschien best wel kunnen afharden, maar als dat zo simpel was dan lieten al die mensen die vaak over de weg gaan hun paard toch niet beslaan?
Ons andere paard die vanwege een blessure elke dag in de stapmolen gaat (met een ondergrond van klinkers) krijgt nu ook hoefschoenen aan omdat haar hoeven te snel sleten. Onze vaste (en heel goede) hoefsmid heeft trouwens nog gezegd dat ze heel goede hoeven heeft, dus daar zal het dan toch niet aan liggen.