Zadel voor rugproblemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Zadel voor rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 00:24

Welk zadel kun je nu echt lekker mee rijden wanneer je rug problemen hebt. Mijn rug problemen verergen wanneer ik paardgereden heb, ik heb dan ook wel zo'n lekkere harde stubben en mijn paardje kan wel eens bokken en galoppeert heel lomp, dus dan krijg ik zo'n klap op m'n rug. Ik ben nu op zoek naar een kunstofzadel erbij, maar welk zadel 'absorbeert' deze klap en past goed op de rug van een Haflinger?
Mijn budget reikt niet tot fantasieprijzen, maar uiteraard kijk ik wel naar de prijs-kwaliteit verhouding. Ik hoor het graag!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:38

Ik weet niet of dat bij jou het geval is. Maar ik had ook erge rugklachten met paardrijden (en ook daarbuiten). Dit kwam achteraf omdat mijn zadel achterover gekantelt lag. Nu ligt mijn nieuwe zadel perfect en heb ik geen last meer van rugpijn met paardrijden of in het dagelijks leven.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:51

Vriendin van mij heeft een hernia, heeft de meeste problemen als paard de rug niet loslaat - zadel is dus seundair. Ze heeft wel veel problemen gehad toen ze tijdelijk op het paard van iemand anders reed, achteraf bleek dat het zadel scheef was.
Ze rijdt trouwens op een Daaleman zadel.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:18

@ Kendra: Ik denk dat je bedoeld dat het zadel ondergeschikt is als het paard niet door de rug loopt. Ik denk dat een paard zijn rug niet los kan laten als het zadel niet goed ligt.
Ik begrijp je standpunt wel, maar een goed passend zadel is toch prioriteit nummer 1.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:00

Ik heb twee hernia's onder in de rug en kan heel moeilijk zitten daar door. Ik rijd op een Merovech vzh zadel en die zit super en is geen superduur zadel maar wel goede kwaliteit want we heben hem al 7 jaar hij is nu pas aan opvullen toe en er mankeert verder nog niks aan. Sinds kort heb ik een seatseaver op het zadel en dat is echt super.

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:04

Ik heb een afwijking in m'n rug, bij mij is rijden juist goed voor m'n rug. Ik heb een wintec 2000 pro, daar kan ik goed op zitten. Ik vind ook verchil in vz of dress, dressuur zit bij mij veel beter.
Als mijn paardje gaat bokken, heb ik ook meteen meer last van mijn rug, ik rij nu met bodyprotector, dit gaat nu een stuk beter, misschien dat dat jou ook helpt de klappen op te vangen bij het bokken en de galop
veel succes ermee

RUBYWHITE

Re: Zadel voor rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:58

Zelf rij ik mijn paarden met een Stübben Maestoso zadel, deze bevalt mij prima. Mijn rugklachten (ischias) zullen nooit 100% weg gaan, maar ik zit in dit zadel wel goed en het rijden is dragelijker geworden.

Is er ook iemand die met rugklachten rijd in een KN zadel? Ik wil voor mijn 3jarige merrie ook een zadel laten aanpassen en heb bij de zadelmaker een heel mooi bruinlederen KN zadel gezien...zat opzich goed maar anders dan mijn stübbens.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:44

ik heb ook rugklachten (spit en overbelaste SI) en ik zit heel fijn in mijn stubben scandica. ook in een KN symphonie kan ik heel goed zitten.

het is vooral heel belangrijk om je goed bewust te zijn van je houding, zet je rug niet vast maar laat het los!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:49

RUBYWHITE schreef:
Zelf rij ik mijn paarden met een Stübben Maestoso zadel, deze bevalt mij prima. Mijn rugklachten (ischias) zullen nooit 100% weg gaan, maar ik zit in dit zadel wel goed en het rijden is dragelijker geworden.

Is er ook iemand die met rugklachten rijd in een KN zadel? Ik wil voor mijn 3jarige merrie ook een zadel laten aanpassen en heb bij de zadelmaker een heel mooi bruinlederen KN zadel gezien...zat opzich goed maar anders dan mijn stübbens.

Ja, ik ben al zo lang ik me kan herinneren rugpatient (aangeboren afwijking) ik rij op een KN zadel eerst een symphonie nu op de allegro en die laatste bevalt mij eigenlijk beter....net iets meer steun en zit iets zachter...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:50

Ik doe het met mijn lastige rug weer goed op een boomloos zadeltje van Barefoot. Bevalt mijn Haflinger ook goed, misschien moet je die eens proberen? Je kunt zo'n zadel iig 1 week testen. Voor meer info zie www.boomloosrijden.nl .

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:51

Ik heb ookn rugklachten en heb een Boomloos zadel
Vooral mijn nieuwste (dressuurversie) zit echt heerlijk en mijn rugpijn is bijna helemaal weg

Verder heb ik een Euroriding jade maar die is toch minder goed voor mijn rug, dat merk ik doordat ik na het rijden toch pijn heb.

