Pensioen stalling starten. hulp met prijs,en mest afvoer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Pensioen stalling starten. hulp met prijs,en mest afvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:09

hallo.

een vriendin haar moeder heeft een huis gekocht in belgie,, 7 km van roermond af het is een bungalow en daar bij zit ook een stal.

nu weet ze niks van paarden af en wil ze er niks mee te maken hebben maar ze vroegen mij wat ze konden vragen per maand voor stalling.

ze hebben ruime nieuwe boxen.
paarden kunnen elkaar zien.

(GEEN weide)

ruime buiten bak.

wat kan ze per maand vragen.

het voeren van hooi moet zelf gedaan worden of er word iemand voor ingehuurd.
hooi en stro word wel geregeld.

en mest afvoer. hoeveel gaat dat kosten?

( sorry zelf heb ik mijn paard bij een boer gestald dus ik heb helemaal geen ervaring. )

kunnen jullie mij verder helpen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:30

Je moet kijken hoeveel je kwijt bent aan de kosten. Een baal kuil kost 35 euro, een grote baal stro ligt op 80 euro. Pin me er niet op vast, maar dit staat mij bij. Ik zal dit wel inbegrepen doen, omdat deze service, meer geld opleverd dan als ze het zelf moeten doen.
Mestafvoer, kan je met geluk voor een klein bedrag meegeven aan een champignonkweker, daarover moet je gewoon even de buurt rond bellen.

ikke

Re: Pensioen stalling starten. hulp met prijs,en mest afvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:15

Wil ze een heel eerlijk antwoord??
Niet aan beginnen, geeft een hoop ellende en levert geen rooie cent op.
Het risico dat ze onbedoeld fouten maken, met mogelijk ernstige gevolgen weegt niet op tegen welk voordeel dan ook. Als je stalling verhuurt, heb je verantwoording, ook in België. Als je de ballen verstand van paarden hebt, dat ook niet wilt krijgen, begin er dan niet aan. Doe iets nuttigs voor jezelf met die ruimte, verhuur het desnoods als caravanstalling. Levert net zoveel op, maar veel minder rompslomp.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:14

Ik zou ook zeggen niet aan beginnen. En niet alleen om alle risico's die het met zich meebrengt en dat het niets oplevert.. maar ook omdat ze zelf niets met paarden heeft.

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:24

Barvrouwke schreef:
een grote baal stro ligt op 80 euro.

Dan betaal jij wel enorm veel voor grote balen stro. Dan zou er bij ons per dag €240,- aan stro opgaan....wat toch echt niet zo is.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:02

Ik zou er iig niet willen staan. Geen weidegang of paddock, je paard staat dus echt dag en nacht binnen. Alleen een buitenbak, waar je in dit jaargeteide niets aan hebt. Ik weet niet hoe de uitrij mogelijkheden zijn?
Zelf komen voeren en dus ook mesten. Het moet dan wel zo goedkoop zijn, anders krijg je niet veel mensen die daar willen staan. Voor meer dan 100 euro in de maand iig niet.
Nogmaals, niet aan beginnen dus, zeker niet als je er geen verstand van hebt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:26

ikke schreef:
Wil ze een heel eerlijk antwoord??
Niet aan beginnen, geeft een hoop ellende en levert geen rooie cent op.
Het risico dat ze onbedoeld fouten maken, met mogelijk ernstige gevolgen weegt niet op tegen welk voordeel dan ook. Als je stalling verhuurt, heb je verantwoording, ook in België. Als je de ballen verstand van paarden hebt, dat ook niet wilt krijgen, begin er dan niet aan. Doe iets nuttigs voor jezelf met die ruimte, verhuur het desnoods als caravanstalling. Levert net zoveel op, maar veel minder rompslomp.

Hier ben ik het mee eens
Overigens is er geen weide of iets anders om je paard in los te gooien.
En ik denk dat veel mensen dit wel op prijs stellen

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:59

Ik ben het met ikke eens. Personeel aanemen heeft geen zin, dat betaal je dan uit je eigen zak. Je zal als eigenaar van het complex toch verandwoordelijk zijn voor de paarden die bij je gestald staan. Dus 's ochtends en 's avonds een controle rondje maken, kijken of alles goed gaat in de bak etc (want die dieren zullen toch echt los moeten lopen in de bak). En als er dan eens iets is, en er is niemand anders, moet je ook echt direct actie kunnen ondernemen. Helaas kun je gewoon in zo'n situatie niet alleen de lusten hebben en geen lasten.
Heb je nu iemand die het hele complex huurt en het veder zelf uitzoekt met de paarden, dan heb je een leuke deal. Maar ik zou persoonlijk ook niet m'n paarden ergens in pension doen waar de eigenaar niet kan beloven dat er iets ondernomen word als er iets is omdat hij/zij geen gevoel/inzicht/ervaring/verstand etc. heeft van paarden en de omgang ervan.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:23

Denk dat mensen hun oude paardje niet zo gauw op pensioen zetten op een stal waar ze wrsch. zelf moeten voeren. Ook zou je dan veel weidegang verwachten.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:04

ik snap zowiezo niet waarom je een huis met stallen erbij koopt als je niets met paarden hebt ????

