Zijn er meer mensen die op mijn manier beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieS

Zijn er meer mensen die op mijn manier beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 20:31

Mijn Tinker is inmiddels 5,5 en ik heb hem zelf met behulp van mijn instructrice zadelmak gemaakt. Vanaf het moment dat ik hem heb, heb ik alles met beleid gedaan en overal de tijd voor genomen. We hebben het dus erg rustig aan gedaan.

Om je een idee te geven hier een korte opsomming

Kieran is in juni 2000 geboren.

september 2003: (hij was toen ruim 3) begonnen met longeren en loswerken.

december 2003: nadat ik gedurende een aantal lessen over zijn rug heb gehangen, zit ik voor het eerst (zonder zadel) op Kieran's rug

januari 2004: longeren met zadel

maart 2004: met zadel op Kieran's rug zitten

Ik had ongeveer om de drie weken een uur les en tussen de lessen door longeerde ik met zadel of deed 'freestyle' oefeningen met hem. Ik ging niet zonder m'n juf op Kieran zitten. Gedurende 2004 heb Kieran ik tijdens de lessen aan de longe in de longeerbak de hulpen geleerd. Ook ben ik in dat jaar 3 weekenden met Kieran naar Emiel Voest geweest om de Jonge Paarden Drieluik te volgen.

juni 2004: los, zonder longe en zonder juf in de longeerbak een beetje rondrijden.

Omdat ik niet elke week les had, heeft het alles bij elkaar dus een jaar geduurd voordat ik alleen en zonder juf de bak in ging.

Gedurende 2005 ben ik echt lekker in de bak gaan rijden. Ik heb sinds een tijd 2 x in de maand een uur les en tussen de lessen door oefen ik het geleerde.

November 2005: voor het eerst onder het zadel het bos in.

Ik kan nog niet zeggen dat ik met Kieran 'alles' kan; ik gallopeer op dit moment nog niet met hem in de bak, omdat hij nog erg zwaar op de voorhand kan zijn. Met een paar honderd kilo in je handen kan je op cruciale momenten dan niet zo heel veel Ik heb wel 'al' (samen met de juf, zij leent dan een pony en gaat voorop) buiten in het mulle zand een galopje gemaakt.

Het feit dat de lessen niet elke week plaatsvonden heeft er natuurlijk in de eerste plaats aan bijgedragen dat het hele proces vrij lang heeft geduurd, maar we hebben ook bewust zo langzaam opgebouwd. Ik ben zelf geen held en Kieran heeft maar een klein hartje. Op deze manier zijn en ik zijn er samen ingerold. Spelenderwijs en zonder ook maar enige vorm van dwang hebben we hem beleerd. Hij heeft tot nu toe nog geen stap verkeerd gezet waardoor ik rijden op hem als veilig en vertrouwd ervaar.

Ik geloof niet dat het per definitie slecht is voor een paard als je sneller dan ik te werk gaat (ik ga tenslotte wel errug langzaam ). Twee maanden intensief met je paard werken en vandaar uit uitbouwen kan ook heel goed, maar ik kan me blijven verbazen over paarden die na 1 maand onder het zadel al in de krul lopen of over mensen die menen rustig aan te doen maar ondertussen wel al met 2,5 jaar op hun paard zitten (al is het dan 1x per maand 10 minuten).

Ik heb zoals wel blijkt totaal geen haast met m'n peerd en vraag me af of er meerdere mensen zijn die zo te werk gaan.

Foto's van mijn avonturen met Kieran vindt je op m'n website

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:40

zo doe ik het niet nee... als ik mijn hele methode moet gaan uitleggen zit ik hier over een week nog, dus dat doe ik maar niet. ik neem er rustig de tijd voor, maar het wennen aan het zadel door te longeren en het over de rug hangen doe ik allemaal niet. ik heb nog nooit een paard gehad dat bokte door het zadel, of toen ik er voor het eerst op zat. ik werk voornamelijk aan de vertrouwensband, dan komt de rest vanzelf. het paard geeft aan hoe ver hij is, en daarop pas ik de training aan. veel paarden moet ik afremmen, anders lopen ze zichzelf voorbij. ik vind het een fijne methode, en de paarden ook.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:33

Hoe ik het gedaan heb komt wel aardig overeen, alhoewel ik vanaf het begin al het bos in ben gegaan, en ook vanaf het begin heb gegalopeerd.