Je kunt ook evt een bontje onder je zadel leggen om de schokken op te vangen en een rugband om doen dat helpt ook erg goed

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:05

@ Tequiro

Bedankt! Mijn ene merrie is donkerbruin bont (echt een super mooi kleurtje) en nu leek t mij erg mooi om bij haar alles bruin-leer te hebben. Helaas heeft stubben alleen de maestoso in 2 kleuren maar dat vind ik helemaal niets. Zadelmaker raadde mij daarom een KN aan. Die verkoopt ze in die kleur maar t zit wel even iets anders...vandaar mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:11

Sosha schreef:
Ik doe het met mijn lastige rug weer goed op een boomloos zadeltje van Barefoot. Bevalt mijn Haflinger ook goed, misschien moet je die eens proberen? Je kunt zo'n zadel iig 1 week testen. Voor meer info zie www.boomloosrijden.nl .

absoluut! ik heb ook al 6 jaar rugproblemen, heb nu 9 operaties gehad, ik heb veel zadels geprobeerd maar de enige waar ik zonder pijn op zit is de barefoot! kan ik echt aanraden aan iedereen met rugklachten, en het zadel is ook nog betaalbaar, wat wil je nog meer! ook mijn paard loopt er heerlijk onder en loopt veel ruimer nu terwijl haar "oude" zadel ook perfect past.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:26

RUBYWHITE schreef:
@ Tequiro

Bedankt! Mijn ene merrie is donkerbruin bont (echt een super mooi kleurtje) en nu leek t mij erg mooi om bij haar alles bruin-leer te hebben. Helaas heeft stubben alleen de maestoso in 2 kleuren maar dat vind ik helemaal niets. Zadelmaker raadde mij daarom een KN aan. Die verkoopt ze in die kleur maar t zit wel even iets anders...vandaar mijn vraag.

Hij is heel erg mooi van KN, de eigenaar van de paarden die ik rijd heeft hem ook. Hebben een bruine en een zwarte.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:42

maak me maar niet al te lekker hahhahaa

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:52

Met mijn Randolls boomloos zadel heb ik ook helemaal geen pijn mijn rug (en knieën) meer. Het is lang geleden geweest dat ik zonder pijn heb kunnen rijden voor ik dat zadel had, boomloos is echt een aanrader .

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:23

mijn rugklachten zijn voor mij persoonlijk nog niet zo erg dat ik boomloos ga...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:27

Ik heb een dubbele scoliose, en heel lang problemen gehad met zadels, nu heb ik een kentaur medea, en alles is over! die is dus zeker aan te raden!
Prijs kwaliteit verhouding is ook heel netjes!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:00

Ik heb ook rugklachten... Een vorm van lumbale stenose, dat is een beschadigind van de wervels.
Ik rij sinds een week nu op een supermooie bruine hulsebos!! Hij zit echt prinsheerlijk!!! Ik ben voor 90% van mijn rugklachten met rijden af!

KN heb ik ook liggen, maar die word niet meer door mij gebruikt. Na een uur les moet je me eraf trekken, dan heb ik zo'n rugpijn dat ik mijn been niet eens meer kan optillen...rotzadels vind ik het..

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:06

Ik raad je ook boomloos aan
Ik heb een barefoot, en dat is echt een groot verschil met mijn oude, harde dressuurzadel! De schokken worden echt een stuk beter geabsorbeerd, je zit niet meer zo in een houding geduwd..

Donja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:07

Sjen schreef:
Welk zadel kun je nu echt lekker mee rijden wanneer je rug problemen hebt. Mijn rug problemen verergen wanneer ik paardgereden heb, ik heb dan ook wel zo'n lekkere harde stubben en mijn paardje kan wel eens bokken en galoppeert heel lomp, dus dan krijg ik zo'n klap op m'n rug. Ik ben nu op zoek naar een kunstofzadel erbij, maar welk zadel 'absorbeert' deze klap en past goed op de rug van een Haflinger?
Mijn budget reikt niet tot fantasieprijzen, maar uiteraard kijk ik wel naar de prijs-kwaliteit verhouding. Ik hoor het graag!

Probeer eens een boomloos zadel! Super voor je paard en voor jou..
Ik heb zelf nl. ook erg veel last van mijn rug en op dat zadel veel minder.
Groetjes!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:27

Ik heb ook rugklachten, littekenweefsel overgehouden aan een val op een muur

Op mijn paard heb ik de Kentaur Artemis liggen en op mijn pony een Wintec 500.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:36

Hartstikke bedankt voor alle reacties.
@Vonnie84 en kendra: m'n rugproblemen zijn niet ontstaan door het paardrijden. Ik ben door m'n rug gegaan twee maanden geleden dus het ligt niet aan dat het zadel scheeft ligt ofzo
@ Xox: wat is een seatsaver
@manonutjuh: wat is dat dan, een bodyprotector?

@ Robijntjah en Ymke: okee ik zal eens kijken voor die zadels ook, klinkt goed!
@ 'de boomlozen' : ik dacht al wel dat dit het zadel was voor rugklachten, het ziet er zo heerlijk uit als je die foto's ziet. Ga er eens goed over nadenken. Zat zelf eigenlijk aan een wintec te denken, dus ben nog even aan het dubben.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:47