Zomerexeem ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Zomerexeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 19:44

Hoi ,
wat doe je tegen zomerexeem ?
vorig jaar had spikkel zulke mooie manen en door die zomerexeem snif...helemaal afgeschuurt en nog maar te zwijgen over zijn staart !Ik wil dit jaar niet weer hetzelfde meemaken want die middeltjes voor zomerexeem zijn zo DUUR is er geen goedkopere oplossing ?ik vind het nl zo zielig dat ie met zijn manen en kop zit te schuren tegen zijn staldeur...

Kusje Kusje Kusje

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 20:07

Voor zover ik weet zijn er tegen zomerexceem geen middelen die bewezen effectief zijn. Ik geloof wel dat het scheelt als je dicht bij zee woont, omdat daar die vliegjes die het veroorzaken minder voorkomen.
Je pony zal misschien wel minder last hebben als je haar binnen houdt zolang de vliegjes aktief zijn. Nou weet ik alleen niet meer of dat nou overdag is of 's avonds.
Maar er zijn hier op Bokt vast mensen die er meer ervaring mee hebben dan ik. Succes!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 20:10

Tja, je paard in een binnenstal en niet in de wei zetten? Lijkt me niet fijn voor het paard, maar werkt vaak in erge gevallen wel het best. Mits de stal groot genoeg is.

Zomereczeem is een duur grapje. Een Boett-deken bij een paard alleen die de deken niet molt is misschien nog wel de goedkoopste en beste oplossing. In aanschaf enorm duur helaas. Verder zijn alle smeerseltjes duur en voor de ergere gevallen niet afdoende.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:05

Als ik jouw was dan zou ik toch maar die middeltjes kopen,want mijn pony heeft da ook gehad en het heeft echt gehelpt!!Wat je ook kan doen is je pony s'nachts op stal zetten,want s'avonds zijn de meeste muggen.Echte rotbeesten zijn het Boos!
Groetjes Julie Lachen

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:41

Horsol en paardendorgist (proefpakketje) en super vaak kammen zeker elke dag 2x..helpt echt het beste!! succes

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 21:45

Ik heb een verzorgpony gehad met zomerexceem.. In de zomer stond ie daarom alleen 's nachts buiten in de wei, overdag (middag en avond) stond ie binnen op stal.
Ik moest hem altijd zijn manen en staart wassen met betadine shampoo, en dan insmeren met hydrocortiderm.. dat heeft echt heel erg goed geholpen bij hem!!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 22:05

tja ik vind een boett deken echt het beste.
verder smeer ik de plekken in met exema balsum ( paardendrogist)

en ben nu sins een week bezig met een nieuw middeltje dat 100% natuurlijk is. het zijn kruiden waar je thee van moet maken deze een uurtje inlaten trekken en af laten koelen op de plekken smeren en door het drink water of eten doen.

ook heb ik cullivatsum en allergritum gebruikt hielp ook wel een beetje

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 22:06


Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 22:16

Je kan eens zoeken op 'zomereczeem', er is daarover al heel wat geschreven op Bokt. Maar een goedkoop middeltje? De meeste smeerseltjes e.d. zijn heel duur, omdat je er echt heel veel van nodig hebt, & helpen niet bij alle paarden, het één helpt bij het ene paard een beetje en bij het ander niet, & het ander misschien omgekeerd. Een wondermiddeltje bestaat echter niet...

Ik heb me dit jaar een Boett-deken aangeschaft (zie http://www.abee-boett.de/ekzemerdecke.html#Pferdmessen voor wat meer uitleg), maar dat is eigenlijk ook verre van ideaal, mijn pony heeft het helemaal niet graag op (zeker de hoofdkap niet) & 't is echt een gesukkel, zeker in de rui.

Daarbij ga ik er meer en meer van uit dat zomereczeem een veruitwendiging is van een ander probleem, & dat eerst dat ander probleem dient te worden aangepakt...

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:16

Mijn Andalusier El Roy kreeg vorig jaar najaar opeens exeem dit heeft een paar maanden gehad en lag helemaal open. Ik heb hiervoor een middeltje van een kennis uit belgie gekregen. Dit heeft geen naam, maar vanaf het moment dat ik het ging smeren ging het beter. Na een week was alles dicht en na 2 weken zat er al weer haar op. Nu heeft ie nergens meer last van en alles is al goed bij aan het groeien.

Het heeft dus geen naam, en het potje (je hebt er maar 1 nodig) kost 9,50 euro dus ongeveer 20 piek. Als je interesse hebt moet je mij even PB-en dan geef ik je zijn telefoonnummer.

Groetjes Merilyn

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:20

Linda250 schreef:
Voor zover ik weet zijn er tegen zomerexceem geen middelen die bewezen effectief zijn.


Wat is bewezen effectief?
Ryposect is in mijn geval zeer bewezen effectief, al een jaar zonder schuren (gebruik het ook nog maar een jaar)

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:25

Merilyn"]
Mijn Andalusier El Roy kreeg vorig jaar najaar opeens exeem dit heeft een paar maanden gehad en lag helemaal open. Ik heb hiervoor een middeltje van een kennis uit belgie gekregen. Dit heeft geen naam, maar vanaf het moment dat ik het ging smeren ging het beter. Na een week was alles dicht en na 2 weken zat er al weer haar op. Nu heeft ie nergens meer last van en alles is al goed bij aan het groeien..
[/quote]

In het najaar? Het zal dan wel geen zomereczeem geweest zijn?

[quote="Merilyn schreef:
Het heeft dus geen naam, en het potje (je hebt er maar 1 nodig) kost 9,50 euro dus ongeveer 20 piek. Als je interesse hebt moet je mij even PB-en dan geef ik je zijn telefoonnummer.


Ben ik wel eens benieuwd naar? Was het een huismiddeltje van een DA? En weet je wat er in zit?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:36