Ook ging het bij mij sneller, maar mijn paard leert veelste snel, als ik niet genoeg afwisselde vondt ze het saai en was ze haar concentratie kwijt

Maar ik heb haar gekocht als 3 jarige, die nog niet eens goed aan het halster mee liep. Ik heb dus eerst gezorgt dat ze normaal mee liep, vast te zetten was, 4 voeten normaal gaf, ze stil bleef staan als ik het zei, ik haar af kon spuiten enz. Ook gefreestyled, gezorgt dat ze mij gewoon vertrouwde.
Toen zijn we begonnen met lange lijnen, dat ze sturen en de rem begreep, en gas nog doormiddel van klikkeren. Zo hebben we aan de lange lijnen lange wandelingen in het bos gemaakt, en was ze goed verkeers mak.
Daarna ben ik er zonder zadel op gaan zitten, daarna aan de hand wat stappen als ik erop zat en toen gewoon erop gaan rijden in de bak, eerst aan de longe, en al snel gewoon los .

Foto dat ik er voor het eerst opzat, ze lijkt bijna onder de indruk :
http://oege.ie.hva.nl/~lassch07/OpFlower16.JPG

Een zadel gekocht en toen zijn we naar buiten gegaan, met mn ma op de fiets mee (geen ander paard mee).

Gewoon gegalopeerd en zelfs voluit laten gaan, maar dat durfde ze toen nog niet zo Ondertussen ziet ze er de lol wel van in :D

Na dat ik er een 4x op gereden had zijn we met de trailer naar de manege gegaan en hebben we daar in een binnenbak gereden (die ze nog nooit had gezien) was erg spannend maar ook erg leuk. Na 2 maanden onder het zadel eerste manege wedstrijdje met een proefje onder B nivo, ging SUPER!
Ondertussen een springwedstrijd gereden in 70 cm (het is maar een pony he, van 1,50) terwijl ze nog nooit meer dan 1 hindernis achterelkaar had gesprongen en niet hoger dan 50 cm (namelijk wat afsluitbalken in het bos) en ook die foutloos en perfect, we werden zelfs 4de
Ook zijn we met haar naar mijn huis gereden, midden in de stad, waarvoor ze onder snelwegen heen moest, over bruggen, door woonwijken, onder het spoor, allemaal dingen die ze nog nooit gezien had, in één woord, het ging perfect!

Nu na 5 maanden onder het zadel te zijn geef ik mijn moeder les op haar, terwijl mijn moeder nog nooit echt had paardgereden Ze is bomproof en zeer makkelijk, soepel, vrolijk.
Ze heeft nog nooit een pas verkeerd gedaan en zal dat ook nooit doen.
Nu is ze heel erg makkelijk, maar toen ik haar net had geloofde niemand dat zij ooit een makkelijk paard zou worden.

MelanieS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:42

merrieveulen schreef:
zo doe ik het niet nee... als ik mijn hele methode moet gaan uitleggen zit ik hier over een week nog, dus dat doe ik maar niet. ik neem er rustig de tijd voor, maar het wennen aan het zadel door te longeren en het over de rug hangen doe ik allemaal niet. ik heb nog nooit een paard gehad dat bokte door het zadel, of toen ik er voor het eerst op zat. ik werk voornamelijk aan de vertrouwensband, dan komt de rest vanzelf. het paard geeft aan hoe ver hij is, en daarop pas ik de training aan. veel paarden moet ik afremmen, anders lopen ze zichzelf voorbij. ik vind het een fijne methode, en de paarden ook.

Mijn juf heeft inderdaad ook steeds naar het paard gekeken om te zien wanneer de volgende stap genomen kon worden. Soms, en nog steeds, moesten we weer even een stapje terug voordat we weer verder konden. Ik denk dat rust op zich al van belang is en dat dat er dan ook voor zorgt dat alles rustig verloopt en je misschien wel gewoon meteen kan opstijgen.

Mijn paard is niet het type dat zichzelf voorbij zou lopen, Tinkers staan erom bekend laatbloeiers te zijn. Een bepaalde aanpak zal ongetwijfeld ook per ras verschillen.

