veewagen, maar niet op kenteken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

veewagen, maar niet op kenteken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:47

Is er iemand op de hoogte of een vee/ paardenvrachtwagen op kenteken geregistreerd mag staan als vrachtwagen?
Wij willen een wagen gaan kopen, hebben er nu 1 op het oog, deze is wel helemaal ingericht als paardenwagen maar op kenteken staat hij als vrachtwagen.
De wagen is al jaren als paardenwagen in gebruik, is ook als paardenwagen verzekerd.
Ik dacht zelf dat de registratie als veewagen niet noodzakelijk is, maar ben daar niet 100% zeker van.
Op de RDW site is niets te vinden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:53

Wat ik hoorde ben je inderdaad niet meer verplicht om hem veterinair te laten keuren.
Maar meer kan ik je er ook niet over vertellen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:37

Heeft die verplichting tot keuren niet te maken met of je bedrijfsmatig bezig bent of als particulier ??

Anoniem

Re: veewagen, maar niet op kenteken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:40

Voor vervoer van alleen paarden mag hij idd gewoon als vrachtwagen geregistreerd staan.
Wil je echter ook ander vee (bijv. koeien of varkens) gaan vervoeren moet je hem laten omkeuren naar veewagen en moet hij elk jaar gekeurd worden.

ikke

Re: veewagen, maar niet op kenteken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:52

Allemaal klokken en klepels........
Als particulier hoef je niet meer elke vijf jaar een RVV-keuring (de ronde rode plaat) te laten doen. Of je als particulier een eenmalige RVV-goedkeuring moet hebben, weet ik niet zeker. Vraag dit voor de zekerheid even na. De keuring kost wel iets, maar de eisen zijn vrij simpel, daar hoef je het niet voor te laten.
Het kan zijn dat je de wagen als veewagen moet laten registreren (=keuring RVV) om voor het kwart-tarief in aanmerking te komen (is dat zinvol aan 61 euro/3mnd?). Ook het verzekeringstarief wil dan wel eens lager worden, omdat er dan kennelijk niet zoveel mee wordt gereden.

Voor proffesioneel gebruik MOET de wagen elke vijf jaar gekeurd worden door de RVV. Dan heb je ook geen kwart-tarief regeling en ligt het verzekeringsverhaal ook totaal anders, naast de EIS van chauffeusdiploma.