fluisteraar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 21:44

Goeie ouwe paarden mensen zijn de mensen die gevoel hebben voor paarden en hen vanuit hun eigen natuur kunnen leiden. Op de manege waar ik vroeger reed liepen ze rond. Mijn paard is gefokt door een. De oplossingen en benaderingen die deze mensen mij bieden zijn goud waard. Bescheidenheid hebben ze vaak ook.
Ik bedoel dus niet de boertjes die er van oudsher ook een paard bij hadden. Ik bedoel wel de mensen met oog en gevoel voor paarden. Als je ze weet te herkennen, heb je geluk.
Ze denken simpel en makkelijk en verplaatsen zich ook wel in het paard omdat dat tot de oplossing lijkt. Ze laten vooral het paard in zijn waarde en dat kun je van Voest niet zeggen.
Ze buiten het niet uit gelukkig!
Ernest van Loon is een heel goed voorbeeld. Eddy de Wolff heeft het ook. Er zijn er nog wel meer en je vindt ze ook in de jongere garde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 00:32

Tegenwoordig krijg je steeds meer "mensen met paarden" en steeds minder "paardenmensen". Toen ik 6 was en van mijn Shetlander viel, zei mijn vader: hij moet wel weten dat jij de baas bent!! Tegenwoordig gaan mensen van 35 achter zo'n goeroe aanlopen die verkondigt dat ze "alpha-paard" moeten zijn... Kan ik alleen maar om lachen, sorry. Ik vind het zoooooooooo'n onzin allemaal!! Trouwens zo'n hempfling met z'n "verzameling aan de losse teugel", wel eens naar Anky en Bonfire gekeken? Die teugel hangt niet los, maar t scheelt niet veel!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 11:24

Klaus Hempfling zal misschien interessante ideeén hebben (ik heb ook wel wat van hem opgepikt hoor, begrijp me niet verkeerd)maar dan moet je die video eens bekijken...kun je lachen.....djiezus, wat een geslijm zeg. Hij wordt daar echt afgeschilderd alsof ie een God is ofzo.

En dat toontje van dat boek...wjech. heb het gelezen omdat ik wou weten wat hij te melden had, maar verder.....walg walg walg.

Is mijn mening......

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:37

je kan zeggen wat je wilt van meneer hempfling maar hij flikt het toch maar wel effe om een paardje zo te rijden. En al is het de grootste kwal die er op aarde rond loopt, hij kan wel met paarden omgaan en hij neemt de tijd om zijn techniek op andere mensen over te brengen. En de mensen die er heen gaan moeten naar eigen zeggen maar beoordelen of hij aardig,goed en paardvriendlijk is en niet degene die zijn boekje lezen en zijn video zien. Ik weet ook niet of marco borsato aardig is. En dat doet er ook niet toe ofwel soms.
Het gaat er toch om wat iemand kan? Scheve mond\ als we iedereen gaan beoordelen over hoe hij iets schrijft dan schiet je niet echt op. leer van hem en voor de rest kan hij gewoon de pot op. Zijn motto is tenslotte verdien geld en rot maar weer op.
Zo werkt het, echt waar.
kim

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:09

Voor al die mensen die de zogenaamde "goeroes" maar helemaal niets vinden, oke ieder zijn mening. Ik vraag me alleen af wie van deze mensen ook daadwerkelijk weleens les heeft gehad van een "betere" NH-instructeur? Hierbij bedoel ik niet dat je weleens iemand aan het werk heb gezien, dan krijg je echt niet alle informatie mee. Wat betreft de ouderwetse paardenman/vrouw, zo ken ik zo ook, voor geen goud breng ik mijn paard daarheen.
In 1 stukje werd gesproken over de paardenfluisteraar Alex Ryder, nou het stukje in de Bit is nog wel aardig, zijn werkwijze echter niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 22:33

heej Odi. Dat stukje over Alex Ryder kwam van mij. Voest heb ik laatst aan de gang gezien en ik werd nog meer in hem teleurgesteld dan ik al was. Hij had wel een redelijk sexy motor bij zich, dat wel.
Toevallig ken ik een hele goeie ouderwetse paardenman bij jou in de regio (wel meer dan 1 trouwens) waar je met een gerust hart je paard heen kunt brengen, echt waar.
Want met ouderwetse paardenmannen bedoel ik niet die knal-maar-voor-de-kar-lopen-zal-ie types hoor. Maar de echte africhters.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 12:42

