vraagje over autos die trailers mogen trekken ????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

vraagje over autos die trailers mogen trekken ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:24

ik weet niet of het hier goed staat .

maar ik had een vraagje .
ik ga binnenkort mijn e rijbewijs ( proberen te halen ) en nu zijn we dus op zoek naar een auto die een trailer mag trekken waar 2 paarden in staan .
Ook moet de auto wel een geel kenteken hebben want mijn gezin moet er ook in mee kunnen .

Nu dacht ik eerst aan een nissan patrol maar zijn die er wel met geel kenteken want ik heb ze niet gezien .

Nu heb je de suzuki vitara of de diahatsu feroza beide leuke jeeps en die zijn er wel met geel kenteken .
Maar zouden deze een trailer mogen trekken met 2 paarden .

ik wil graag met mijn paard op wedstrijd en mijn vriendin ook maar we willen niet afhankelijk zijn van andere er zijn genoeg mensen die willen en kunnen rijden . maar je moet gewoon altijd rekening houden met die persoon .
want we gaan ook vaak naar de drunense duinen of zee of net wat ook maar je zit altijd met een derde persoon .

weet iemand mischien of de suzuki en de diahatsu er geschikt voor zijn of zijn er evt andere autos waar je goed een trailer met 2 paarden mee kan trekken .???????

alvast bedankt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:27

Nee, een Vitara of een Feroza zijn beide veel te licht om 2 paarden te trekken.

sabineG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 01:08

Nissan patrol, Opel frontera, grand vitara, flinke jeep, Landrover, toyota land cruiser, mitschi nog wat.. pajero..

Deze mogen voldoende trekken.. Ga met twee paarden van 2000 kilo uit.. Wij hadden een Opel frontera en mocht 2500 kilo trekken.. Ideaal!!!

roos07

Re: vraagje over autos die trailers mogen trekken ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 02:07

Ledig gewicht trekkend voortuig moet meer zijn dan trailer+maximum laadvermogen. Trekkend voertuig+trailer (beide met maximum laadvermogen) mag maximaal 3500 kg wegen.
Met deze combinatie kan je rijden met alleen een B-rijbewijs.

Met een BE-rijbewijs mag je met het trekkend voertuig trekken wat op het kentekenbewijs staat. Dit kan je heel makkelijk controleren op www.rdw.nl. Tik het kenteken van het trekkend voertuig in en je ziet alle technische gegevens.
Hierbij moet je in principe uitgaan van trailer+max.laadvernogen.
Hierover schijnt echter jurisprudentie te zijn. Die casus ga ik alleen .uitleggen als daar behoefte aan is

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 07:12

Gegevens over rijbewijzen staan duidelijk in de FAQ, maar dat is de vraag niet.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:04

Een kia sorento kan (en volgens mij ook mag) ook goed 2 paarden trekken

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:10

ik zou voor een bus gaan, met dubbele cabine

Ik heb zelf een vito 110 cdi en die trekt alles met gemak

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:24

Of een ford transit met een dikke motor, wij hebben ook 5 zitplaatsen en ruimte zat over voor de troep en evt. de hond.

Een bus is meestal goedkoper dan een 4 x 4. Evt nadeel is wel dat je soms moet worden afgesleept op modderig terrein, maar ja slechte bestuurders van een 4 x 4 staan ook altijd te wachten.

Voordeel van onze Ford is de voorwielaandrijving en de sterke motor, let daar op als je op zoek gaat, veel bussen( vooral japjes) zijn gewoon niet sterk genoeg.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:04

Hey, wat lees ik daar. Ben je van plan je E te gaan halen??? Ik heb hem ook al vanaf augustus, ik vind het ideaal. Je kunt dan met een gerust hart de weg op, en weet ook in moeilijke situaties jezelf te redden. Dus nu nog een auto, pff dat zou ik niet weten. Rij dmet mijn vaders auto, maar heb maar 1,5 paards trailer. Die nissan patrols zijn wel bere sterk, maar kwa uitstraling zijn er wel mooiere jeeps. Succes ermee, spreek je nog wel

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:06

Een 2-prds trailer weegt snel tegen de 1000 kg aan. Dan met twee KWPN-ers erop zit je op ruim 2200 kg aan totaal gewicht wat de auto moet trekken. Wil je lekker rijden, moet je toch wel een auto kopen die minimaal 2400 kg kan trekken. Met trekkracht van 2000 kg kom je echt te kort.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:08

Ik zou een jeep kopen, 2 mensen die ik ken hebben ook jeeps, en die trekken zo een trailer met 2 paarden uit de modder.

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:16

ik zou geen bus pakken.
Wij hadden een bus met een 1,5 paards trailer erachter en zelfs als het niet geregend had hadden we soms moeite om een grasland af te komen.Op concour is dit niet erg want er is altijd wel hulp, maar je zult maar ergens in je eentje staan!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:43

Er bestaan ook bussen met 4 WD. VW Transporter 4 motion bijvoorbeeld.