Sily

Re: Zijn er meer mensen die op mijn manier beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:36

Ik geloof dat ik een beetje op merrieveulen lijk wat dat betreft.

Kort samen gevat heb ik mijn haf 2 keer gelongeerd voordat ik er idd ook zonder zadel op ging, zonder juf, rondje stappen en toen dat goed ging rondje draven, geloof niet dat we gehangen hebben.
Paar weken later kwam de juf, en het zadel, zadel erop, geen probleem, ik erbij, geen probleem, in het begin 1 keer in de week zonder juf gewoon stappen en 1 keer in de week met juf steeds iets verder uitbreidend.
Ik moest haar idd ook stapjes terug laten doen omdat ze te veel wou in 1 keer, beetje afremmen.

Tinkie heb ik nu 5 maanden en is bijna 5, bij hem heb ik wel drie keer gehangen, eerst gelongeerd en daarna met zadel gelongeerd, en sinds kort zit ik ook op hem aan de longe, op hem ga ik dus ook niet als de juf er niet bij is.
We zijn buiten het 1 keer in de week erop zitten en stappen (hebben ondertussen 1 keer aan de hand gedraafd) vooral bezig met het vertrouwen, alles wat achter hem gebeurd jaagt hem wat schrik aan, net als op zijn rug, dus eerst van alles op zijn rug en billen gelegd totdat hij daar rustiger mee om leerde gaan.
Gaat ondertussen wel beter maar heb zo''n idee dat hij heel wat meer tijd gaat kosten dan hafje.

Echt twee totaal tegenovergestelde, en rij nummer 2 dus ook echt niet zonder zadel in.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:51

Niet mijn manier nee.
Ik ben van mening dat je beter een weekje intensief een kwartier per dag aan de gang kan gaan en waarna je ze weer een poosje weg kan zetten. Ik vind dat je het voor allebei leuk moet houden en dat je het paard daarbij ook wel een beetje spelenderwijs mag uitdagen. Mijn paarden zouden waarschijnlijk erg vervelend geworden zijn als ik het zo het aangepakt als jij het met jouw paard doet. Ik zal even kort omschrijven hoe ik het met Triumph gedaan heb:

2000 geboren
Januari 2002 - heb ik hem gekocht
Maart 2002 – 2 maal ‘gelongeerd’ aan het halster.
April-November 2002 - in de opfok gestaan
Februari 2003 – 3 maal gelongeerd waarvan de laatste 2 keer met bijzet
Maart 2003 – zat ik er HIER voor het eerst op
April 2003 – 2 weken op stal bij mijn instructrice neergezet zodat ik hem even wat makkelijker kon doorrijden, in de laatste week nam ik hem ook voor het eerst mee naar het bos.
Mei 2003 – een aantal keer thuis gereden

Hierna heeft hij vooral veel in het land gestaan, soms reed ik hem 2 keer per week maar ik liet hem ook regelmatig een paar weken staan.
Afgelopen jaar heb ik hem rond juli (was hij dus 5) wat meer opgepakt en nu staat hij behoorlijk vol in het werk. Ik rij hem nu gemiddeld 4 à 5 keer per week, meestal zo rond de drie kwartier.

Overigens zegt het niet dat jouw manier slecht is, het is alleen niet mijn manier

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:32

ik heb mijn paardje niet zelf ingereden enz omdat ik dr heb gekocht toen ze al 6 was en 'ingereden' zou zijn. nu heb ik een ander idee van inrijden(ze snpat stap draf en galop en daar houd het wel mee op)ik moet er nu dus goed mee aan de slag dat ze dingen echt gaat begrijpen, maar dat terzijde.

de manier die de TS beschrijft zou helemaal mijn verhaal kunnen zijn. ook ik ben geen held en zou eerst een hele goede vertrouwensband op gaan bouwen en vanuit het vertrouwen er op gaan zitten etc... dat het lang duurd... tsja...dat zou mij ook niet uitmaken.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:08

Ik ga dit jaar ook een poging doen om ene paard in te rijden. Dus dit is best interessant. We hebben haar voor de winter 2x gelongeerd. Nu heeft ze lekker rust! Dan gaan we rond maart het een beetje oppakken. Eerst longeren met halster. Dan met longeersingel en dan steeds een stukje meer!! Tot dat ik op een gegeven moment aan de longe kan rondhobbelen! Dat ze aan mijn hulpen went en ja dan los en dan hoop ik rond juli er normaal mee de bak in te kunnen rijden. Netjes stap, draf en galop!!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 21:33

Ik zal ook nog even Kieran's levensstijl beschrijven; Ik kocht hem toen hij 10 maanden oud was. Omdat hij een hengst was en op mijn huidige stal geen hengsten kunnen staan, heb ik hem tot zijn 2e bij de fokker laten staan waar hij met 2 leeftijdsgenootjes is opgegroeid. Buiten in een paddock met schuilstal en in de zomer lekker in de wei.

