Mening over boomloze zadels zoals Barefoot en Torsion

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Mening over boomloze zadels zoals Barefoot en Torsion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 00:07

Hoi,

wat vinden jullie van boomloze zadels zoals de Barefoot en de Torsion? In feite is het meer een soort kussen en kun je het zadel plat op de grond leggen. Maar om de ruggegraad vrij te houden heb je een dekje nodig met speciale dikke(re) inlages. Dit is in principe de vervanging van de zadelkussens bij traditionele zadels. En als het goed is komt de boom van een traditioneel zadel niet tegen de schoft van het paard aan.

Denken jullie dat een boomloos zadel echt zo veel beter is dan traditionele lederen of kunststof zadels? Het schijnt dat er veel paarden zijn die zich nu veel beter voelen en lopen met een Barefoot of Torsion. Sommige paarden hadden een goed passend leder zadel en liepen onder een Barefoot of Torsion toch ineens veel fijner en ontspannender.

Foto Barefoot: http://www.boomloosrijden.nl/cindex.html
Foto Torsion: http://www.gotreeless.com/dressage.htm

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:15

ik heb zelf een barefoot...
hij ligt op mijn korte smalle pony waar geen zadel op past en voor een geheel op maatr gemaakt zadel heb ik dus geen geld voor.

ik vind de barefoot daarbij ook nog is fijn rijden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:26

ik heb 2 Barefoots gehad en ik heb nu een op maat gemaakte Torsion.
Ik heb een zwaar trekpaard dat nogal rond is en geen schoft heeft. Heb 6 boomzadels van allerlei types geprobeerd, maar ze schoven er allemaal af als hij eens een zijsprongetje of een bok maakt (en dat deed hij toen vaak).
Een bekende zadelmaker uit het Gooi verzekerde mij dat ik nooit een passend zadel voor dit paard zou vinden en dat ik maar moest gaan mennen of hem in de wei moest zetten.

Met boomloos ging mijn paard ineens veel ruimer en relaxter lopen, hij sprong niet meer opzij en bokte niet meer.

Ik heb een Torsion op maat laten maken omdat ik zelf nogal fors ben en bij de Barefoot steeds tegen het voorboogje aan zat.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:30

Ik denk dat boomloos niet per definitie beter is dan een traditioneel zadel. Ik denk echter wel dat het gros van de traditionele zadels zo beroerd ligt dat het lijkt alsof ze beter gaan lopen door boomloos te rijden. Terwijl ze waarschijnlijk net zo goed lopen onder een traditioneel zadel wat goed past.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:40

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:51

Banjer en ik hebben een Torsion... we willen allebei nooit meer een ander zadel...

Sinds we de Torsion hebben is de ostheopaat alleen maar meer en meer tevreden over Banjer...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:52

Mijn paard is veel beter gaan lopen onder de barefoot. Maar ik denk ook dat dat komt omdat hij nooit een echt passend boomzadel heeft gehad. Ze hadden allemaal wat, maar mij werd verteld dat ik daar niet over moest zeuren omdat ik anders nooit een zadel kan vinden. En al lagen ze in het begin wel redelijk, na een half jaar niet meer omdat hij weer veranderde qua spieren (ik rij in de winter veel minder dan in de zomer, dus in de winter is het een scharmikkeltje met heel weinig spieren en in de zomer heeft hij heel veel spieren)
Ik heb in 3 jaar tijd 5 zadels gehad en dat was ik ook behoorlijk zat. Ik durfde niet eens meer bij m'n ouders aan te komen als het zadel niet meer paste.
Uiteindelijk heeft hij ook nog last van z'n rug gekregen door de niet passende zadels. Toen heb ik een testzadel aangevraagt en ik was er meteen helemaal weg van.
Nu heb ik een barefoot en ik kan niet meer zonder. Ik rij er ook gewoon dressuur mee en ik spring ermee, in het bos crossen we veel en van de zomer ga ik ook weer oefencrossen rijden, kan allemaal met dit zadel.

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:44

Ik heb de western Barefoot en vind het vanaf dag 1 een superzadel mijn paard loopt er veel lekkerder mee.

Probeer de zoekmachine eens er zijn al tig topics hierover.

Valt me wel op dat degene die iets tegen deze zadels heeft zelf geen boomloos rijden.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:49

Spikers schreef:
Valt me wel op dat degene die iets tegen deze zadels heeft zelf geen boomloos rijden.

Zou het een geen logisch gevolg van het ander zijn!?