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:50

Maar om antwoord te geven op je vraag: Nissan Patrol is er wel degelijk op geel kenteken, alleen zul je er nu inderdaad meer op grijd kenteken te koop zien staan (grijs kenteken regeling is komen te vervallen dus worden deze auto's voor velen te duur) Ik zou overigens zelf voor een Toyota Landcruiser 90 of 100 gaan, beresterkt en (afkloppen!) niet kapot te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:04

Leuk gezever in de ruimte allemaal, maar ze heeft niet eens verteld wat voor paarden/pony's in het spel zijn, wat voor trailer er gebruikt wordt en wat haar persoonlijke voorkeuren zijn.
Het maakt nogal niet wat uit of je twee E-pony's in een Heja zet of twee grote KWPN-ers in een Ifor Williams!!!
Dusse TS:
Wat voor paarden/pony's??
Wat voor trailer??
Welke persoonlijke voorkeur??
Speelt geld een rol of is the sky the limit??

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:51

hallo bedankt allemaal voor de reacties .

we hebben een 2 paards trailer merk Saris bouwjaar 2005 . de trailer weegt 675 kilo .
de paarden die meegaan zijn een kwpn er van 1.70 hoog en een kwpn er van 1.60 .
en soms 2 van 1.60 hoog .

en geld speelt wel een beetje een rol moet niet te gek worden maar was gewoon beniewd welke types een 2 paards trailer kan trekken met 2 paarden erop .

maar ben al een stuk wijzer geworden .

vind het wel jammer van de feroza en de vitara vond het zelf namelijk wel leuke autotjes .

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:56

Je zit dan dus aan een vrij grote jeep. Uitgaand van 2 grote paarden van 700 kilo per stuk, zit je aan 1400 kg. Met de trailer van bijna 700 erbij kom je al aan 2100 kilo. Voor eventuele overschrijding enzo zou ik inderdaad dus een gewicht van 2200 kilo aanhouden. Je hebt dan dus een zware jeep nodig. Of een zware bus.
Wat voor autos: ik zou zeggen kijken eens op internet! Daar staan er zoveel op!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:13

Een Mitsubishi L200 bijvoorbeeld trekt het ook wel fatsoenlijk weg.
Maar als het toch ook een redelijk comfortabele gezinsauto moet zijn, dan kom je al vlug uit bij de terreinwagens. Of de flinke personenwagens, maar dan ook wel héél flink

Die trailer, heb je die toevallig al eens leeg op de weegbrug gehad? Die kon namelijk best eens een stukkie zwaarder zijn in het echt!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:18

iedereen met een beetje gezond verstand, gooit niet een te lichte auto voor een trailer........

je wil niet weten wat er gebeurd als de trailer besluit een eigen leven te leiden en je hebt er een te lichte wagen voor....... er valt dan niks meer te corrigeren.

Mijn winkelaanhanger is heel zwaar........ ik heb daar mijn bus voor, ook vol geladen..... en dan merk ik toch wel eens dat het heel, heel fijn is dat ik er veel gewicht voor heb staan...... mijn winkel is een enkelasser....... dat is natuurlijk wel een stukkie zenuwachtiger.....

Mijn 1,5 paards weija ligt als een tiet achter de auto, voel het ding niet eens......... zelfs met een paard erin

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:22

we willen er ook zeker een wagen voorhebben die het aankan en niet een die het net aankan heb geen zin in ongelukken .

en de trailer hebben we nog niet op de weegbug gehad nee maar op de papieren staat 675 kilo dus meer weet ik ook niet.
vond het zelf ook vrij licht maar goed .

mischien dan toch maar voor grote patrol kijken of idd een buss .

ook wel makkelijk voor de rest van de spullen die meemoeten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:24

Bus is handig echt

ik heb er wel eens in een onvoorziene omstandigheid in geslapen

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:26

Die 675 kilo is zonder tussenschot, reservewiel, gietvloer etc. etc. dus dat zal wel een stukkie meer zijn.

Ik leen zelf regelmatig een VW Transporter, in de allerzwaarste motoruitvoering en 4-wiel aangedreven en dat is echt een súperauto voor de trailer. Beresterk, rijdt als een personenauto (maar lekker hoge zit!) zit niet direct vast in wat drek en een hóóp zooi dat er in kan Bestaat ook met dubbele cabine.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:36

Ons paps trekt onze 2-paardstrailer met een verlengde VW-transporter met dubbele cabine ('98?) enkel voorwielaandrijving. Qua gewicht mogen we echter maar een paard meenemen(zware trailer). Niet erg want ik heb maar een paard.

Ik weet niet hoe het met de nieuwere versies zit maar dat kan je wel vragen aan verkopers neem ik aan. Wel gehoord dat er meer power inzit.

@KiWiKo: Ze slapen niet eens zo verkeerd he?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:38

helemaal niet, luchtbed in de achtercabine en snurruken maar

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:43

Dat kraakte wel een beetje erg bij ons (rubber op rubber/plastiekachtige vloer) je kon je niet omdraaien zonder wakker worden, maar dekentje ertussen en dat was ook weer opgelost. Sliep net zo lekker als thuis.