Om je een idee te geven hier een korte opsomming
Kieran is in juni 2000 geboren.
september 2003: (hij was toen ruim 3) begonnen met longeren en loswerken.
december 2003: nadat ik gedurende een aantal lessen over zijn rug heb gehangen, zit ik voor het eerst (zonder zadel) op Kieran's rug
januari 2004: longeren met zadel
maart 2004: met zadel op Kieran's rug zitten
Ik had ongeveer om de drie weken een uur les en tussen de lessen door longeerde ik met zadel of deed 'freestyle' oefeningen met hem. Ik ging niet zonder m'n juf op Kieran zitten. Gedurende 2004 heb Kieran ik tijdens de lessen aan de longe in de longeerbak de hulpen geleerd. Ook ben ik in dat jaar 3 weekenden met Kieran naar Emiel Voest geweest om de Jonge Paarden Drieluik te volgen.
juni 2004: los, zonder longe en zonder juf in de longeerbak een beetje rondrijden.
Omdat ik niet elke week les had, heeft het alles bij elkaar dus een jaar geduurd voordat ik alleen en zonder juf de bak in ging.
Gedurende 2005 ben ik echt lekker in de bak gaan rijden. Ik heb sinds een tijd 2 x in de maand een uur les en tussen de lessen door oefen ik het geleerde.
November 2005: voor het eerst onder het zadel het bos in.
Ik kan nog niet zeggen dat ik met Kieran 'alles' kan; ik gallopeer op dit moment nog niet met hem in de bak, omdat hij nog erg zwaar op de voorhand kan zijn. Met een paar honderd kilo in je handen kan je op cruciale momenten dan niet zo heel veel
Ik heb wel 'al' (samen met de juf, zij leent dan een pony en gaat voorop) buiten in het mulle zand een galopje gemaakt.Het feit dat de lessen niet elke week plaatsvonden heeft er natuurlijk in de eerste plaats aan bijgedragen dat het hele proces vrij lang heeft geduurd, maar we hebben ook bewust zo langzaam opgebouwd. Ik ben zelf geen held en Kieran heeft maar een klein hartje. Op deze manier zijn en ik zijn er samen ingerold. Spelenderwijs en zonder ook maar enige vorm van dwang hebben we hem beleerd. Hij heeft tot nu toe nog geen stap verkeerd gezet waardoor ik rijden op hem als veilig en vertrouwd ervaar.
Ik geloof niet dat het per definitie slecht is voor een paard als je sneller dan ik te werk gaat (ik ga tenslotte wel errug langzaam
). Twee maanden intensief met je paard werken en vandaar uit uitbouwen kan ook heel goed, maar ik kan me blijven verbazen over paarden die na 1 maand onder het zadel al in de krul lopen of over mensen die menen rustig aan te doen maar ondertussen wel al met 2,5 jaar op hun paard zitten (al is het dan 1x per maand 10 minuten).Ik heb zoals wel blijkt totaal geen haast met m'n peerd en vraag me af of er meerdere mensen zijn die zo te werk gaan.
Foto's van mijn avonturen met Kieran vindt je op m'n website

.
Ze is bomproof en zeer makkelijk, soepel, vrolijk.