Hoi Lovely, ben benieuwd naar die namen. Mijn paard durft dus nog steeeeeds niet in de trailer te blijven staan.
Wat ik wel zo is; tot vorig jaar vond ik NH eigelijk maar niets. Tot je problemen met je paard krijgt waar je zelf en de "normale" instructeurs niet meer uitkomen. Dan moet je wel naar alternatieve zoeken en het is leuk om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Ondanks dat NH nog niet de manier is om mijn paard van de trailerangst af te helpen, heb ik er al wel heel veel van geleerd. Laten we nou eerlijk zijn wat is er nou mooier, om je paard los in de bak verzameld rond te zien lopen zonder hulpteugels. Het is helaas zo dat mensen NH nu als een toverwoord zien en gelijk veranderingen verwachten. Wij zijn nu ongeveer een half jaar serieus bezig met "Voesten" en sinds een maand lukt het ons eindelijk de Join Up. Ik ben er ook van overtuigd dat sommige mensen echt alles voor elkaar kunnen krijgen bij een paard. Het zijn vaak personen met een bepaalde uitstraling die gelijk respect afdwingen. Wij hobbypaardenhouders hebben hier niets aan de meeste van ons hebben die persoonlijkheid niet. En daarom is het zo fijn dat er mensen zijn die het op een "duidelijke menselijke" manier uit kunnen leggen zodat wij er ook mee kunnen werken. Groetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 13:01

Mensen zoals Klaus Hempfling hebben een buitengewoon paardengevoel, dat is een gave en andere mensen kunnen wel iets van hem leren, maar ze moeten niet denken dat wat hij kan, dat zij dat ook kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 13:28

Odi, ik zal eens voor je rondvragen.
Ben je nog steeds westerntechnisch aan het rijden??

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 15:23

Op het moment rij ik gewoon een beetje zoals ik denk dat het goed is en verder natuurlijk lekker in de bossen.
Verder doe ik in de bak spieroefeningen, maar die verschillen volgens mij niet met engels.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 18:20

Paarden fluisteraar, of horseman? De naam maakt mij niets uit (daar stap ik zo al overheen;))
Het gaat erom wat ze doen. Fluisteren in het oor van je paard??, Mmmmm.. mijn pa heeft het al eens geprobeerd, en het werktje (heel toevallig). Geen gehoor voor hebben, anders steekt hij je paard nog eens tegen je op Knipoog

Nee, het gaat hem om een andere manier van rijden met je paard. Eigenlijk meestal met logische technieken die 'paardentaal' heten. Geen magie of trukjes, als het aan mij ligt. Een eerlijke mens krijgt een eerlijk paard en als het aan mij ligt is de beredenering van een mensen als 'paard' te zien niet zo slecht. Ik geloof niet in mensen die met 1 vinger vanop afstand hun paard een hogeschooloefening laten uitvoeren, maar naar mensen die paarden leren vertrouwen, dominantie en evenwicht daartussen te vinden.

Voor mij is het Claus Hemphling.
Ik zou wel graag een cursus doen, maar dat is mij ook wel wat te kostelijk. Eeen demonstratie die ik heb gezien heeft al veel duidelijk gemaakt.
En natuurlijk de eigen ervaringen. (Ja Aglaranna, ik herinner er mij nog alles van Lachen )

Lees het boek 'natuurlijk paardrijden' maar eens, en steek er zo veel moeglijk van op. Ik haal er ook de dingen uit die voor mij heel nuttig zijn. Bevoorbeeld: je kan ervoor zorgen dat een paard iets engs eerder als een 'uidaging' ziet dat iets waar hij bang voor is. En eenvoudigweg door met hem van het begin af rustig aan speciale dingen laat wennen. Na een tijdje ziet het paard zoiets als iets 'spannends' (en de ruiter ook Knipoog )
Natuurlijk (dit woord is wel van toepassing Knipoog ) mag je je paard belonen met een snoepje.
Eenvoudig toch? En het idee erachter is heel gemakkelijk te volgen!



Zo... lange uitleg, maar lees hem toch maar Knipoog
Femke

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 18:22

En oja, die video van Hemphling is wel belachelijk!!!!!
Maar je moet hem in het echt zien, en niet als een 'commerciele man' zoals al die anderen (Pad Parelli!) ook zijn. Het is een beetje een verkooptechniek.
'Anders rijden' is een beetje in de mode, maar er zijn zeker goed dingen bij!