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:44

Ik heb op mijn vorige stal ook te maken gehad met eigenaren die niks wisten van paarden en het als een leuke bijverdienste zagen.
Dat heeft tot erg rare en soms gevaarlijke situaties geleid. Ik zal mijn paard in ieder geval nooit meer bij iemand zetten die amper verstand heeft van paarden.
Mijn advies dan ook: niet aan beginnen. Die caravanstalling is wel een leuk alternatief

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:19

hallo.

nou kijk het is een oud klasgenoot haar moeder

ik ken ze verder dus niet.

ik heb het ze ook afgeraden maar ze willen er echt iets mee beginne.

ik laat ze dit allemaal lezen dus ik denk dat ze er eerst maar beter over moeten denken.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:33

kristal schreef:
Ik heb op mijn vorige stal ook te maken gehad met eigenaren die niks wisten van paarden en het als een leuke bijverdienste zagen.
Dat heeft tot erg rare en soms gevaarlijke situaties geleid. Ik zal mijn paard in ieder geval nooit meer bij iemand zetten die amper verstand heeft van paarden.
Mijn advies dan ook: niet aan beginnen. Die caravanstalling is wel een leuk alternatief

Haha caravanstalling lijkt me inderdaad beter!

Ook ik zou mijn paard nóóit bij mensen zetten die niets van paarden weten en er ook niets mee hebben. Zij zijn toch degenen die je paard het meeste zien en als ze een ziek paard niet herkennen.......

Daarnaast is meerdere malen per dag voeren voor de meeste mensen een probleem en als er dan ook nog eens geen weide/paddock is dan houdt het helemaal op.

Die mensen weten zo te horen absoluut niet waar ze aan beginnen. Het klinkt leuk, een hoop centen vragen en er bijna niets voor te hoeven doen. Maar wat als er een paard uitbreekt of vastligt in de box? Bellen ze dan de eigenaar?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:47

Nooit aan beginnen!!!!!! Zeker niet als je geen verstand van paarden heb. En wat bijverdienen in de paarden gaat ook niet echt op. Je bent ook nog een stuk privecy kwijt als ze elke dat over de vloer komen.
Een caravanstalling is een betere optie. Geen gezeur van de eigenaars, caravans krijgen geen koliek dus kan je gewoon gaan slapen, caravans mesten niet , ze maken geen herrie enz.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:55

Ik zeg ook absoluut niet aan beginnen . Ik geloof niet dat er veel mensen op zo'n stal zouden willen staan. Plus als je er geen kennis en ervaring in hebt weet je ook in de verste verte niet waar je aan begint.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:59

Eerlijk gezegd zou ik daar niet eens willen staan. Als de paarden niet eens naar buiten kunnen!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:12

Ben het ermee eens dat ze het beter niet kan doen. Als ze het toch perse wil, kan ze beter de boxen verhuren en de mensen verder alles zelf laten doen; dat zie je wel vaker (bijv. 50-75 euro voor de box).

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:58

Ik zou er niet willen staan, als ze niets met paarden hebben wordt het ook niets, want geld verdienen is er waarschijnlijk niet bij (als je geluk heb draai je net quitte) en je moet een hoop (privacy) opgeven.

Paarden houden is tot hieraantoe, maar de eigenaren die je erbij krijgt zorgen vaak voor de meeste problemen, iedereen heeft andere eisen en wensen, als niet paardenkenner heb je geen idee welke wensen en eisen reeël zijn en welke niet, het is dan bijna onmogelijk om een goede middenweg te vinden waar ieder zich redelijk in kan vinden.
Dit is ook een klacht die ik van de meer doorgewinterde pensionhouders hoor, en ik kan ze niet ongelijk geven, bij ons op stal wil die dit en een ander weer dat. Het gaat nooit lukken om het een ieder volledig naar het zin te maken want daarvoor zijn de wensen weer te tegenstrijdig.

Je moet heel sterk in je schoenen staan om een stal te runnen.