Natuurlijk hoefbekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

radecje

Natuurlijk hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 13:50

Ik had laatst gehoord van iemand die z'n pony natuurlijk laat bekappen.
De buitenrand van de hoeven worden er dan een centimeter meer vanaf gehaald zodat de pony echt op z'n eigen voetzolen loopt.
Maar eerst was die pony "gewoon" bekapt en nu heeft hij de overgang moeten maken naar natuurlijk bekappen, en hij glijdt tijdens het rijden steeds uit. Natuurlijk went dit wel maar toch, ik wou even weten of iemand hier meer van weet en of dit voor de pony nou echt fijner is?
Laat het even weten!

dorientjuh

Re: Natuurlijk hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:54

Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl daar staat enorm veel informatie op.
Ook loopt er in de HuisKamer een groot topic over natuurlijk bekappen, daar kan je ook eens kijken.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:21

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:31

mijn mening is!!

ik zou het niet doen,

wij hebben laatst een haflinger gekocht die werd natuurlijk bekapt omdat ze zogenaamd op eieren zou lopen... maar wij vinden dat ze dat nu juist doet, de hoeven zijn gewoon veel te kort! en ze loopt puur op de straal, je ziet dat het haar pijn doet, wij gaan nu gewoon langzaamaan weer over op normaal, ik zou er niet voor kiezen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:33

Bij ons liepen onze paarden gelijk heel erg goed. Er zijn veel natuurlijke bekappers, en er zijn ook slechtere, misschien eens op zoek naar een andere nbekapper, want wij hadden dit probleem helemaal niet

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:36

nee wij gaan gewoon over op normaal weer..

maar ik denk dat er ook wel veel verschil in zit ja!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:41

natuurlijk bekappen is heel best.......... maar laat altijd een goede rijksgediplomeerde smid je werk nakijken.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:41

Bonny4life schreef:
mijn mening is!!

ik zou het niet doen,

wij hebben laatst een haflinger gekocht die werd natuurlijk bekapt omdat ze zogenaamd op eieren zou lopen... maar wij vinden dat ze dat nu juist doet, de hoeven zijn gewoon veel te kort! en ze loopt puur op de straal, je ziet dat het haar pijn doet, wij gaan nu gewoon langzaamaan weer over op normaal, ik zou er niet voor kiezen!

Op de straal lopen is niet verkeerd, volgens de theorie achter het natuurlijk bekappen moet een paard lopen op de straal en de zool.
De hoeven zijn niet snel te kort, veel mensen denken dat een paard op de 'draagrand' van de hoef moet lopen, net als een hoefijzer zeg maar, maar dat is niet hoe paarden in de natuur lopen.

Ook in het natuurlijk bekappen zijn er mensen die goed bekappen en mensen die slecht bekappen. Ik zou zeggen, verdiep je er eens in, het is nooit verkeerd om wat van de hoeven van een paard te weten!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:43

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:47

Daar gaan we weer.
Wat je ook doet, natuurlijk bekappen of niet, het is altijd verstandig om je te verdiepen in het hoe en wat van een hoef.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:45

Wendy schreef:
Daar gaan we weer.
Wat je ook doet, natuurlijk bekappen of niet, het is altijd verstandig om je te verdiepen in het hoe en wat van een hoef.

En wat je ook doet, zoek een goede hoefsmid, in beide 'stromingen' zitten hele goede en hele slechte!

En dan zul je zien, de hele goede 'gewone' hoefsmeden en de hele goede natuurlijk bekappers denken aardig hetzelfde

Overigens, met het op eieren lopen, dat duurt een tijdje voor dat geneest, dat is (helaas) niet van de ene op de andere dag over.
Als jij de hoefwand lang houd (of er ijzers onder plaatst) loopt het dier misschien niet meer op eireren, maar het echte probleem (een zwakke witte lijn) maak je alleen maar erger.

Problemen kan je veel beter bij de oorzaak aanpakken, en niet alleen de symptonen bestrijden!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:56

Mijn paard glijd juist veel minder uit doordat de straal een perfecte antie slip is.
Z'n hoeven zien er zowiezo veel beter/gezonder uit.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:32

Bij ons is zo'n smid langs geweest die natuurlijk bekapt. Hij kwam om hoefschoenen op te meten. Volgens hem waren de schoenen niet nodig omdat de hoeven nog lang genoeg waren. Als hij zou bekappen zou hij er zelfs achter nog een centimeter vanaf halen. Nu leek me dat al niets, dus daar ben ik niet aan begonnen. Een week later kon ons paard door haar korte hoeven niet eens meer behoorlijk lopen. Van ellende heb ik zelf maar een paar standaard hoefschoenen gekocht, zodat ze toch nog de stal uit kon. Ik heb dus totaal geen vertrouwen meer in zo'n "smid".