Op zijn tweede heb ik hem naar huis gehaald waar hij bij een kudde van zo'n 25 ponies is gezet. Ook hier dag en nacht buiten in een paddock met uitloopstal en in de zomer 24 uur in de wei. Hij heeft dus een luilekkerleven, lekker spelen en eten!! Nu kan hij nog steeds lekker spelen en eten en ik rijd hem ongeveer 3 x per week en 1 keer per week longeren of loswerken.

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:36

Hay melanie He he eindelijk eens iemand die de tijd neemt om een paard in te rijden.Keurig gedaan,en laat je niet gek maken door iedereen.Ik zelf heb div. paarden en pony's ingereden ,en heb,net als jij er ruim de tijd voor genomen.Aangezien ik nog nooit een paard heb weggedaan ,kan ik je ook vertellen dat het later alleen maar naar je toekomt.Al die africhtingsstallen(de goede daargelaten)die je paard zogenaamd in een maand zadelmak maken,geloof me,daar heb ik al heel veel narigheid van gezien.Met andere woorden,ga lekker door zoals je nu bezig bent.Heel veel plezier met je tinker,maar dat zal zeker lukken.

MelanieS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:20

Whisperke schreef:
Ik ga dit jaar ook een poging doen om ene paard in te rijden. Dus dit is best interessant. We hebben haar voor de winter 2x gelongeerd. Nu heeft ze lekker rust! Dan gaan we rond maart het een beetje oppakken. Eerst longeren met halster. Dan met longeersingel en dan steeds een stukje meer!! Tot dat ik op een gegeven moment aan de longe kan rondhobbelen! Dat ze aan mijn hulpen went en ja dan los en dan hoop ik rond juli er normaal mee de bak in te kunnen rijden. Netjes stap, draf en galop!!

Leuk! Veel succes en plezier alvast!

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:03

MelanieS schreef:
Ik heb zoals wel blijkt totaal geen haast met m'n peerd en vraag me af of er meerdere mensen zijn die zo te werk gaan.

Mijn Haflinger heeft vanaf haar geboorte tot 2,5 jaar in een kleine kudde gelopen. In die tijd is er niets met haar gedaan. Toen kochten wij haar en kreeg ze een paar maandjes om te wennen.
3 jaar: wennen aan longeersingel
3,5 jaar: wennen aan licht kunstofzadel, eerst zonder en daarna met beugels, vervolgens zwaarder westernzadel
4 jaar: hangen, op- en afstijgen
Vervolgens 3 keer een lang weekend naar Emiel Voest geweest voor de jonge paarden cursus. Op de laatste cursusdag konden we aan een lange lijn stappen en draven en een beetje sturen. Daar ben ik thuis mee verder gegaan.
4,5 jaar: 2x in de week rijden, uitgebouwd van 10 tot 30 minuten rijden, 1x in de bak en 1x buiten
Nu heeft ze een paar maanden rust wat rijden betreft, straks gaan we rustig weer beginnen. Ze is dan 5 jaar en dat vind ik een mooie leeftijd om wat meer aan 't werk te gaan, maar we hebben nog steeds geen haast.

Ik ben vanaf haar 3e jaar wel meestal 4 á 5 keer in de week met haar bezig omdat ze gek is op aandacht en heel veel energie heeft. Dat bestaat dan uit grondwerk, loswerken, af en toe vrijspringen, dubbele lange lijnen maar vooral wandelen, fietsen en als handpaard mee, zodat ze lekker onbelast grote stukken rechtuit kan lopen.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:08

geen ervaring mee op deze manier maar het ziet er in mijn ogen super uit !

lekker rustig aan, waarom haast mee maken, jullie hebben nog een heel leven samen!

veel plezier met je paardje