Spikers

Re: Mening over boomloze zadels zoals Barefoot en Torsion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:57

Moet zo wezen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:39

Ben boomloos gaan rijden, omdat ik voorheen altijd een barebackpad het lekkerst vond zitten. Omdat hierbij de boel niet goed aan te singelen is, ben ik via Bokt in contact gekomen met de Barefoot. Heel fijn zadel wanneer je eenmaal aan de zit gewend bent van het boomloos rijden. Omdat het zadel in onbruik is geraakt, ben ik overgestapt naar de Torsion. Een duurdere, maaar ook veel luxere, comfortabelere en degelijkere uitvoering van de Barefoot. Omdat ik nooit inlages in mijn pad heb willen doen, maar mij wel degelijk bewust was van de noodzaak dat de ruggengraat van het paard vrij behoort te liggen, ben ik sinds kort overgestapt op de Startrekk. Wanneer je boomloos, paardvriendelijk, comfortabel en stabieler lang in het zadel wilt zitten, is de aanschaf zeker een overweging waard

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:53

Ik heb een arabiertje en ik rijd er ook met een barefoot op. Hij loopt er echt wel veel beter mee. Ik vind het voor mij echt fantastisch.
Ik denk dat alle zadels goed zijn als ze maar passen op de rug van het paard. Dat is het voornaamst. Mijn barefoot zadel houd wel echt de ruggegraat vrij. Dat houd ik altijd in het oog. Met mijn paard glijd het zadel helemaal niet. Eenmaal goed opgezadel schuift het niet meer en kan ik er alles mee doen.

Of een boomlooszadel het beste is dat weet ik niet zo zeer. Als een zadel goed past op je paard en het hindert niet dan is dat zadel het beste. Speelt geen rol wel zadel, als het maar past.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:13

Ik heb nu ongeveer driekwart jaar een barefoot en ben er erg tevreden mee. Heb een paar maanden geleden nog eens mijn dressuurzadel erop gegooid, daar kon ik dus echt niet meer op zitten.
Het fijne van een boomloos zadel vind ik het directere contact met het paard, hij reageert stukken beter op zithulpen. Hij loopt ook veel vrijer met m'n barefoot dan met een boomzadel. Voor mij niks anders meer!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:19

ik ga dit topic in de gaten houden ik wil ook een testzadel aanvragen

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:37

Ik heb zelf een Barefoot, en ik vind het absoluut ideaal!!
(en onze paarden gelukkig ook )

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:42

ik heb een barefoot en wil nooit meer iets anders als ik wel eens een paard van iemand anders rij leg ik daar toch mijn barefoot op. je voeld gewoon veel meer van de beweging van je paard

en mensen die niet goed zitten vallen meteen door de mand(en er af)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:14

Voor paarden waarvoor niet makkelijk een passend zadel is te vinden is het een uitkomst natuurlijk.

Zelf heb ik voor mijn nog niet ingereden paard ook een barefoot gekocht. Wel zo praktisch, aangezien hij waarschijnlijk nog wel zal veranderen van vorm door de groei en door spieropbouw als ie eenmaal onder het zadel is
\
Zelf vind ik het ook lekker zitten, heerlijk zacht

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:16

Ik heb een keertje op een Barefoot met verhoogde kniewrong gereden, wat een onding. Ik vond het vreselijk. Ik vond dat ik eigenlijk totaal geen vaste zit had. Ik ben dan ook geen geweldige ruiter, daar zal het ook mee te maken hebben gehad maar geef mij maar gewoon een fijn zadel met diepe zit.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:18

Volgens mij betekent dat dan gewoon dat je geen onafhankelijke zit hebt, iets om op te oefenen dus...

Kun je zonder zadel wel rijden?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:20

Delphi schreef:
Het schijnt dat er veel paarden zijn die zich nu veel beter voelen en lopen met een Barefoot of Torsion. Sommige paarden hadden een goed passend leder zadel en liepen onder een Barefoot of Torsion toch ineens veel fijner en ontspannender.

Het "schijnt" niet.. het is zo! In mijn geval althans wel. Jeddah loopt beter dan met welk ander zadel ook (Western of veelzijdigheids waarvan ook aangemeten zadels door bekende zadelmakers).
Niet alleen is het in Jeddah's geval zo, ook in geval van mijn vorge paard Simply is het zo. Haar nieuwe eigenaar heeft veel geld uitgegeven voor een goed en duur aangemeten zadel, maar onder mijn Torsion loopt ze veel en veel beter, ruimer, ontspannender en met veel minder verzet.

Voor mij dus bewijs zat.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:54

mijn paard kreeg drukplekken en het lukte gewoon niet om een passend zadel te vinden

toen heb ik een BF model western gekocht nu is dat probleem gelukkig voorbij!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:25

Het probleem bij boomzadels is denk ik dat ze perfect passen als je ze koopt (als het goed is) maar zodra het paard ook maar iets veranderd qua spieren (wat eigelijk constand gebeurd) past het al niet meer.
Dus eigelijk zou je minstens 2 keer per jaar een nieuw zadel moeten. Maar wie doet dat nou?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:02

Eh, ik zal wel een uitzondering zijn maar ik laat mijn zadelmaker minimaal 1x per jaar preventief mijn zadel nakijken. Ik vind dat normaal.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:39

Ik krijg binnenkort mijn testzadel maar ik vraag me af, glijdt zo'n zadel niet enorm snel af? Juist omdat het geen boom heeft. Is een beetje mijn grote angst hoor .

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:44

Hoe zit het trouwens met prijsverschil van Torsion en Boomloos?

En mag je van Torsion ook een testzadel uitproberen? Dat vind ik van boomloos namelijk wel een enorme superservice.