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:45

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:29

Vonnie84 schreef:
http://www.gevaren-natuurlijkbekappen.tk

De een vindt het geweldig, de ander 10x niets.

Daar is de link weer ......
Sorry als ik off topic ga maar heb dit verhaal van begin tot eind gevolgd(op een andere site) en de enigste die verantwoordelijk is voor de ellende van dit paard is de eigenaar.....

Niet een methode maar de eigenaar van het paard!!!!!!!!

Je kunt heus wel zelf bekappen maar altijd kritisch blijven kijken(en iemand met verstand van hoeven zo nu en dan laten checken).
De een vindt het idd geweldig en een ander niets maar de bovengenoemde site is wat mij betreft wel zo een dooddoener in een discussie!!!!!!!!!!!

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:34

natuurlijk hoefbekappen schijnt goed te zijn voor hoefbevangen paarden...mijn paard is hoefbevangen en we zitten eraan te denken haar natuurlijk te laten bekappen..heeft iemand anders dit ook gedaan vanwege de hoefbevangenheid? zoja ging het beter?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:32

Jol1 schreef:
Bij ons is zo'n smid langs geweest die natuurlijk bekapt. Hij kwam om hoefschoenen op te meten. Volgens hem waren de schoenen niet nodig omdat de hoeven nog lang genoeg waren. Als hij zou bekappen zou hij er zelfs achter nog een centimeter vanaf halen. Nu leek me dat al niets, dus daar ben ik niet aan begonnen. Een week later kon ons paard door haar korte hoeven niet eens meer behoorlijk lopen. Van ellende heb ik zelf maar een paar standaard hoefschoenen gekocht, zodat ze toch nog de stal uit kon. Ik heb dus totaal geen vertrouwen meer in zo'n "smid".

Toydoll schreef:
En wat je ook doet, zoek een goede hoefsmid, in beide 'stromingen' zitten hele goede en hele slechte!

En dan zul je zien, de hele goede 'gewone' hoefsmeden en de hele goede natuurlijk bekappers denken aardig hetzelfde

Overigens, met het op eieren lopen, dat duurt een tijdje voor dat geneest, dat is (helaas) niet van de ene op de andere dag over.
Als jij de hoefwand lang houd (of er ijzers onder plaatst) loopt het dier misschien niet meer op eireren, maar het echte probleem (een zwakke witte lijn) maak je alleen maar erger.

Problemen kan je veel beter bij de oorzaak aanpakken, en niet alleen de symptonen bestrijden!

Nou ken ik jou paard haar hoeven niet en heb ik geen idee wie de bekapper was,
maar als je paard echt 'slechte' hoeven heeft (en dat kan je vaak als leek niet zien) dan zou het inderdaad heel logisch zijn dat als zij moet gaan dragen met hetgeen wat er voor gemaakt is, dat zij 'kreupel' gaat lopen.
Deze kreupelheid is weg als je de hoef te lang laat, of er ijzers onderzet, maar het probleem blijft.
Een paard dat kreupel loopt door een korte hoef, die niet zo is gesneden maar door natuurlijke slijtage is íngekort, heeft slechte hoeven, en daar zal je iets aan moeten doen.

En wat er met dat paard op die site is gebeurt, is de domme fout van de eigenaresse zelf. Ik weet niet welke bekapper zij langs heeft laten komen (en dat staat ook nergens) maar wat die gedaan heeft ziet er gewoon niet uit!
Ze had beter die site kunnen richten tegen die bepaalde hoefsmid, en niet tegen het hele natuurlijk bekappen zelf. Wat die hoefsmid namelijk gedaan heeft is de hoef gewoon netzolang bewerken totdat deze de vorm heeft zoals op de plaatjes, en dat is nou net waar het natuurlijk bekappen het niet mee eens is. Die gaan er vanuit dat de hoef het beste weet hoe die perfect is, en dat je deze alleen die kans moet geven.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:09

birgit_evita schreef:
natuurlijk hoefbekappen schijnt goed te zijn voor hoefbevangen paarden...mijn paard is hoefbevangen en we zitten eraan te denken haar natuurlijk te laten bekappen..heeft iemand anders dit ook gedaan vanwege de hoefbevangenheid? zoja ging het beter?

