Koopproces & keuren...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Koopproces & keuren...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:21

Hoeveel tijd nam het koopproces in beslag?

De reden: ben laatst naar een paardje gaan kijken... Toen ik kwam, zei ze al veel reacties te hebben gehad, maar nog geen andere afspraken (er was dus nog niemand komen kijken verder). Omdat het paardje al een week of drie te koop stond en ik de eerste "bezoeker" was, dacht ik dat het wel mee zou vallen. Helaas, de volgende dag was ze ineens verkocht. Mensen die dezelfde dag voor de eerste keer zijn komen kijken (en haar waarschijnlijk meteen hebben meegenomen).

Jammer maar helaas dus, maar wèl flink ontmoedigend. Ik had natuurlijk iets voor borg o.i.d. kunnen afspreken, maar het lijkt me een beetje "wie het eerst komt" ...
Of ben ik de enige die een beetje bedenktijd nodig heeft en een paard graag wil laten keuren voor aankoop (het betreft hier overigens geen duur sportpaard... gewoon een fijn paardje om lekker mee buiten te rijden)?

Ik ben even benieuwd of er veel mensen zijn hier die hun paardje NIET hebben laten keuren voor aankoop en de reden hiervan. Onregelmatigheden kun je natuurlijk zelf ook min of meer zien aan de buitenkant, maar ik heb er toch liever een pro bij, for you'll never know ... *ook wel verstandig denk ik*
Van de anderen zou ik graag vernemen hoe vaak ze hun paardje hebben bekeken/bereden VOOR aankoop (dus liever niet over verzorgpaardjes...).

Alvast bedankt!

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Koopproces & keuren...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:33

Tja, als je geen afspraak hebt gemaakt dat jij tot een bepaalde dag bedenktijd hebt, dan is de verkoper vrij om te doen wat hij wil. Wel vervelend voor jou, maar ik kan me van de verkoper voorstellen dat hij hem verkoopt als hij een goed bod krijgt. Hij weet natuurlijk niet zeker dat jij het paard ook voor dat geld wilt kopen.

Voor wat betreft keuringen: het zal zeker van de koopprijs afhangen of je een paard laat keuren of niet. Ik heb nog nooit om een keuring gevraagd. Mij zegt een keuring persoonlijk niet zo veel. Zo kan een paard wel ergens op afgekeurd worden waar hij nooit last van krijgt. Ook kan een paard goed uit de keuring komen en toch de volgende dag stokkreupel zijn. Een keuring is geen garantie. Natuurlijk zegt het iets over het paard en iemand die een paard graag wil laten keuren moet dat ook zeker doen, maar ik doe het dus niet.

Bij mijn huidige paard nam het koopproces in eerste instantie wel een tijdje in beslag. Ik was helemaal niet op zoek naar een ander paard, maar werd verliefd op deze! Ik ben al heel wat keertjes bij hem gaan kijken omdat ik wist dat de eigenaar hem op den duur wilde verkopen en ik hem erg leuk vond. Toen de eigenaar me vertelde dat hij het paard echt wilde verkopen heb ik er nog even goed over nagedacht. Toen ik éénmaal had besloten dat ik dit paard wilde hebben had ik hem ook snel gekocht. Ik had hem zelf al heel vaak gezien, dus ik kende hem al vrij goed. Ik heb voor de zekerheid mijn vader nog een keer meegenomen (misschien zou ik in mijn "verliefdheid" iets over het hoofd zien). Toen hij het ook een leuk paard vond was de koop binnen 5 minuten gesloten!

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:35

Ik heb ook dezelfde dag beslist dat ik het paard wilde hebben omdat er meer kapers op de kust waren. Ik spreek dan af dat ik hem koop op voorwaarde dat hij goedgekeurd wordt en dan is hij dus in principe aan mij verkocht. Ik laat altijd klinisch keuren, rontgenologisch vanaf 4500 Euro (maar paarden vielen tot dusver altijd daaronder).

Over het kijken: ik heb gekeken hoe hij reageerde op mij, of ik zijn voeten op kon pakken en overal aan kon raken (buik, oortjes), of hij braaf meestapte aan de hand, op het harde en zachte laten stappen en draven op de rechte lijn en op de volte en aan de longe wat laten zien. De eigenaar heeft hem op en van de veewagen laten gaan. Paard is nog niet ingereden dus rijden was niet van belang. De veearts heeft hem gekeurd met als doel: sportpaard m.n. dressuur.