In de wei vlak naast de wei waar mijn paardjes staan stonden planten die leken op Jacobskruid. De eigenaar van mijn wei vertelde me toen dat het geen jacobskruid was. Ik geloofde hem.
Nu hebben de buren het onlangs gemaait en is alles wel plat, maar ik hoor nu ineens van mensen die in de buurt wonen dat het weldegelijk Jacobskruid was. Op een stal een stukje verder zijn een hoop paarden ziek en hebben dezelfde verschijnselen en er zijn er al 3 dood.
Nu ben ik naar de site gegaan van de actie tegen het kruid, maar die vragen om een foto van het kruid om te kijken of het echt dat kruid is... maar een foto maken gaat nu niet meer, omdat het dus weg is.
Ik zie nu dat er vaak rode stengels aanzitten en deze herken ik ook. Iemand die weleens bij mijn wei kwam had een stengel voor me geplukt en deze heeft bij mij op stal gelegen. Regelmatig komt er namelijk een vrouw met de hond wandelen die bij een of andere natuurorganisatie zit en die herkent de planten zo. Maar heb haar niet gezien en niet meer aan die stengel gedacht (heel erg stom)...
Gisteren gaf iemand anders de paardjes wat hooi en toen zag ik ineens die stengel ertussen liggen en voor zover ik nog weet zaten daar wel nog 3 kleine bloempjes ofzo aan.
Mijn paardjes zijn niet mager ofzo maar die van mij heeft wel diarree. Hij heeft ook ander hooi gehad dus ik dacht dat het waarschijnlijk daaraan zou liggen want hij had dat al eerder toen hij ander hooi kreeg.
Zal ik bij die mensen aanbellen van die wei om het te bespreken? Al zullen zij ook weinig doen als ze niet zeker weten of het dat kruid is. Neem aan dat als ze dat wel weten ze het dan niet hadden gemaait maar kapot gespoten.
P.s. Die stal waar die zieke paarden zijn.. daar is nog geen veearts bij geweest dus ze weten niet wat dat is.