Het kan, maar het hoeft niet. Dat is mede afhankelijk van hoe de hoefbevangenheid zich ontwikkeld heeft. Let op wat je doet en laat je niet door een persoon in de hoek kletsen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:01

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:48

mijn paardje Percella heeft geen ijzers onder, ze heeft nergens last van en de paarden van mijn tante staan ook zonder ijzers, allemaal geen problemen natuurlijk in het begin wel, maar het went,,,

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:26

Toydoll, misschien ligt het aan mij, maar ik kan je verhaal toch niet helemaal volgen. Ons paard heeft van zichzelf helemaal geen slechte hoeven. Het geval was echter dat ze verhuisd is en van de één op de andere dag elke dag 40 minuten over het asfalt moest lopen. Daarvoor kwam ze nooit op de weg en stond alleen maar in het (vrij natte) land. Je ziet dan toch dat met name aan de teen de hoef sneller slijt dan je zou willen. Op een gegeven moment wordt zo'n hoef dan toch echt te kort. Het lijkt me toch niet dat alle paarden die op ijzers worden gezet van die slechte hoeven hebben. Je zal hoeven misschien best wel kunnen afharden, maar als dat zo simpel was dan lieten al die mensen die vaak over de weg gaan hun paard toch niet beslaan?

Ons andere paard die vanwege een blessure elke dag in de stapmolen gaat (met een ondergrond van klinkers) krijgt nu ook hoefschoenen aan omdat haar hoeven te snel sleten. Onze vaste (en heel goede) hoefsmid heeft trouwens nog gezegd dat ze heel goede hoeven heeft, dus daar zal het dan toch niet aan liggen.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 02:32

Ik zelf laat mijn paard ook door een natuurlijk bekapper doen, en ik ben er over te spreken.
Nou heb ik een groot voordeel, ik heb mijn veulen dat nog nooit naar de smid is geweest laten doen, en hij heeft dus niets extra's weg kunnen halen omdat dat beter zou zijn.
Hij heeft gewoon de vorm gevolgd zoals dat met de geboorte is bepaald en dat is volgens mij natuurlijk! Nou vertrouw ik hem wel in zijn vakmanschap ook, het is niet beul de haas(en ik heb er bij elke haal met een veil of renet die die deed over zijn schouder meegeken, beetje controleren of het wel naar mijn idee ging!) Gelukkig heb ik ook goed opgelet tijden anatomieles van een "normale" smid, en de natuurlijk bekapper zoals ik hem heb en de "normale" smid verschillen verdomde weinig van ideeen!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 04:12

KiWiKo schreef:
natuurlijk bekappen is heel best.......... maar laat altijd een goede rijksgediplomeerde smid je werk nakijken.

Die worden al een poosje niet meer geleverd hoor 'rijksgediplomeerd'. De overheid doet niets meer ter controle van deze opleidingen. Nog meer reden om ogen en oren goed de kost te geven en vooral ook zélf inzicht te hebben in wat goed voor jóuw paard is. Klakkeloos achter iemand aanlopen is nooit gezond, met of zonder rijksdiploma

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:45

Ik ben in de gelukkige positie dat ik al jaahaaren een 6 tal hele goede smeden in mijn directe omgeving heb. Deze gaan ook naar clinics, bijscholing en alles wat er meer voor handen is op dit gebied. Alle 6 rijksgediplomeerd en weten heel goed wat wel en niet kan.

Mijn paard staat rondom op ijzers, vorige week heb ik een van mijn kennissen laten kijken en we gaan bij de volgende beurt de ijzers eraf halen, kijken hoe hij het blootsvoets doet. Hij heeft hele goede voeten, maar een minder rechter achterbeen..... en DAT is dus een goede rijksgediplomeerde smit

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:25

Jol1 schreef:
Toydoll, misschien ligt het aan mij, maar ik kan je verhaal toch niet helemaal volgen. Ons paard heeft van zichzelf helemaal geen slechte hoeven. Het geval was echter dat ze verhuisd is en van de één op de andere dag elke dag 40 minuten over het asfalt moest lopen. Daarvoor kwam ze nooit op de weg en stond alleen maar in het (vrij natte) land. Je ziet dan toch dat met name aan de teen de hoef sneller slijt dan je zou willen. Op een gegeven moment wordt zo'n hoef dan toch echt te kort. Het lijkt me toch niet dat alle paarden die op ijzers worden gezet van die slechte hoeven hebben. Je zal hoeven misschien best wel kunnen afharden, maar als dat zo simpel was dan lieten al die mensen die vaak over de weg gaan hun paard toch niet beslaan?

Ons andere paard die vanwege een blessure elke dag in de stapmolen gaat (met een ondergrond van klinkers) krijgt nu ook hoefschoenen aan omdat haar hoeven te snel sleten. Onze vaste (en heel goede) hoefsmid heeft trouwens nog gezegd dat ze heel goede hoeven heeft, dus daar zal het dan toch niet aan liggen.

Je kunt de hoeven wel laten uitharden, maar dat is een kwestie van tijd en oefening.
Als je paard altijd op het zachte stond hebben de hoeven zich daaraan aangepast, logisch dan dat ze snel slijten als ze eens op het harde komen en dan ook nog 40 minuten per dag.
Dat moet je rustig opbouwen, om de hoef de tijd te geven om zich aan te passen